Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59517 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446932 Tack för dina bilder. Bra och enkla modifieringar som Slurfi skrev. Väldigt sugen på nåt rensgaller likt ditt. :)

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446934
Orca skrev:Jag tycker också att det är trevligt att dela erfarenheter/kunskaper avseende denna maskin. Man kan ju inte bara knalla över till grannen och fråga direkt... Undrar hur många Big x47 det finns igång i landet.

Det jag tror är mest akut för egen del är ett annat klyvstål, 10-12 bitar, lagom stora, och som INTE skapar för mycket småskräp. Skulle gärna vilja ha lite tips här. Bilder? Filmer? Låna för att prova innan man köper.

Någon som kan ta lite bilder på "guiden" som styr den avsågade kubben så den hamnar rätt i klyvtråget? Min saknades när jag köpte maskinen.


Inte direkt, du är den första jag fått kontakt med. Bör nog finnas några stycken.

Förstår det, sparar mycket tid. Det där med skräp är svårt för att inte säga omöjligt. Gör man många små bitar så pressar man veden hårt och fibrerna gör att veden delar sig. Man skär också fibrerna på längden om biten är lite vriden eller avsmalnande. Vi brukar vara två som kör, en som servar. Är man själv så får man gå och rensa ibland. Tycker ändå det går fortare då det blir mindre omklyvning. Ska försöka hinna fota och filma min lite, men den skapar skräp... Låna kan du för göra när jag är klar för året, var bor du?

Även en bild på "guiden".

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447139 Här kommer några bilder, inte de bästa men vad jag hann få till.
Du får komma med önskemål om komplettering.
Tog även ett par bilder på manöverbordet och funktionsbeskrivningen då våra maskiner verkar skilja sig åt.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447279
MickeBM skrev:Tack för dina bilder. Bra och enkla modifieringar som Slurfi skrev. Väldigt sugen på nåt rensgaller likt ditt. :)


Om du ska bygga ett rensgaller så försök undvika tvärsgående stag. Bitar kan kila fast sig och då får man gå fram med en kvast eller annat och slå loss dem. Satsa i stället på den gröna varianten som jag länkat till i tidigare inslag. Fyrkantrör som endast är svetsade i änden närmast transportbandet och höga sidoplåtar. Jag skulle dock gjort min lite längre än deras. Självbärande så man kan vinkla transportbandet i sidled. Justerbart i höjdled (jag har olika hål i mina brädor). Samt en rörlig ränna under som klarar max höger/vänster vridning av transportbandet och klarar sig med ETT uppsamlingskärl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447284 Tack för bilderna Micke. Jag ska försöka ta lite ytterligare bilder på min maskin i dag.

Är du helt säker på att din maskin inte har två klyvkolvar som trycker "stöten" framåt? Jag snackade med en som har en "multispeed" och han sa att hans har två kolvar - en 8-tons och en 16-tons. Hur funkar annars spakarna för 8/16/24-tons regleringen? På min maskin står det varken "Greenspeed" eller "Multispeed" men i manualen beskrivs funktionen för snabbventilen.

Är det en original 8-bitars kniv du modifierat?
Hur långa är de fyra extraknivarna du svetsat dit (i djupled)?
Hur är eggen slipad på dem? Är det rak insida och egg endast slipad på utsidan?
Hur lång är eggen?
Hur mycket vinklar knivarna utåt? Skillnad i millimeter om du mäter där fram och jag kontra den vertikala mittkniven.
Vilken typ av stål har du använt?

Vet du vad knappen på ovansidan av joysticken är till för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447296
Orca skrev:
Om du ska bygga ett rensgaller så försök undvika tvärsgående stag. Bitar kan kila fast sig och då får man gå fram med en kvast eller annat och slå loss dem. Satsa i stället på den gröna varianten som jag länkat till i tidigare inslag. Fyrkantrör som endast är svetsade i änden närmast transportbandet och höga sidoplåtar. Jag skulle dock gjort min lite längre än deras. Självbärande så man kan vinkla transportbandet i sidled. Justerbart i höjdled (jag har olika hål i mina brädor). Samt en rörlig ränna under som klarar max höger/vänster vridning av transportbandet och klarar sig med ETT uppsamlingskärl.


Tack för tipsen! Hoppas på att få tid till ett bygge senare i år. Tid är tyvärr en bristvara...

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447297
Orca skrev:Tack för bilderna Micke. Jag ska försöka ta lite ytterligare bilder på min maskin i dag.

