Skördare

Sampo 1046

8 inlägg 9997 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sampo 1046

terri2020  
#44728 Är intresserad av all erfarenhet om sampo 1046 av olika årsmodeller! Ge mig synpunkter ni som kört eller ni som har en kompis som kört eller känner någon som har en eller känner en annan. Alla tips och fakta om denna maskin är intressant. Produktionsprestation? Bränsleförbrukning? Svaga punkter? Allt Allt Allt!!!!
Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo 1046

GremoNiclas  
#44758 Hade en 1046X -01 med LM 928 under ett års tid. Körde mest i vindfällen med den, ingen höjdare.
Minussidan:
- Klen i kranen, Mowi 465 6,5m.
- Inte så stabil.
- Dålig fjong på hyttfläkten, inte precis så att mustaschen fladdrade(kan bero på att jag inte har nån...). Dålig värme på vintern.
- Körpedalerna, en för fram och en för bak, det var bra MEN dom gick för tungt och den sniglade sig fram på ettans växel vilket nästan ledde till träningsvärk i benet eftersom man trampade hårdare och hårdare i hopp om att den skulle gå fortare. Tvåans växel var inte att tänka på eftersom 4-hjulsdriften försvann.
- Så fort du går upp på en sten eller stubbe slirar den i fram på "övre däcket". Måste väga över med kranen. Också lutar det fruktansvärt i hytten, tror nästan man ska tippa. Hytten kan även skrapa i träd när man kör slingerväg. Varken nivelering eller boggi som kan ta upp lite av ojämnheterna.
- Dieselvärmaren tjafsade ofta för oss, fick för sig att vattennivån var för låg fastän det inte minskade nåt 😡
- Mätaren för bränslenivå. En hederlig analog med nål. Lutade maskinen så kunde den visa tomt. Blev torsk en gång, hade tur och stod i vägkanten. Tanka varje dag. Bara 100L tank tror jag.

Plussidan.
Pratade vi om dåliga saker eller... :lol: Något plus kanske finns
+ Enkelt uppbyggda, inga kretskort eller nåt sånt. Använder samma delar som i tröskorna. Är dock inte skogens skördetröska precis...
+ Supporten från Micke Bohm i Heby var nog det bästa av allt. Kan lösa mycket över telefon.
+ Apt datorn. Hade en Motomit IT, ganska bra grej.

Bränsleförbrukning vet jag inte riktigt men runt 7L/h kanske.
Jag rekommenderar en Hemek/Tigercat H09 (har en sån nu) eller en Rottne 2004/H8 om man ska köra mycket.
Det är vad jag kommer på nu.
Fråga om du undrar nåt.

Användarvisningsbild

Re: Sampo 1046

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44964 Hej. Jag har kört 2 st Sampo 1046x. Den ena var den gamla modellen med kantiga hytten, 465 kranen och LM 928. Den andra var den nyare varianten med välvd ruta, större hytt, andra huvar osv. På den satt det mowi kranen med x-led och ett LM 928.

Det var stor skillnad i komfort mellan den gamla och den nya. Den nyare hade större motorer till bakhjulen, så den drog sig uppför betydligt bättre. X-leds kranen var däremot ingen höjdare. Mest krångel på dessa båda var nog aggregatena.
De gick sönder på de mest fantastiska sätt.
Vi hade Aptor 20 datorer i båda maskinerna, och det fungerade riktigt bra.
En hel del pyssel var det även att få frambromsarna att hålla i hela tiden. Belägg på trummor som ligger fritt i chassit ifram..
Så man fick släppa ner bukplåten, göra rent och spänna åt ibland.
Har för mig att dom var 3växlade dock?
Ettan gick att diffa, tvåan bara 4hjulsdrift och 3:an framhjulsdrivet. :-?
Rekomenderar riktiga piggkedjor på framhjulen för den drar mest där.
Saknade hyttnivellering som på 701/711.
Och tanka får man göra ofta om man kör i mycket lutning... #-o

Avatar Fallback

Re: Sampo 1046

terri2020  
#44992 Ok men en sampo 1046X årsm. -04 med Kesla 7 meters kran och Keto 51 Supreme kanske är bättre då? Den har gått 6000 timmar och kostar 1,35 miljoner cirka. Har Motomit Pc i maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo 1046

Knegarn  
#44997
terri2020 skrev:Ok men en sampo 1046X årsm. -04 med Kesla 7 meters kran och Keto 51 Supreme kanske är bättre då? Den har gått 6000 timmar och kostar 1,35 miljoner cirka. Har Motomit Pc i maskinen.
den ska väl funka hyffsat bara du är beredd på att den är liten och svag och ranglig!
Men priset är på tok för högt, bjud 700 max till en början!

Användarvisningsbild

Re: Sampo 1046

skogsrået  
#48713 vi har bytt från sampo 1046 till 1066. Den är en dröm att köra.
Lillen var otroligt "vinglig". Våran 1066 är utrustad med hytt tilt vilket gör att det inte lutar alls när man kör...otroligt skönt !

Avatar Fallback

Re: Sampo 1046

john85jj  
#105418 jag kör en sampo 1046x med kesla 7 meters kran och kesla 18 aggregat, vätska i alla hjulen. otroligt stabil maskin och stark och snabb. den jag kör går iaf att diffa på både ettan och tvåan.

Avatar Fallback

Re: Sampo 1046

Ekeberg  
#105618 Du får även räkna med en del EL fel på dessa maskiner. Allt, allt, och åter allt är kopplat via ett relä som är vidare till nästa relä, till nästa relä, osv. Så köp en riktig multimeter samtidigt som maskinen.... Ä va fan lägg till några hundratusen till en Rottne så vet du att grejerna funklar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).