Jakt och Fiske

För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökensås

8 inlägg 11462 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökensås

Torbjörn Johnsen  
#447189 Jag gjorde ett studiebesök hos Hökensås Häradsallmänning i fredags (det kommer film och reportage om det här på skogsforum inom kort). En intressant sak som skogsförvaltaren berättade var att älgstammen där är för stor i förhållande till fodertillgången men att det inte syns på skogen och plantorna utan på älgen. På Häradsallmänningens karga marker (T20 som genomsnitt) finns nästan bara tall och alla föryngringar görs som självföryngring under fröträd. Plantuppslaget blir oftast gott med täta plantskogar. Därmed finns nog med vinterfoder åt älgen utan att det blir speciellt synbara betesskador på ungskogen. Däremot räcker inte fodret till under sommarhalvåret vilket resulterar i små älgar och få kalvar. Vinterstammens storlek bedöms vara 8 per 1000 ha och Häradsallmänningen har 4800 hektar produktiv skogsmark.

1490631618_img_1888.jpg


1490631744_img_1889.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

isteskog  
#447194 Älgen föredrar väl andra trädslag före tall, iaf på sommaren. 8 älgar/ha i vinterstam tycker jag låter högt på dessa magra marker ..... :???:

Avatar Fallback

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447201 Ja 8 per 1000 är för mycket. Jag har en hemmasnickrad tumregel som säger 1 per m3sk i medelbonitet. Det skulle troligen ge 5-6 på denna marken.

Användarvisningsbild

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

Torbjörn Johnsen  
#447212 Det var en smart tumregel @busholle! Lätt att komma ihåg:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

Torbjörn Johnsen  
#447213 Enligt Häradsallmänningens plan är boniteten 4,4 m3sk/ha...

   TS
Avatar Fallback

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447217 Men en hög bonitet ger att det blir mer gran och mindre tall, eller hur?

Användarvisningsbild

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

Torbjörn Johnsen  
#447220 Ja, så borde det ju vara...då blir det väl brist på vinterfoder och därmed betesskador i stället. Men fetare älgar!?

   TS
Avatar Fallback

Re: För tät älgstam syns mer på älgen än på skogen i Hökenså

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447228
Mangan skrev:Men en hög bonitet ger att det blir mer gran och mindre tall, eller hur?


Ja det blir mindre tall men betydligt mer RASE (rönn, asp, sälg, ek). Sedan har jag fått för mig att björken är smakligare om den växer fortare men det är mest en iakttagelse jag gjort i mitt närområde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).