Motorsåg och handhållet

Hugga ved tips

12 inlägg 8691 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hugga ved tips

Robin91  
#447726 Vet inte om det är rätt forum men jag testar!
Har någon någon bra tips hur det effektivast söka ved i rätt mått?

Har några kontakter jag ska såga 30cm bitar och vill att det ska rulla på snabbt och smärtfritt.

Har ni några tips med snabbt man kan mäta och såga så kom med ett förslag.

Har själv mätt med såg bladet innan men känns i rygg med fel vridning när jag mäter.
Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

totte  
#447734 Förmodar att du menar att kapa med motorsåg. Ta en bit ståltråd gör en ögla och skruva fast den under ena svärdsmuttern vinkla den rätt ut och klipp av vid 30 cm.

Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Robin91  
#447735
totte skrev:Förmodar att du menar att kapa med motorsåg. Ta en bit ståltråd gör en ögla och skruva fast den under ena svärdsmuttern vinkla den rätt ut och klipp av vid 30 cm.

Ja precis:)
Tusen tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Göt  
#447737 Jag kör med ett streck med tuschpenna på sågen

Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

johan eriksson  
#447751 Jag hittade en gång en glasfiberpinne med en magnetisk pinne som man satte på ena svärdsmuttern, har tyvärr inte sett någon annons fler gånger för den är jäkligt smidig. Ska se om jag hittar en bild.
Finns liknande på EBay, tror även skogma har någon variant men till helt annat pris.

Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Robin91  
#447753
johan eriksson skrev:Jag hittade en gång en glasfiberpinne med en magnetisk pinne som man satte på ena svärdsmuttern, har tyvärr inte sett någon annons fler gånger för den är jäkligt smidig. Ska se om jag hittar en bild.
Finns liknande på EBay, tror även skogma har någon variant men till helt annat pris.

Ja hittar du det igen så släng fram en länk:)
Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Mowi850  
#447767 Kör med en som heter "mätsticka folke" tror den är köpt på nima. Kläms fast på främre handtaget och sen finns det längder på pinnen och sen kapar man bara vid rätt mått.

Avatar Fallback

Re: Hugga ved tips

mikael_s  
#447768 Dra åt ett buntband runt bågen och klipp av vid rätt längd.

Avatar Fallback

Re: Hugga ved tips

Simon.M  
#447793 Hör inte hit men jag kan undra varför det är så noga med exakt 30cm själv brukar jag höfta och ingen av mina kunder har klagat

Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Robin91  
#447812
Simon.M skrev:Hör inte hit men jag kan undra varför det är så noga med exakt 30cm själv brukar jag höfta och ingen av mina kunder har klagat

Vill bara ha lite tips som jag har fått av några här som jag är tacksam för!

Behöver inte vara exakt 30cm men vill ha så det går snabbare att mäta och få ett bra flöde om man har några kunder och vill få det snabbt gjort.
Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

JensSkoog  
#449990 Hej @Robin91

Fann den här på "Felleskjøpet" här idag och köpte den for ätt prova.

1491860837_avstandsmaler_m.sag_10_04_17.jpg


Den kommer från "Espegard", som levererar allt till vedproducentar här.
Om du inte får den där du bor så skicka mig en PM så fixar vi det, om
du är intresserad av det.

Användarvisningsbild

Re: Hugga ved tips

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450012
totte skrev:Förmodar att du menar att kapa med motorsåg. Ta en bit ståltråd gör en ögla och skruva fast den under ena svärdsmuttern vinkla den rätt ut och klipp av vid 30 cm.


Det där var en bra idé. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).