Sågverk (mindre)

Wood- Mizer LT20B

46 inlägg 23128 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Pabene  
#348915 Jag har den erfarenheten att sågblad som brister i skarven, inte har svetsat på rätt sätt. Med korrekt svetsade blad inträffar nästan aldrig bladbrott vid skarven. Jag tror det beror på att om stålet vid skarvområdet anlöps på rätt sätt efter svetsningen så blir det något mer hållfast ur utmattningssynpunkt. Att någon av de närliggande tänderna kan ha tappat lite i hårdhet märks inte. Bladbrott uppstår oftast av för hög matning i kombination med för slött blad och felaktig slipning. Oftast kan man se djupa sprickor i tandluckorna på många ställen längs ett sågblad som "misshandlats" på det sättet.
Beträffande stockbandsågars olika konstruktionslösningar så kan man föredra vissa lösningar före andra. Som jag skrivit här tidigare så tycker jag att det är av stort värde att kunna såga "djupt ner" i stocken, i en och samma uppspänning, utan att vända stocken. Den möjligheten är tidsbesparande och passar särskilt bra då man gör blockämnen för timring och block för ramsåg. Det är inte så många sågar som är bra på det men många av Pilous stockbandsågar är det.
En stockbandsåg som bärs upp av en portal-ram är den stabilaste lösningen. Man kan lätt se skillnaden då man sågar en grov stock. Med sågen i de högsta lägena uppstår kraftiga resonanssvängningar i sågarna med vekare ramkonstruktion.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#348917 det är inte i skarven dom går av

Användarvisningsbild

Re: Wood- Mizer LT20B

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348927 Jag har kört av 2 blad, sannolikt beroende på för hög bandspänning kombinerat med hög temperatur
och våld pga för snabb matning eller liknande.
Den höga tempen är nog för att de blivit slöa.
De har inte brustit i eller nära skarven.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#349010
skogshasse skrev:det är inte i skarven dom går av


i dag så small 2 blad av igen. sågade bla fram fina golvåsar som vi gjorde 2*9 tum det blev ca 6-6,5 kubik blandat totalt i helgen

Avatar Fallback

Re: Sv: Wood- Mizer LT20B

Blivande snickare  
#349034
skogshasse skrev:
skogshasse skrev:det är inte i skarven dom går av


i dag så small 2 blad av igen. sågade bla fram fina golvåsar som vi gjorde 2*9 tum det blev ca 6-6,5 kubik blandat totalt i helgen

Vad kör du med för skränkning?
Vässer å skränker du själv?

Avatar Fallback

Re: Sv: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#349053
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:
skogshasse skrev:det är inte i skarven dom går av


i dag så small 2 blad av igen. sågade bla fram fina golvåsar som vi gjorde 2*9 tum det blev ca 6-6,5 kubik blandat totalt i helgen

Vad kör du med för skränkning?
Vässer å skränker du själv?


skränkningen är ca 0,3-0,4 mm tror jag och jag slippar själv

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#399678 nu har jag köpt Håkanssons hss blad som jag ska prova.
Bladen är 41 mm i bredd och ca 1,3 mm tjocka.
Min såg är lt 40 med diesel motor.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#447089 är det någon mer än jag som tycker det kan vara lite svårt ibland att ställa in måtten för att sågen går lite för fort upp och ner så jag har funderingar på om det går att montera in en potentiometer på 12 volts elmotorn så man kan ställa hastigheten på elmotorn

Användarvisningsbild

Re: Wood- Mizer LT20B

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447270 Jag brukar sänka lite för lågt och sen höja med små steg, det brukar funka bäst.

Användarvisningsbild

Re: Wood- Mizer LT20B

totte  
#447272
skogshasse skrev:är det någon mer än jag som tycker det kan vara lite svårt ibland att ställa in måtten för att sågen går lite för fort upp och ner så jag har funderingar på om det går att montera in en potentiometer på 12 volts elmotorn så man kan ställa hastigheten på elmotorn


Bör ju gå men man måste veta hur stor ström motorn drar, sen krävs det motstånd som klarar effekten som blir. Drar motorn mycket ström kan det bli knepigt att hitta potentiometer som klarar effekten. Ett fast motstånd som sänker farten och som kopplas in med en brytare borde vara lättare att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#447331
Slurfi skrev:Jag brukar sänka lite för lågt och sen höja med små steg, det brukar funka bäst.


ja det är helt rätt att jobba så men problemet jag har är att den går lite för fort så det är så lätt att komma förbi måttet man vill stanna på så då får man börja om. alltså sänka igen och sen höja.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#447333
totte skrev:
skogshasse skrev:är det någon mer än jag som tycker det kan vara lite svårt ibland att ställa in måtten för att sågen går lite för fort upp och ner så jag har funderingar på om det går att montera in en potentiometer på 12 volts elmotorn så man kan ställa hastigheten på elmotorn


Bör ju gå men man måste veta hur stor ström motorn drar, sen krävs det motstånd som klarar effekten som blir. Drar motorn mycket ström kan det bli knepigt att hitta potentiometer som klarar effekten. Ett fast motstånd som sänker farten och som kopplas in med en brytare borde vara lättare att få tag på.


när man monterar in motstånd ska det vara på både + och - kabeln till motorn eller räcker det med den ena kabeln. det låter kanske som en dum fråga men jag har ingen aning så därför frågar man som man gör.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

axwell  
#447337
skogshasse skrev:
totte skrev:

skogshasse skrev:
är det någon mer än jag som tycker det kan vara lite svårt ibland att ställa in måtten för att sågen går lite för fort upp och ner så jag har funderingar på om det går att montera in en potentiometer på 12 volts elmotorn så man kan ställa hastigheten på elmotorn



Bör ju gå men man måste veta hur stor ström motorn drar, sen krävs det motstånd som klarar effekten som blir. Drar motorn mycket ström kan det bli knepigt att hitta potentiometer som klarar effekten. Ett fast motstånd som sänker farten och som kopplas in med en brytare borde vara lättare att få tag på.



när man monterar in motstånd ska det vara på både + och - kabeln till motorn eller räcker det med den ena kabeln. det låter kanske som en dum fråga men jag har ingen aning så därför frågar man som man gör.


Jag skulle lägga det i serie på pluskabeln, med ett växlande relä som kan skifta mellan normal/långsam.
Svårare blir att hitta ett lämpligt effektmotstånd och för det behövs mer uppgifter om 12 V-motorn, Watt eller Ampere.
Tag en bild på motorns märkplåt.

Användarvisningsbild

Re: Wood- Mizer LT20B

totte  
#447389 Instämmer helt med axwell.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#447562 model leeson
04D17F0376

rpm 1800
volt 12
amps 5,8
hp 3/4

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).