Skogsnyheter

Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

28 inlägg 5768 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447816 Ja det är väl så ungefär de själva skulle uttrycka sig om en skogsägare hade önskat samma sak som naturskyddsföreningen i Älvkarleby. De vill bli av med bävrar som "hotar" ett aspbestånd vid nedre Dalälven.
Bävern fäller träd har de kommit på och ogillar det starkt då de föredrar aspar framför bävrar.
Inte lätt att vara konsekvent med "fri utveckling".

http://www.lantbruk.com/skog/bavrar-hotar-aspskog



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

isteskog  
#447820 Är SNF emot mångfalden ..... det var något nytt! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

MrStraightpull  
#447822 SNF får väl sätta pinglor på asparna - sägs ju skydda mot bitskador i andra fall. :mrgreen:
Senast redigerad av MrStraightpull fre 31 mar 2017, 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

uffejohan  
#447823 "Vi ser ett problem och har väl ingen jättetydlig lösning" säger SNFordföranden...... Ja, så svarar man när man inte vågar ta ställning och inte har en aning om vad man vill göra

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

halvproffs  
#447824 Det här är inom Nationalparken som Kungen var här och invigde för kanske 15 år sedan. Det var i det skedet som bävern började etablera sig här och sen går det snabbt, speciellt när det var jaktförbud inom parkområdet. Vilket sen ändrades när bävern började tugga björk o asp.
Älgen får också mat av aspstammar som är fällda. Apropå mat, ska till Gysinge idag och äta Porterstek. Riktigt bra lunchrestaurang.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Seb macahan  
#447826 Jag gillar inte riktigt din rubrik @uvskogen, vad jag kan läsa i artikeln står det bara att Jägarkåren har jagat intensiv
are och att snf säger:-får det här gnagandet fortsätta, så.....
Inget döda och inga bäbisar.
Vi ska inte förtala...dina inlägg brukar vara mer konstruktiva. Eller har jag missat något.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447836
Seb macahan skrev:Jag gillar inte riktigt din rubrik uvskogen, vad jag kan läsa i artikeln står det bara att Jägarkåren har jagat intensiv
are och att snf säger:-får det här gnagandet fortsätta, så.....
Inget döda och inga bäbisar.
Vi ska inte förtala...dina inlägg brukar vara mer konstruktiva. Eller har jag missat något.


Försökte mig på att visa det orimliga i många av de "rubriker" som SNF med flera liknande organisationer sätter i motsvarande lägen när det är en skogsägare som vill göra något de inte gillar. Kanske helt misslyckat försök men tänkte att om jag överdriver ordentligt så borde tanken gå fram. Men där ser man, debatt är svårt, särskilt i forum där man inte ses utan bara kan debattera med ord.
Samtidigt så framgår det tycker jag i artikeln att det blir svårt ibland när verkligheten möter teorin. Hoppas att den här typen av konflikter för naturskyddsföreningen får dem att tänka efter lite hur de själva agerar. Det var liksom syftet med mitt inlägg.
Men tycker du och flera att det känns som förtal så kan förstås ta bort det, för då har det ju helt missat sin mening!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447838 Typ sådana här alltså

”Djävulen är lös i skogen”

"Farväl till ett skogslandskap!"

http://skyddaskogen.se/images/banners/F ... dsrapp.png

"Ett av de värsta sveken mot naturvården vi sett i Sverige"

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyh ... ng-en-skog

Listan kan göra lång och det finns förstås både värre och mindre utmanade exempel. Vem vinner på en sådan debattmetod?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Seb macahan  
#447839 Aha då fattar jag. Då har du en poäng. Absolut.
Jag tolkade det först som att vi sjunkit till samma låga nivå som ovan nämnda organisationer i våra uttalande.
Men jag är lite trög i bland.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

axwell  
#447840
Uvskogen skrev:Men tycker du och flera att det känns som förtal så kan förstås ta bort det, för då har det ju helt missat sin mening!


Nej nej, låt stå :!:
Riktigt fyndigt att belysa hur dom brukar uttrycka sig trots att faktaunderlaget inte styrker påståendet.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Fredrik Reuter  
#447841 Hej,
Intressant!
Jag lägger in ursprungsnyheten här nedan från P4 Uppland, inkl radiointervju:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658810

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447844 Oj nu fick de problem när de sitter i sina lägenheter i stan och oroar sig för träden.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Vardon  
#447848 Fast naturskyddsföreningen tycker jag väljer strider. Det är okej att göra kalhygge om man vill göra något annat.. Det är okej att skjuta skygga djur om man vill göra något. Lite grann påminner det mig om ett bortskämt barn, jag ska göra vad jag vill.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

anersimyra  
#447857
De här är effektiva mot bäver.. :smile: de kostar ju några kronor förstås. Men att låta bävern hållas blir ännu dyrare, när triviallövet sinar går de på b.l.a ek.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen vill mörda bäverbarn

Peteflamingstar  
#447868
halvproffs skrev:Det här är inom Nationalparken som Kungen var här och invigde för kanske 15 år sedan. Det var i det skedet som bävern började etablera sig här och sen går det snabbt, speciellt när det var jaktförbud inom parkområdet. Vilket sen ändrades när bävern började tugga björk o asp.
Älgen får också mat av aspstammar som är fällda. Apropå mat, ska till Gysinge idag och äta Porterstek. Riktigt bra lunchrestaurang.


Du får dricka eftermiddagskaffet på Lundgrens i Färnbo! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).