SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

51 inlägg 42569 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Torbjörn Johnsen  
#446610
mb-man skrev:Dom träd som oftast blåser ner i gallringar är de med skadade rötter och med denna metod riskerar man ju skada fler i och med fler stickvägar i beståndet och även mindre ris på varje väg. På fuktig-blöt mark kan det kanske vara sämre än vanlig stickvägsgående gallring med färre vägar. På fast mark går det nog på ett ut.
:smile:


Ska man vara lite krass så är enda skillnaden mot en traditionell stickvägsgallring att vägarna är smalare. Här var det 14-15m mellan vägarna, från kant till kant. En stickvägsgående skördare med 10m kran får max 16 m mellan vägarna, kant till kant men då är vägarna 4 -4,5 m eller bredare. Jag brukar roa mig med att stanna och stega vägavstånd när jag ser nygallrat efter vägen. Det är nästan aldrig mer än 16m men väldigt ofta mindre. Senast idag stannade jag och stegade i en förstagallring tall som gallrats för 2-3 år sen. Vägavståndet varierade mellan 12-14m. Mätte mellan 6 olika vägar. Vägbredden var ca 4,5m på plan mark. Beståndet såg fint ut i övrigt med väldig grönska i kronorna.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Torbjörn Johnsen  
#446611
skogshare skrev:Vilken diameter / volym per träd klarar skördaren med hyfsat bibehållen effektivitet ? Klarar den även en tredje gallring ? Vad är den ev. flaskhalsen ? Instämmer helt i berömmet av videon !


Någon av H8-piloterna kanske kan svara på den här frågan? @Bodaedet?

   TS
Användarvisningsbild

Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

bodaedet  
#446612 Upp till 015 i medel är inga problem går bra med grövre också. H8 får in 40cm men är det grovkvistigt då blir problematiskt dock.
Körde en liten slutavv i vinter den höll 044 i medelstam.
Det skulle nog bli en del skruvande om den bara skulle gå i grovt, den är lite för stark för sitt eget bästa.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

skogshare  
#446658 Vore också spännande att höra hur tillverkarna och användarna av mindre skördare ser på möjligheterna / svårigheterna att förlänga kranarnas räckvidd med bibehållen prestationsförmåga, Med tanke på behoven av 14 m stickvägsavstånd och 3 - 3,5 m stickvägsbredd, får vinden onekligen oroväckande mycket spelutrymme - i synnerhet om rotsystemen i anslutning till stickvägen dessutom skadas.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#446695 Att förlänga kranarnas räckvidd så jättemycket är nog svårt. Vill man ha längre vägavstånd så får man väl köra ett slingerstråk med skördaren och lägga ut virket till stickvägen.
Personligen tror jag ju att 3-3,5m vägar med 14m avstånd ger mindre utsatthet för vinden än 4,5-5m vägar med 16m avstånd

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Blivande snickare  
#446707 Jag tror vissa av er missar en väsentlig point och stirrar erblinda på ordet vägar.
3-3.5 meter är ganska nära vad det ska vara mellan träden i den sortens gallring, lite i överkant kanske.
En liten maskin som är lätt på foten är bra men den lilla skotaren är ännu bättre!

Betänk vad min morfar brukar säga, med små lass tömmer man ladan men med stora bryter man åsnan. Gäller i skogen också :)

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Vardon  
#446711
Blivande snickare skrev:Jag tror vissa av er missar en väsentlig point och stirrar erblinda på ordet vägar.
3-3.5 meter är ganska nära vad det ska vara mellan träden i den sortens gallring, lite i överkant kanske.
En liten maskin som är lätt på foten är bra men den lilla skotaren är ännu bättre!

Betänk vad min morfar brukar säga, med små lass tömmer man ladan men med stora bryter man åsnan. Gäller i skogen också :)


Det tror jag är viktigt med. Ska man plantera 1,8-2 m så kan du inte ha bredare väg än max 4 m, sen blir det ett träd till och vägen blir 5,4 m. Nu är det naturligtvis inte hela sanningen beroende på hur det blev planterat, natur etc men ändå.

Sen kan jag tycka 2 m mellan planten är för glest men det är en amatöråsikt och en annan diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#446716
Torbjörn Johnsen skrev:
mb-man skrev:Dom träd som oftast blåser ner i gallringar är de med skadade rötter och med denna metod riskerar man ju skada fler i och med fler stickvägar i beståndet och även mindre ris på varje väg. På fuktig-blöt mark kan det kanske vara sämre än vanlig stickvägsgående gallring med färre vägar. På fast mark går det nog på ett ut.
:smile:


Ska man vara lite krass så är enda skillnaden mot en traditionell stickvägsgallring att vägarna är smalare. Här var det 14-15m mellan vägarna, från kant till kant. En stickvägsgående skördare med 10m kran får max 16 m mellan vägarna, kant till kant men då är vägarna 4 -4,5 m eller bredare. Jag brukar roa mig med att stanna och stega vägavstånd när jag ser nygallrat efter vägen. Det är nästan aldrig mer än 16m men väldigt ofta mindre. Senast idag stannade jag och stegade i en förstagallring tall som gallrats för 2-3 år sen. Vägavståndet varierade mellan 12-14m. Mätte mellan 6 olika vägar. Vägbredden var ca 4,5m på plan mark. Beståndet såg fint ut i övrigt med väldig grönska i kronorna.


