Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59510 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446368
Orca skrev:
Hej Micke och tack för ditt svar.

Vad jag har förstått så var tanken bakom snabbventilen att klyvningen skulle vara snabb vid liten belastning för att sedan bli långsammare fast med större kraft vid större motstånd. Synd att inte min funkar så... :((

Jag skaffade ny pump för ett tag sedan men inte fått tummen ur att byta än. Återkommer.

Svärd/kedja: Nytt svärd och kedja går såklart bättre än gammalt och slitet. Jag börjar misstänka att det hänt något med infästningen av svärdet för det sågar snett vid stora stockar och det är också där det är mest problem. Men jag kan inte se något knas och det är svårt att mäta fram. Det fanns ingen justerskruv för svärdhastighet på min maskin så det har jag satt dit en. Jag justerar hela tiden vid behov (beroende på stockstorlek).

Vad menar du med slitet länkage? Bifoga gärna en bild.

Klyvstål: Just nu kör jag mest med 4-bitars vilket innebär en massa omklyvningar. Funderar på att låta bygga ett tvåstegs 16-bitars likt den som finns till Kisa maskiner, fast bara med horisontella och vertikala knivar. Vete fasiken om min maskin pallar med en sådan kniv. Visa gärna bilder på dina klyvstål. Efterlysning: Finns det någon i Skåne som har 12-bitars eller 16-bitars att låna ut för test?

Bilder på mina ombyggnader kommer i separat inlägg.


Tack själv, kul att ha kontakt med någon som har likadan maskin. Guld värt att kunna byta erfarenheter. :-bd

Sorry, såg inte att du hade snabbventil. Ser nu på bilden att du inte har spakarna för klyvkraft som jag har. Då är det en annan visa...
Jag vet att kolvens rörelser och avkänning är rätt känslig för skräp och slitage. Har fått pilla med min en del. Skulle tro att du har problemet där. Din maskin ser ut att ha gått en del och länkaget under klyvbaljan kan nog vara lite slitet. Ett tips är att börja gå igenom alla delar där. Om det är så att kraften finns...?

Spännande att höra om pumpbyte gör nån skillnad.

Sågning: Antar att du provat med helt nytt svärd och kedja? Är bara då du kan utesluta dom delarna. Annars bör det väl bara kunna vara leden till sågmotorn som kan vara boven till snedsågning? Infästningen av svärdet bör vara svårt att förstöra till den grad att svärdet hamnar snett? Låter mer som om kedjan skulle vara filad olika mycket på hö/vä sida. Tycker också det ser lite ut som om ryttarna är lite aggressivt filade för hårdheten i trädslaget du sågar i filmen.
Fanns det ingen sån justering?!? Rätt säker på att det satt original.

Har tyvärr ingen bild, men tex sitter det ett stag som låser svärdet då luckorna öppnas. Det staget glappar runt en del när det är slitet, kan spöka. Får titta lite noggrannare i helgen för att färska upp minnet, har inte rört maskin sen förra våren...

Klysvtål: Körde också 4-bitars på förra maskin, som du säger så får man klyva om hela tiden. Synd på en sån här maskin, potentialen utnyttjas ju inte. 16 bitar bör gå, lite beroende på hur stålet ser ut. Min 12:a för finkluvet blir en utmaning för maskin ibland men har fått igenom allt hittills. Vid 24 ton tar man ett steg tillbaks ibland... Ska se om jag hittar nån bild, annars får jag fixa i helgen. Ser exakt ut som originaltolvan men trängre. Var en chansning som gick hem. :-bd Omklyvning blir otroligt smidigt. Vid grövre bitar blir det 2-4 bitar att klyva om. Kan kasta ner 6-8 st såna vid omklyvning. Brukar kasta undan en hög för att sen klyva om allt på en gång. Då är transportören full hela tiden. :)

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446370
adahlm skrev:Med 16 eller 24tn klyvkraft skall det väl inte vara nåt problem att klyva till 16 bitar, Problemet med hemmasmidda knivar är väl att det inte är tillräckligt hårda och vassa. Även utformningen av kniven kan lätt bli helt fel och då går en massa klyvkraft till spillo.. Så satsa på att försöka hitta en fabrikstillverkad kniv.

Borde väl finnas några mätnipplar för hydr. tryckmätare där också? ger den fullt tryck till klyven?


