Friluftsliv, Naturturism

Roadtrip till Norge

17 inlägg 20548 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Roadtrip till Norge

Seb macahan  
#447423 Hej.
Jag har under en längre tid varit sugen på o göra något roligt, mina äventyrs tankar väcktes till liv då jag o mina barn klättrade upp för en bergvägg på Gotland i sommars som om mamman hade sett det hela förmodligen avsagt sig "fru" skapet :surp: .
Nu ska jag åka utan familj. Kanske någon vän kanske någon på forumet, det är inte så viktigt mer än att det ska vara trevligt och enkelt folk.
Jag tänker mig bil i 3-4 dagar i Norge. Jag såg en dokumentär om Norges fjordar och späckhuggare och blev helt såld. Jag tänkte åka nu i vår April eller Maj. Har ni Norska vänner några bra tips? Jag utgår från södra Sverige så ska jag hinna se något så får jag nog lämna nord Norge till en annan gång.
Vad ska man se (natur, hav, fjord), finns det någon bra rutt, hur ska man bo (jag kan tänka mig tält)?
Jag vet att det mesta är dyrare i Norge men går det att göra denna resa utan att bli ruinerad. Vad kostar t ex ett vandrarhem & campingplats i Norge?
Meningen är att jag ska komma ut i naturen, gärna tält eller enklare boende samt nån enklare mat över spritkök, kanske lite fiske men mest bara vara!
Har läst lite i tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=372234#p372234
Men se detta även som en förfrågan!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

JensSkoog  
#447427 Då tar du färgan från Strömstad till Sandefjord och äter och sover gratis hos
mig en natt innan jag visar dig riktningen västerut. 🤗 🤗

Enda helgen jag har svårt för att ta emot, är 12- 14 maj, eftersom min ygsta dotter konfimeras den helgen!

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

Axl  
#447436 Det är inte farligt dyrt med enkelt boende i Norge. Brukar finnas enkla stugor på campingar och fjällstugor finns det massor! Chips är billigt också men inte öl!

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

Ferguson system  
#447438 Er du Coop medlem, så bør du benytte deg av Coop hotellkupp.

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447439 Har du kollat AirBnB om boendekostnader och olika möjligheter?
Bra grej både för budget eller lyx, även intressant för att hyra ut sina egna stugor/hus/rum.

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447441 Ett tips att beakta.. http://skogmus.no/ i Elverum

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

snurra  
#447492 Jakt och fiskedagarna är 10-13 augusti, är väl Norges största mässa, finns allt där, bara ett tips om du är intreserad :shock:

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

snurra  
#447493
snurra skrev:Ja Elverums skogsmuseum är sevärt, Jakt och fiskedagarna är 10-13 augusti, är väl Norges största mässa, finns allt där, bara ett tips om du är intreserad :shock:

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

snurra  
#447494 Ha Ha ja så kan det gå =))

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

Fredrik Reuter  
#447495 Hej,
Helgen 29 april befinner sig undertecknad på havet utanför Trondheim, fiskandes. :-BD

Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

mooos73  
#447534 Blir avundsjuk, har en dröm om att någon gång havs fiska utanför Lofoten!

Har fiskat i Eikesdalen för ca 20 år sedan, makalöst vacker plats. Passade då på att köra förbi Trollväggen vilket också är sevärt.

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

Seb macahan  
#447566
JensSkoog skrev:Då tar du färgan från Strömstad till Sandefjord och äter och sover gratis hos
mig en natt innan jag visar dig riktningen västerut. 🤗 🤗

Enda helgen jag har svårt för att ta emot, är 12- 14 maj, eftersom min ygsta dotter konfimeras den helgen!


Man tackar för inbjudan Jens, hade lätt varit värt resan att bara få träffa dig igen och se hur du har det hemma. Är vi välkomna även om vi är 3st?
Att vi tar färjan från Strömstad till Sandelfjord hade vi nog nästan tänkt, har fått tips att det ska vara mycket vackert där så då finns det ju dubbla sevärdeheter :smile: . Sen finns det planer att köra mot Stavanger och Preikestolen vidare Odda och Geilo. Efter det skulle jag vilja över Hardangervidda och en avstickare till Rjukan innan hemfärd. Lite tips jag fått från ett par Norska kunder jag har.
Vi får se om man lyckas klämma in detta innan Elmia också!!! :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Roadtrip till Norge

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447572 Låter som en lång avstickare till Rjukan om du tänkt ta den efter Geilo. Men det går naturligtvis att ta en fottur över vidda och klamra dig ner till Rjukan. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

Torbjörn Johnsen  
#447574 Norge som resmål kan verkligen rekommenderas! Men ta till restiden x 3 när du reser över fjället och utefter fjordarna. Det går verkligen inte fort. 30 mil tar en heldag med god marginal #:-s

Användarvisningsbild

Re: Roadtrip till Norge

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447581 Om ni åker Odda och över hardangervidda till Geilo så planera in ett stopp här! Längst in i hardangerfjorden
http://www.hardangerfjord.com/attraksjo ... rk-p919773
~500m rakt under(!) det berömda Kjeåsen (också värt ett besök)
Senast redigerad av The Boxer ons 29 mar 2017, 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).