Föryngring

Stormskadat björkbestånd

29 inlägg 10743 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

JensSkoog  
#447432 Det är lite jobbigt om du vil ha långa, kvistfria stammar. Man får stamkvista några gångar, isär om den står glest, men den växer som krut!

Arevo
Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

Axl  
#447437 Du lär ju får röja en hel del. Björken brukar ju komma som en vass på dylik mark.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

husqvarna_med_sthil  
#447447 Jag har faktiskt gallrat fram ett litet litet område med al, detta på ett område där den naturligt hade tagit överhanden. Hur detta går vet jag inte riktigt ännu men jag lämnade kvar de som såg raka och fina ut. Tanken är enbart ett litet eget experiment och blir där bara lite grovlek ska jag prova att såga.
Var inte till mycket hjälp iofs men jag tycker al är intressant. Den verkar formbar, vildvuxen krokig och buskig om man inte gallrar ur så de får stå separat. Mina som jag sparat har sin krona högt och hyfsat raka stammar. Klibbal.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447453 Alen kräver jämna bestånd utan luckor för så fort det kommer solljus på stammen blir det vattenskott. Men om man håller ihop bestånden så finns god potential för fina stammar och hög tillväxt.
Sedan är alen det enda av de svenska trädslagen som fixerar kväve så du får på sikt en bördighetshöjning i marken. Det är en rätt kul sidoeffekt.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

mikael_s  
#447473 Det där med alens kvävefixering är intressant. Undrar om det skulle gå att få fram blandskog med al, så de andra trädslagen (gran?) kan tillgodogöra sig kvävegödslingen från de nedfallna allöven?

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447477 Du menar på detta viset?
http://stud.epsilon.slu.se/5447/11/andersson_t_etal_130422.pdf

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

isteskog  
#447480 Trivs klibbal och gran på samma ståndorter då?

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

axwell  
#447490
isteskog skrev:Trivs klibbal och gran på samma ståndorter då?

Vet inte vad vetenskapen säger, hos mig växer dom bra intill varandra på fuktiga svaga sluttningar.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447498
isteskog skrev:Trivs klibbal och gran på samma ståndorter då?


Jag skulle säga att de överlappar varandra. Det finns marker där bara den ena trivs och marker där bara den andra trivs men där al växer på mina marker kommer gärna granen också.
Problemet med gran på typisk almark (blöt året om) är att rotsystemet blir 10cm tjockt, granen växer bra men trillar lätt. På sådana marker tillför nog alen stormfasthet till granen. Detta måste vara blandskog när den är som bäst, problemet är att de markerna enligt miljörörelsen borde undantas från skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

mikael_s  
#447501
Jamen se där! Ungefär så ja. I och för sig bara en simulering med ganska många frågetecken dessutom, men skulle gärna provat. Kan man plantera al?

Det verkar i avhandlingen som att det finns en "lagom" mark för att få ut det mesta ur ett sånt bestånd, inte för bördigt men kanske inte heller allt för sankt och blött.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447561 Vet inte om det blir så jäkla mycket röjning då det ända som växer under björkarna är gräs och nässlor men dom trivs mycket väl :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

Pannben  
#447664 Ligger kanske ett stort problem för området i att vattenavrinningen inte fungerar? Har diken slammat igen? Vet en del igenplanterade åkrar som försumpats när trädens rötter växt in i och förstört täckdikena. Du får kanske vara så radikal att du ändrar markanvändningen till åkermark för att sedan gräva rejäla diken innan du eventuellt funderar på att låta det växa träd på marken igen.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447667 Hmm ja så kan det vara men där är 2st större diken på 2 sidår om området men får nog göra några skyddsdiken på marken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

JensSkoog  
#448027 Tog en bild i kväll av några klibbalar som vi har låtit stå i en granföryngring. Gammalt betesland, gran och björk i luckorna. Bra dikat, men blött här och där. Hade tänkt ta ner alarna, men gillar dom där de står.

1490990407_svartor_klibbal_s_31_03_17_(5).jpg


Från trettio till femtio cm i dia, tjugo + meter höga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).