Grov björk går inte att klyva i 16 bitar med 16 ton, men bör gå med 24 ton. Kräver dock ett riktigt bra utformat stål... Går ordentligt tungt med originaltolvan också.
Det var lite av en chansning med mitt smidda tolvstål men tyckte original gav för stora bitar för 30 cm björk. Hade en åtta som jag ändå inte ville köra med för det blir så mycket omklyvning då. Kopierade den andra tolvan, men gjorde den lite trängre. Har funkat riktigt bra hittills. Inte smitt av bonnjärn. ;) Däremot går det helt klart åt mer kraft men värt det då jag får rätt storlek på bitarna direkt.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446371 Har tyvärr ingen bild på egenbyggd tolva, men en på original.
Ska försöka komma ihåg att fota i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446372 Funderat lite mer på detta med klyvningen. Rätt säker på att Multispeed inte har automatventil, därför jag blev förvillad från början. Min är en sån och har 8, 16 och 24 ton, Multi... Tror den med automatventil heter greenspeed. Din verkar vara ombyggd. Sitter nåt ventilpaket på sidan av manöverbordet på din maskin, vad är det?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446737
MickeBM skrev:Funderat lite mer på detta med klyvningen. Rätt säker på att Multispeed inte har automatventil, därför jag blev förvillad från början. Min är en sån och har 8, 16 och 24 ton, Multi... Tror den med automatventil heter greenspeed. Din verkar vara ombyggd. Sitter nåt ventilpaket på sidan av manöverbordet på din maskin, vad är det?


Min är ursprungligen såld i Danmark. Den har bara en klyvkolv och en så kallad snabbventil.
Denna snabbventil (som inte verkar funka) ska ta returoljan från klyvkolvens b-sida och tillföra den på a-sidan när belastningen inte är så stor. Kan mycket väl vara så att denna variant numera heter "Greenspeed", på t ex 1x42:an.
Din 8/16/24 variant har väl två kolvar? Eller hur funkar den?

Det som sitter till vänster om manöverbordet på min maskin är en ventil för att köra stockbordet (som har hydraulmotor).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446739
MickeBM skrev:Har tyvärr ingen bild på egenbyggd tolva, men en på original.
Ska försöka komma ihåg att fota i helgen.


Jag tror att en av mina knivar från början liknade din. Jag har låtit bygga om den några gånger eftersom jag inte tyckte veden blev bra. Det blev en massa tunna skivor, likt "knäckebröd". Nu har jag två knivar - en 4-bitars och en 6-bitars. 4-bitars kniven är den som ger finast ved. Funkar ok vid stockar med diameter upp till ca 20-25 cm då det inte blir mycket omklyvningar. Ska försöka hitta ett 3D ritprogram och skissa upp hur jag tänkt mig tvåstegskniven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446741
MickeBM skrev:
adahlm skrev:Med 16 eller 24tn klyvkraft skall det väl inte vara nåt problem att klyva till 16 bitar, Problemet med hemmasmidda knivar är väl att det inte är tillräckligt hårda och vassa. Även utformningen av kniven kan lätt bli helt fel och då går en massa klyvkraft till spillo.. Så satsa på att försöka hitta en fabrikstillverkad kniv.

Borde väl finnas några mätnipplar för hydr. tryckmätare där också? ger den fullt tryck till klyven?


Grov björk går inte att klyva i 16 bitar med 16 ton, men bör gå med 24 ton. Kräver dock ett riktigt bra utformat stål... Går ordentligt tungt med originaltolvan också.
Det var lite av en chansning med mitt smidda tolvstål men tyckte original gav för stora bitar för 30 cm björk. Hade en åtta som jag ändå inte ville köra med för det blir så mycket omklyvning då. Kopierade den andra tolvan, men gjorde den lite trängre. Har funkat riktigt bra hittills. Inte smitt av bonnjärn. ;) Däremot går det helt klart åt mer kraft men värt det då jag får rätt storlek på bitarna direkt.