Man måste väl jämföra med en väl utförd gallring med en stickvägsgående maskin och inte en där avståndet mellan vägarna är för litet och vägarna är för breda!
Man behöver inte mer än 4m bred väg och klarar utan problem 20-22m mellan vägarna.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

vicram87  
#446746 Instämmer och dom flesta har ju 11-12 meters kran idag som kör gallring regelbundet .

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

skogshare  
#446753
andreas99 skrev :
Att förlänga kranarnas räckvidd så jättemycket är nog svårt. Vill man ha längre vägavstånd så får man väl köra ett slingerstråk med skördaren och lägga ut virket till stickvägen.


Hur fungerar slingerstråk i första gallring ? Vilken stråkbredd krävs och vilket stickvägsavstånd blir då möjligt ? Ett önsketänkande är att samma maskinpark kan användas vid all gallring - från första till sista. Gärna med en liten / mindre skotare i gallringen och en stor för utkörning till väg om det är till fördel för ett skonsamt ingrepp.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#446765 Om jag skulle skaffa tex en rottne 2004 till att gallra med och sen köra ut med vår vimek, så skulle skördaren vara mer terräng gående och betydligt mycket smidigare på att svänga sig runt hinder och huvudstammar.
Då skulle det bli så att man får planera upp vilka små vägar som vimeken kan köra på och ibland skulle de vägarna hamna 10m ifrån varandra ibland 14. Sen kommer det att bli dom gångerna då de hamnar 20-25m ifrån varandra. Då skulle jag köra med skördaren mellan dom vägarna och slingrat mig runt huvudstammarna och arbetat upp träden jag gallrar bort ut mot vimek vägarna.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#446771
mb-man skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
mb-man skrev:Dom träd som oftast blåser ner i gallringar är de med skadade rötter och med denna metod riskerar man ju skada fler i och med fler stickvägar i beståndet och även mindre ris på varje väg. På fuktig-blöt mark kan det kanske vara sämre än vanlig stickvägsgående gallring med färre vägar. På fast mark går det nog på ett ut.
:smile:


Ska man vara lite krass så är enda skillnaden mot en traditionell stickvägsgallring att vägarna är smalare. Här var det 14-15m mellan vägarna, från kant till kant. En stickvägsgående skördare med 10m kran får max 16 m mellan vägarna, kant till kant men då är vägarna 4 -4,5 m eller bredare. Jag brukar roa mig med att stanna och stega vägavstånd när jag ser nygallrat efter vägen. Det är nästan aldrig mer än 16m men väldigt ofta mindre. Senast idag stannade jag och stegade i en förstagallring tall som gallrats för 2-3 år sen. Vägavståndet varierade mellan 12-14m. Mätte mellan 6 olika vägar. Vägbredden var ca 4,5m på plan mark. Beståndet såg fint ut i övrigt med väldig grönska i kronorna.


Man måste väl jämföra med en väl utförd gallring med en stickvägsgående maskin och inte en där avståndet mellan vägarna är för litet och vägarna är för breda!
Man behöver inte mer än 4m bred väg och klarar utan problem 20-22m mellan vägarna.

20-22m mellan vägarna med en kran på 11-12m måste väl ändå innebära problem? Om du har 20m mellan vägarna och 12m kran så når du precis in till mitten. 11m kran och 22m mellan så blir det en zon på 4m du inte når alls.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

vicram87  
#446777 Instick fungerar fint med stora maskiner med , men det är ju en fördel i ha kranen i framänden på maskinen om det ska va smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#446780 Jag tyckte att det var svårt att göra instick i en första gallring I södra Sverige med Evan vi hade. Om man ville göra ett jämt uttag och inte köra på rothalsarn. Så det fick mellanzonsfällas.
Sen skulle man rationalisera bort mellanzonsfällningen och då blev det en 911 med långkran och instick där vägarna hamnade lite för långt ifrån varandra. 15 år senare ser det ut som om de flesta kör ännu lite tätare mellan vägarna för att slippa göra instick eller lägga tid på att positionera skördarn helt rätt för att nå in.
Evan körde vi 20m kant till kant och mellanzonsfällning
911 17-18m
Idag ser man ofta 15-16m

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#446803 Sorry jag tänkte vägmitt-vägmitt! Det är så vi brukar mäta.
Måste bli väldigt mycket instick med H8:an om man ska ha 14-15m mellan vägarna!
Jag tror iallafall att det viktigaste är att lägga vägarna på rätt ställe och att inte göra för smala vägar i förhållande till maskinbredd så man kör sönder rötterna. Sen om vägen är 3, 3.5 eller 4m bred spelar nog mindre roll!
Och givetvis gallra i rätt tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).