Motorsåg och handhållet

550 rengöring innanför luftfiler

12 inlägg 4505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550 rengöring innanför luftfiler

cruisern  
#446598 Normalt är jag noggrann med att rengöra sågens samt dess luftfiler. Nu upptäckte jag att det var en en del smuts mellan luftfiltret och förgasaren. Det verkar vare en "smet" av olja + ...... Se nedan bild. Det är lite mer smuts än bilden visar. Hur tar jag lämpligast bort detta? Kan jag använda tryckluft med mindre tryck? Bör jag i stället använda typ "Tops" för att dra upp smutsen?

En följdfråga: Vad kan ske om denna typ av smuts ligger kvar och kommer in i förgasaren?

1490373852_img_1531.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

jannee  
#446604 Håll sågen upp och ned duscha med bensin så rinner skiten (oljan) ut.
Använd INTE tryckluft.
Jag själv hade torkat bort det med en tygbit virad runt den lilla mejseln :grin:
M.a.o. går säkert bra med tops

Användarvisningsbild

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

cruisern  
#446605 Verkar vara ett bra förslag. Tänkte inte på detta. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

Kristian84  
#446631 Gör rent med nått som brinner. Jag gjorde rent 550 med break cleaner sist, funka hur bra som helst. 435:an gjorde jag rent med avfettning, de gick de med.

Användarvisningsbild

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

anersimyra  
#446645 Bill Lindfors, snubben som spelar " skogvaktarn " i filmen motorsågen gjorde ett experiment med en Jonseredssåg på sjuttiotalet. Han körde en hel säck fint sågspån ( storlek på säcken okänt ) genom en såg utan att sågen tog skada. Det var svaret jag fick när jag var orolig för otätt luftfilter.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

röjar kalle  
#446647 Bill var klockren han hade svar på allt :-BD

Användarvisningsbild

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446651
röjar kalle skrev:Bill var klockren han hade svar på allt :-BD

Din jämlike kanske!? [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

anersimyra  
#446653
röjar kalle skrev:Bill var klockren han hade svar på allt :-BD
Jadå..men ofta gick munnen mer än lovligt, rent mängdmässigt alltså.. =)) =))

Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

röjar kalle  
#446654
Uvskogen skrev:
röjar kalle skrev:Bill var klockren han hade svar på allt :-BD

Din jämlike kanske!? [emoji6]

Den var bra :lol:

Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

röjar kalle  
#446663
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Bill var klockren han hade svar på allt :-BD
Jadå..men ofta gick munnen mer än lovligt, rent mängdmässigt alltså.. =)) =))

Jag sågade mej i knäet blodvite uppstod.Var in till Bill ifråga satte vad det var för skit byxor han salu förde man sågade rätt igenom sågskyddet.Då sa han helt iskallt om du har benet böjdt då sågar du igenom skyddet man sträcker ut skyddet över knäet då tar man bort en del av skyddets egenskaper.Man kan säga på läst var han. :grin:

Avatar Fallback

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

tallen100  
#446722
anersimyra skrev:Bill Lindfors, snubben som spelar " skogvaktarn " i filmen motorsågen gjorde ett experiment med en Jonseredssåg på sjuttiotalet. Han körde en hel säck fint sågspån ( storlek på säcken okänt ) genom en såg utan att sågen tog skada. Det var svaret jag fick när jag var orolig för otätt luftfilter.. :mrgreen:

Han var väl sågchaufför i filmen och inte skogvaktare :-b :wink:

Användarvisningsbild

Re: 550 rengöring innanför luftfiler

anersimyra  
#446736 Det var han, ja, men jag har av någon anledning alltid kallat honom " skogvaktarn "..oklart farför.. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).