Jag ser fram emot lite bilder. Gärna lite närbilder så man ser vinklar och slipning på knivarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446747 Lite modifieringar:
1. Plåt på inmatningsbordet
2. Plåt i klyvtråget
3. Rensgaller
4. Förhöjningsbalkar
5. Spånfläkt
6. Extra kylning av hydrauloljan

1490427097_dsc_1642.jpg

1490427100_dsc_1643.jpg

1490427102_dsc_1645.jpg

1490427100_dsc_1646.jpg

1490427090_dsc_1647.jpg

1490427089_dsc_1648.jpg

1490427116_dsc_1649.jpg

1490427117_dsc_1650.jpg

1490427117_dsc_1652.jpg

1490427118_dsc_1653.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#446759 Hur varm blir oljan då du behöver extra fläkt? På egna maskinen hålls den på 40gr då utetempen är kring 0gr.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446774
Orca skrev:Lite modifieringar:
1. Plåt på inmatningsbordet
2. Plåt i klyvtråget
3. Rensgaller
4. Förhöjningsbalkar
5. Spånfläkt
6. Extra kylning av hydrauloljan

Relativt enkla, genomförbara och smarta tips får man av dina bilder. Tack för det.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446916
adahlm skrev:Hur varm blir oljan då du behöver extra fläkt? På egna maskinen hålls den på 40gr då utetempen är kring 0gr.


Jag har ingen temperaturmätare men funderar på att skaffa det.
På vintern om jag kör lugnt håller den sig nog kring 40 som på din.
På våren/sommaren när det blivit varmare runt omkring och jag kör hårt blir den RIKTIGT varm. Funderar på att byta till större kylare.
Hur varm blir din på sommaren om du kör hårt (och länge)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446917
Slurfi skrev:
Orca skrev:Lite modifieringar:
1. Plåt på inmatningsbordet
2. Plåt i klyvtråget
3. Rensgaller
4. Förhöjningsbalkar
5. Spånfläkt
6. Extra kylning av hydrauloljan

Relativt enkla, genomförbara och smarta tips får man av dina bilder. Tack för det.


Vissa av dem har tyvärr stannat på "prototypstadiet". Rensgallret och rännan under är väl det jag skulle vilja göra om. Samt förbättra oljekylningen.
Länk till rensgaller:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446921 Jag tycker också att det är trevligt att dela erfarenheter/kunskaper avseende denna maskin. Man kan ju inte bara knalla över till grannen och fråga direkt... Undrar hur många Big x47 det finns igång i landet.

Det jag tror är mest akut för egen del är ett annat klyvstål, 10-12 bitar, lagom stora, och som INTE skapar för mycket småskräp. Skulle gärna vilja ha lite tips här. Bilder? Filmer? Låna för att prova innan man köper.

Någon som kan ta lite bilder på "guiden" som styr den avsågade kubben så den hamnar rätt i klyvtråget? Min saknades när jag köpte maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#446926
Jag har ingen temperaturmätare men funderar på att skaffa det.
På vintern om jag kör lugnt håller den sig nog kring 40 som på din.
På våren/sommaren när det blivit varmare runt omkring och jag kör hårt blir den RIKTIGT varm. Funderar på att byta till större kylare.
Hur varm blir din på sommaren om du kör hårt (och länge)?


IR-temperaturmätare är ganska bra för ändamålet och kan även användas till annat.. Har själv inte ännu kört med egna maskinen i varmt väder men tempen borde ju nog vara direkt relaterat till omgivningens temperatur, alltså vid en utetemp på 20gr. borde oljan bli 60gr. 60 är nog max vad man kan tolerera på dessa, efter det blir livstiden på oljan betydligt kortare.
Och helst försöker jag få allt klyvet före våren så att vårvärmen går till vedtorkandet..

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446931
Orca skrev:
Min är ursprungligen såld i Danmark. Den har bara en klyvkolv och en så kallad snabbventil.
Denna snabbventil (som inte verkar funka) ska ta returoljan från klyvkolvens b-sida och tillföra den på a-sidan när belastningen inte är så stor. Kan mycket väl vara så att denna variant numera heter "Greenspeed", på t ex 1x42:an.
Din 8/16/24 variant har väl två kolvar? Eller hur funkar den?

Det som sitter till vänster om manöverbordet på min maskin är en ventil för att köra stockbordet (som har hydraulmotor).


Det bör inte vara så stora skillnader beroende på marknad med tanke på hur små serier det är på de större maskinerna. Tror ändå att din maskin är ombyggd, rätt säker på att multispeed ska ha spakarna original. Snabbventilen kom med greenspeed.
Nej, jag har också en kolv som funkar likt du beskriver men manuellt styrt mha spakarna.

Det är också märkligt. Ska finnas oljeuttag som styrs med vänstra spaken original. Där kör jag mitt bord. Där din extra ventil sitter har jag justeringen för kaphastighet, också original.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).