SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

51 inlägg 42577 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447143 följer med intresse :-)

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#447147 Missade man att Torbjörn hade skrivit kant till kant så stämmer nog det ganska bra med hur de flesta försöker köra stickvägsgående gallringar idag ca 20m mitt - mitt.
Jag vet inte vad en h8b har för räckvidd, men visst känns det som om man måste köra och åtminstone svänga in fronten på maskinen mot kanten för att nå igenom ordentligt. Kunde inte se om han jobbade så i videon.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

hfab  
#447198
swetrac skrev:följer med intresse :-)

Blir vi förvånade?
[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Torbjörn Johnsen  
#447560 Mätte stickvägsavstånd i två gallringar jag såg efter vägkanten idag. Båda två var skapligt stora bestånd (minst fyra-5 hektar) med många spikraka och parallella vägar på ett stort område. I den ena var det 35-årig gran på bra bonitet och 14-16 meter mellan vägkant tillvägkant. Tydligt större uttag intill vägen än i mitten mellan vägarna. I det andra var det ett 30-årigt tallbestånd på typ T24 och 13-14 meter mellan vägarna. Jämnt gallrat mellan vägarna. I båda fallen låg vägbredden på ganska precis 4 meter. Helt plan terräng.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#447570 Ligger man under 16m i snitt är det för tätt. Har man 11m kran når man ju igenom på 18m. Och det är inga problem att använda hela kranen!

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#447583 Sen undrar jag hur man kan få 14-15m mellan vägarna med en H8 om man bara gör instick ibland? Det borde bli en zon på 4-5m som man inte når utan instick!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).