sön 21 dec 2008, 20:07#44758
Hade en 1046X -01 med LM 928 under ett års tid. Körde mest i vindfällen med den, ingen höjdare.
Minussidan:
- Klen i kranen, Mowi 465 6,5m.
- Inte så stabil.
- Dålig fjong på hyttfläkten, inte precis så att mustaschen fladdrade(kan bero på att jag inte har nån...). Dålig värme på vintern.
- Körpedalerna, en för fram och en för bak, det var bra MEN dom gick för tungt och den sniglade sig fram på ettans växel vilket nästan ledde till träningsvärk i benet eftersom man trampade hårdare och hårdare i hopp om att den skulle gå fortare. Tvåans växel var inte att tänka på eftersom 4-hjulsdriften försvann.
- Så fort du går upp på en sten eller stubbe slirar den i fram på "övre däcket". Måste väga över med kranen. Också lutar det fruktansvärt i hytten, tror nästan man ska tippa. Hytten kan även skrapa i träd när man kör slingerväg. Varken nivelering eller boggi som kan ta upp lite av ojämnheterna.
- Dieselvärmaren tjafsade ofta för oss, fick för sig att vattennivån var för låg fastän det inte minskade nåt 😡
- Mätaren för bränslenivå. En hederlig analog med nål. Lutade maskinen så kunde den visa tomt. Blev torsk en gång, hade tur och stod i vägkanten. Tanka varje dag. Bara 100L tank tror jag.
Plussidan.
Pratade vi om dåliga saker eller...
Något plus kanske finns
+ Enkelt uppbyggda, inga kretskort eller nåt sånt. Använder samma delar som i tröskorna. Är dock inte skogens skördetröska precis...
+ Supporten från Micke Bohm i Heby var nog det bästa av allt. Kan lösa mycket över telefon.
+ Apt datorn. Hade en Motomit IT, ganska bra grej.
Bränsleförbrukning vet jag inte riktigt men runt 7L/h kanske.
Jag rekommenderar en Hemek/Tigercat H09 (har en sån nu) eller en Rottne 2004/H8 om man ska köra mycket.
Det är vad jag kommer på nu.
Fråga om du undrar nåt.
Gremo (950F) - Rätt nyans av grönt, Tigercat H-09/LM 4000