Är du helt säker på att din maskin inte har två klyvkolvar som trycker "stöten" framåt? Jag snackade med en som har en "multispeed" och han sa att hans har två kolvar - en 8-tons och en 16-tons. Hur funkar annars spakarna för 8/16/24-tons regleringen? På min maskin står det varken "Greenspeed" eller "Multispeed" men i manualen beskrivs funktionen för snabbventilen.

Är det en original 8-bitars kniv du modifierat?
Hur långa är de fyra extraknivarna du svetsat dit (i djupled)?
Hur är eggen slipad på dem? Är det rak insida och egg endast slipad på utsidan?
Hur lång är eggen?
Hur mycket vinklar knivarna utåt? Skillnad i millimeter om du mäter där fram och jag kontra den vertikala mittkniven.
Vilken typ av stål har du använt?

Vet du vad knappen på ovansidan av joysticken är till för?


Tack, gör gärna det.

Helt säker är jag inte då den är såpass inbyggd, inte haft isär det utan bara kollat på sprängskissen i boken. Där är det bara en, men kanske beskriver maskin med automatventil. Kanske är så att jag har två kolvar, men tror att det är styrt flöde. Händer ibland att justeringen strular pga boss i länkage osv, då kan kolven gå långsamt även på 8-tonsläget. Hade det varit två kolvar och ventilpaket så borde hastigheten inte gå att påverka. Vet inget säkert dock...

Japp, en original 8:a.
Ska försöka komma ihåg att mäta lite i helgen, men dom är ca 8-10 cm djupa.
Precis, bara slipat på utsidan. Annars kilar det fast.
Skulle gissa att eggen är ca 2 cm.
Vinkeln ca 1 cm.
Återkommer med exakta mått senare.
Kommer inte ihåg vilket stål jag använde, men tror det var nåt Hardox.
Knivarna är placerade en bit in. Bitarna klyvs i etapper och mina knivar kommer sist.

Nej, tror inte den är till nåt. Gissar på att den spaken var billigast... :)

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447636 På min maskin är trådarna som går till tumknappen på joysticken ihoptvinnade så knappen är förbikopplad. Jag antog att man kanske normalt måste trycka BÅDE på pekfingerknappen och tumknappen för att kunna såga...

Här kommer lite fler bilder på min maskin.

1490855421_dsc_1668.jpg

1490855414_dsc_1669.jpg

1490855419_dsc_1670.jpg

1490855423_dsc_1671.jpg

1490855417_dsc_1672.jpg

1490855422_dsc_1673.jpg

1490855430_dsc_1674.jpg

1490855432_dsc_1675.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447830 En film på mitt rensgaller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447832 Jag la på lite extra skräp..... :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#447837 Ser ju ut att fungera bra.. Har tidigare sett en liknande version med längre och mindre lutande galler + en hydr.motor som gör en liten skakrörelse i gallret.. Hittade inte den bilden nu..

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447855 Det såg fint ut, vad är den optimala spaltbredden?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447936
Slurfi skrev:Det såg fint ut, vad är den optimala spaltbredden?

Vet inte. Jag har 35 mm mellanrum på min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#447938
adahlm skrev:Ser ju ut att fungera bra.. Har tidigare sett en liknande version med längre och mindre lutande galler + en hydr.motor som gör en liten skakrörelse i gallret.. Hittade inte den bilden nu..

Återkom gärna med bilder eller video om du hittar den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#449809 I dag var det dags att sortera det flis som ramlar igenom rensgallret på vedmaskinen.
Det ska delas upp i tre olika fraktioner:
*1. Tändved, som packas i 40-liters säckar och säljes
*2. Tändflis och mindre vedbitar, som packas i 1000-liters säckar och säljes
*3. Barkmull (och småflis), som kan användas i trädgården

Jag har använt en vanlig renstrumma och satt ett putsnät på utsidan. På sikt kanske jag ska byta ut putsnätet mot någon slags plåt med hål i. Trucken har ett vridaggregat som gör det lätt att tippa i råmaterialet. Av 5 m3 flis blir det ca 30 st 40-liters säckar med tändved, 2,5 m3 tändflis samt 1 m3 barkmull. Försäljningspris ca 2000 kr.

Länk:


1491764840_dsc_1681.jpg

1491764836_dsc_1682.jpg

1491764852_dsc_1683.jpg

1491764832_dsc_1685.jpg

1491764842_dsc_1686.jpg

1491764859_dsc_1687.jpg

1491764871_dsc_1688.jpg

1491764880_dsc_1690.jpg

1491764885_dsc_1697.jpg

1491764887_dsc_1698.jpg

1491764887_dsc_1699.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).