Motorsåg och handhållet

3120 som inte drar runt kedjan

31 inlägg 14755 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3120 som inte drar runt kedjan

fxr-90  
#447086 Som Sagt...Blev glad när jag lyckades få igång den (spärrad på fullgas och choke) Sen när jag provade att såga med den- då stannade kedjan vid minsta lilla tryck...OBS sågen är ny...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

totte  
#447091 Kolla först att kedjan ligger på kedjehjulet och inte brevid. Om det inte är nåt fel där så är det troligen något galet med kopplingen, åter till återförsäljaren. en ny såg skall fungera från första stund.

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

fxr-90  
#447093 Jo jag tycker det också..Man ska ju inte behöva pincett och förstoringsglas för att plocka ihop maskinen...Räcker gott och väl med den gummiflärpen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

anersimyra  
#447095
fxr-90 skrev:Jo jag tycker det också..Man ska ju inte behöva pincett och förstoringsglas för att plocka ihop maskinen...Räcker gott och väl med den gummiflärpen...

Jag har sett att många som är ovana med de större sågarna påfallande ofta " kör fast " kedjan i virket. När barkstödet har gott tag och kedjan griper tag får man inte sällan själv lätta på matningen.

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447148 Skruva inte på den utan lämna in den och se till att den går som det ska.

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

fxr-90  
#447234 Nu är det fixat, Kedjan låg inte på drevet. Förvånad över att man måste pilla den rätt, på alla andra sågar jag har ramlar kedjan rätt med en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

totte  
#447258 Sa ju det. Hur i friden skulle det annars gå till att kedjan inte följer med på en ny såg? :-bd

Avatar Fallback

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

Elfving  
#447265 Var det du eller ÅF som monterat ihop sågen undrar man ju?
Finns en hel del debatt på Skogsforum för tillfället om vad ÅF egentligen tillför så jag hoppas att problemet var på kundens sida. Hade du köpt Stihl så hade ÅF varit tvungen att provköra sågen för att se att det fungerade. Faktiskt en bra grej eftersom det knappast genererar ifrågasättande om leveranskvalitet när alla enkla fel är borta redan vid leverans.
Alla vi som läste ditt inlägg satt med hjärtat i halsgropen och undrade hur tusan HVA kunde leverera sånt skräp som inte fungerande ens nytt.
:grin:

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447319 Inte säkert det är handlat hos ÅF? Rätt säkert att den inte provats...

Användarvisningsbild

3120 säljs enbart som motorenhet

traktorz  
#447340 Är väl slutanvändaren som själv ansvarar för montering av lämplig skärutrustning för de effektstarkaste sågarna, som ju endast säljes som motorenheter.

Ref:
Artikelnummer: 3120 XP® (Motorenhet) - 965 96 04-01
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... r/3120-xp/

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447342 Detta är väl bara prisindikationen. Köper man hos en riktig ÅF köper man den monterad med kedja och svärd och körklar (kan behöva tankas dock :wink: ) samt ev. reservkedja(or) om man kommit överens om det.

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447347 Det kan bli en del skador att köra kedjan utanför drevet.. Det borde kollas upp.

Användarvisningsbild

Re: 3120 säljs enbart som motorenhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447348
traktorz skrev:Är väl slutanvändaren som själv ansvarar för montering av lämplig skärutrustning för de effektstarkaste sågarna, som ju endast säljes som motorenheter.

Ref:
Artikelnummer: 3120 XP® (Motorenhet) - 965 96 04-01
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... r/3120-xp/


Så vitt jag vet behövs skärutrustning om det är nåt som ska sågas.
Säljaren bör om nu inte kedja och svärd behövs i alla fall se till att användaren har den kunskap som krävs.
All info finns tillgängligt men ibland är det bra att visa direkt...

Användarvisningsbild

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

fxr-90  
#447362 Problemet var ett väldigt smalt drev och stort utrymme mellan vevhus och kopplingsklocka, Finns nog plats för 3 kedjor i bredd. :) Så några skador blev det inte.Kör med 24" hardnose...

   TS
Avatar Fallback

Re: 3120 som inte drar runt kedjan

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447368 berre av forveteskap, kva ska du med så stor sag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).