ATV och UTV i skogen

Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

29 inlägg 10397 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

JörgenO  
#446387
jannee skrev:Det är kanske med dig som med norrmannen och motorsågen.
Norrmannen blivit lovad att med sågens hjälp skulle han hinna minst 100 träd om dagen. När försäljaren senare kom ut för att få höra norrmannens synpunkter vad de inte direkt positiva.
- Jag klarar bara 20 om dagen, sade norrmannen.
Jag ska visa dig, sa försäljaren tog sågen och startade den för....
- Vad är det som brummar, sa norrmannen.
- Har du lagt ur bromsen :grin:

Jag har haft min lilla kran med Warn-vinch i 5år. I somras efter att använt den konstant i tre veckor för att dra ihop ved så stod jag o en av sönerna på gårdsplanen. Plötsligt "hittade" sonen en liten spak som frikopplade trumman. Jag kände mig så dum så jag har inte vågat "komma ut" förrän nu :oops:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

alias  
#446422
JörgenO skrev:
jannee skrev:Det är kanske med dig som med norrmannen och motorsågen.
Norrmannen blivit lovad att med sågens hjälp skulle han hinna minst 100 träd om dagen. När försäljaren senare kom ut för att få höra norrmannens synpunkter vad de inte direkt positiva.
- Jag klarar bara 20 om dagen, sade norrmannen.
Jag ska visa dig, sa försäljaren tog sågen och startade den för....
- Vad är det som brummar, sa norrmannen.
- Har du lagt ur bromsen :grin:

Jag har haft min lilla kran med Warn-vinch i 5år. I somras efter att använt den konstant i tre veckor för att dra ihop ved så stod jag o en av sönerna på gårdsplanen. Plötsligt "hittade" sonen en liten spak som frikopplade trumman. Jag kände mig så dum så jag har inte vågat "komma ut" förrän nu :oops:


Det tråkiga om man frikopplar trumman är att man måste gå tillbaka till ATV och återställa den i ingreppsläge. Då tappar man ju lite av nyttan med fjärrstyrningen om man tvingas gå fram och tillbaka flera gånger.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Hema  
#446470
alias skrev:
JörgenO skrev:Jag har haft min lilla kran med Warn-vinch i 5år. I somras efter att använt den konstant i tre veckor för att dra ihop ved så stod jag o en av sönerna på gårdsplanen. Plötsligt "hittade" sonen en liten spak som frikopplade trumman. Jag kände mig så dum så jag har inte vågat "komma ut" förrän nu :oops:


Det tråkiga om man frikopplar trumman är att man måste gå tillbaka till ATV och återställa den i ingreppsläge. Då tappar man ju lite av nyttan med fjärrstyrningen om man tvingas gå fram och tillbaka flera gånger.

MVH
Alias


Vet minst en till som inte hade koll på frikopplingen, så du behöver inte skämmas JörgenO. Den historien hjälpte mig en gång då jag precis hade köpt mitt ekipage och fastnade på en stubbe. "Nu måste jag tänka på något roligt", och då kom jag på att jag också såklart hade en frontvinsch och på så sätt kom jag loss. :)

Iom att det oftast är max15-25 m så tycker jag det går mycket fortare att dra ut viren frikopplad o sedan gå tillbaka o låsa, för att till sist med fjärrkontrollen styra (gissar att det spar batteri). Bästa är ju att var och en kan välja vad som passar bäst för den.

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

hgj  
#446471
Hema skrev:Iom att det oftast är max15-25 m så tycker jag det går mycket fortare att dra ut viren frikopplad o sedan gå tillbaka o låsa, för att till sist med fjärrkontrollen styra (gissar att det spar batteri). Bästa är ju att var och en kan välja vad som passar bäst för den.


Det optimala som jag önskat många gånger, är att ha frikopplingen på fjärren, det skulle spara mycket tid...

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Hema  
#446474
hgj skrev:
Hema skrev:Iom att det oftast är max15-25 m så tycker jag det går mycket fortare att dra ut viren frikopplad o sedan gå tillbaka o låsa, för att till sist med fjärrkontrollen styra (gissar att det spar batteri). Bästa är ju att var och en kan välja vad som passar bäst för den.


Det optimala som jag önskat många gånger, är att ha frikopplingen på fjärren, det skulle spara mycket tid...

Hade varit trevligt minst sagt! :)

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Knegas  
#446484 Nåt som jag önskar är att när man börjar vinscha in så hoppar friläggningsspärren automatiskt i läge och börjar dra in vajern. Frilägga igen kan man lika gärna göra manuellt då man oftast hämtar vajern vid vagnen. :)

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

hgj  
#446490
Knegas skrev:Nåt som jag önskar är att när man börjar vinscha in så hoppar friläggningsspärren automatiskt i läge och börjar dra in vajern. Frilägga igen kan man lika gärna göra manuellt då man oftast hämtar vajern vid vagnen. :)


Mm...det var ju en smidig lösning, borde ju gå att få till hyfsat smidigt också...

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

summum  
#447394 Uppdatering, jag gav upp med vinschen och köpte en annan, Bronco 2500, en kinavinsch antar jag, skilnaden är som natt och dag det går att dra ut vajern med lillfingret. Framtiden får visa hur hållbar den är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Elfving  
#447433 Varför envisas ni som har fyrhjuling med att vilja vinscha? Borde det inte enklare att dra fram till väg med maskinen och lämpligt rep innan man kommer för att lasta?
De där elwinscharna är så långsamma tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

halvproffs  
#447448 Elwinscharna är långsamma men han kanske bara drar ut den lite om virket ligger direkt bredvid körväg. Själv har jag bara använt min under ca en vecka men hade då stor nytta av den. Var så stenigt så jag inte kom fram med traktor men med ATV-n hittade jag väg mellan stenarna. Blev själv lite förvånad hur smidigt det gick att lyfta på grov al o björk med winschen. Det är en Warnwinsch och den går lätt att dra ut så det är nog något som tar i.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Knegas  
#447460 Jag använder vinchen rätt så mycket med när jag tycker det är jobbigt att släpa. Och ena änden lyfter jag upp på kärran med vinchen sen andra brukar gå bra att handlyft. Medans vinchen går finns det tid för vila och planera eller smutta på kaffetermosen. :)

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

anersimyra  
#447522 Att vinscha några längre tider och sträckor duger de inte till, har man dragit fullt drag ska vinschen vila i nära tio minuter för att inte brännas, själv lyckades jag bränna upp en ny Warn på några få timmar.. #:-s

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

halvproffs  
#447524 Tycker det är dåligt att det inte finns ett överhettningsskydd på dom.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

anersimyra  
#447526 Då blev de väl oandvändbara.. :lol: men skämt åsido, används de som tänkt till lastning, lossning fungerar de utan problem. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).