Föryngring

Stormskadat björkbestånd

29 inlägg 10745 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447064 Tjenare
Har ett björkebestånd som det alltid blir vindfällen varje gång det blåser lite hårt ute :(( och jag börjar bli trött på att åka dit och hugga upp träden hela tiden ~X(
Så jag funderar på att hugga ner det men jag vet inte vad jag ska plantera där sedan då det är blött så förbannat (gammal åkermark) så nu undrar jag om ni har några idéer vad jag ska plantera där ej gran :d

Tack på förhand



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447076 Låter som al skulle passa. Kommer dock inte på vilken av sorterna som duger till sågstock var det gråal?
Fördelen är att du har föryngringarna tryggade för evig tid.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

isteskog  
#447077 Klibbalen trivs bättre där det är blött och så är det sågbart. :geek:

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447123 Sågbart??

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

isteskog  
#447124 Du kan såga timmer ur klibbalen, gråalen är jag mer osäker på om det lönar sig. Någon på forumet som har prövat?

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447126 Jag har gjort ved på all al hemma men en såg i närheten köper al.
http://www.ostra-hultselsag.nu/verks.php

Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447136 Var ligger fastigheten? Klibbal växer väl bara i södra halvan av Sverige?

Glasbjörk (men inte vårtbjörk) trivs också bra där det är fuktigt, liksom en del Salix.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447137 Min fastighet ligger i södra delarna av småland. Där växer glasbjörk nu tror jag men rötterna är som på granar och går man där vältan stått så sjunken du

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

isteskog  
#447144 Klibbal växer även hos mig, Niking! Blir ganska fina, långa stammar. Funderar faktiskt såga dessa den dan jag ska avverka beståndet .... om jag lever då ..... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447156 Nackdelarna med al är att det är skötselintensivt och att massan är i stort värdelös.
Jag håller dock veden högt, sämre än björk men bättre än asp och dålig tall. Vet att andra har väsentligt avvikande åsikt.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

axwell  
#447177
busholle skrev:Re: Stormskadat björkbestånd
av busholle » Idag, 14:09
Nackdelarna med al är att det är skötselintensivt och att massan är i stort värdelös.
Jag håller dock veden högt, sämre än björk men bättre än asp och dålig tall. Vet att andra har väsentligt avvikande åsikt.


Al anses vara det trädslag som på lämplig mark ger den snabbaste volymtillväxten/ha.
Även om björk är energitätare ger alen trots det mer energitillväxt/ha.

Här i Medelpad finns både grå- och klibbal, gråalen är vanligare.

Gråalen är lättsågad men inte riktigt lika vacker i ådringen som klibbalen.
Tyvärr mycket spill pga "barkdragande" skador långt in i stockarna.

Både glas- och vårtbjörk finns här i mitten av Sverige, glas något vanligare och anses älgsäker, till skillnad från vårt-.
Kan inte garantera att det stämmer betr. "älgsäker", någon som kan dementera/bekräfta :?:

Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

JensSkoog  
#447251 Det svåra är ju om man får köpare på det man hugger av al, men klibbal är ju känd under namnet "nordens mahogny här., så den har potensiale. Men, man får ju jobba lite med den, och rensa bort vattenskott som kommer hela tiden om det ska bli bra sågstockar. Men jag gillar den som ved ochså. Mycket bättre än gråal och asp.

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447412 för min del gör det inget om priset på alen skulle vara dålig vi eldar det mesta i ved pannan bara det är lagom grovt :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormskadat björkbestånd

JensSkoog  
#447414 Då skulle jag absolut gå för klibbal, var jag dig. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stormskadat björkbestånd

valmet8604  
#447425 Ja det ska jag nog göra. Hur ska al sköttas är den ungefär som björk

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).