Gallring

Vad ska ja öva på med detta träd

74 inlägg 30094 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Vardon  
#446545
Uvskogen skrev:Jag väljer att alltid vinscha ner fastfällda träd. Antingen bakåt då jag försöker få till en "skida" för det åka på. Annars sätter vinsch och brytblock så jag kan dra ner det. Fälla trädet det sitter fast i är ofta svårt tycker jag. Har hänt någon gång där både fallriktning och möjlighet för mig att ta skydd är bra.


En stropp runt trädet så kan du även vrida med winschen, det kan vara lättare ibland. Annars brukar jag alltid göra som du. Har därför alltid med mig atv eller traktor i skogen för att ha maskin. Kanske en del skrattar åt mig men det kan jag bjuda på.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

husqvarna_med_sthil  
#446567 Just att använda vinschen spar ju arbete i kroppen till annat tycker jag även om man har metoder att få ner det på annat sätt. Att dra ut vajern och dra ikull tar bara några få minuter och kostar inte mera energi än den det tar att koppla vajern. Tycker det är helt suveränt, säkert och lättsamt när man inte alls behöver stå i någon som helst farozon själv. Beroende på hur man kopplar kan man ju också samtidigt vrida i stammen medan man drar.

Lite för många träd har jag sett i min ungdom som fällts genom att fälla trädet de sitter i, har gått bra varje gång men jag känner mig inte mogen att ta mig an ett sådant projekt då jag tycker att jag själv hamnar illa till om någon inte händer som jag tänkt. Kan säkert hända att de med stor vana klarar sådant på ett säkert sätt men att lära ut det vete tusan om jag håller med om är riktigt förståndigt.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

röjar kalle  
#446642 Det handlar om yrkes skicklighet inget annat det är sånt som du krusader inte förstår. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446648
röjar kalle skrev:Det handlar om yrkes skicklighet inget annat det är sånt som du krusader inte förstår. :mrgreen:

" krusader" ??

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

anersimyra  
#446661
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:Det är som sagt ingen god id'e, en grabb som gick ut skogsskolan året efter mig fick jobb på Mälarskog dagen efter skolavslutningen. Det allra första trädet han fäller på jobbet var en stor tall som han fäller fast. Förmodligen skämdes han inför sina arbetskamrater och tog det ödesdigra beslutet att fälla trädet där tallen fastnat. Hans allra första träd på nya jobbet, blev även det allra sista trädet i hans korta liv.. :cry: :cry:

Det vet du lika bra som jag Anders att det är så man gör.Helt ofarlig metod om man vet hur man skall göra är man ovan eller på ren svenska ett riktigt klant arsel då är det en döds fälla.Då är det bra mycket farligare att lumpa ner träd som hänger i ett annat.Det är så med skogsarbete använder man inte huvudet annat att sätta hjälmen på är man illa ute.

Lumpning och fällning av " fastfällingen " kan förstås göras på ett helt ofarligt sätt om förutsättningarna för skador är noll och intet.. 8)

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

röjar kalle  
#446668
Uvskogen skrev:
röjar kalle skrev:Det handlar om yrkes skicklighet inget annat det är sånt som du krusader inte förstår. :mrgreen:

" krusader" ??

@Krusader.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446675
röjar kalle skrev:
Uvskogen skrev:
röjar kalle skrev:Det handlar om yrkes skicklighet inget annat det är sånt som du krusader inte förstår. :mrgreen:

" krusader" ??

@Krusader.

Det här känns som "The return of Nolltax" ! [emoji51]

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446678 Fast det är då ena bedrövliga "glada figurer" som erbjuds i appen. Fula som f-n

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

anersimyra  
#446690 =)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

anersimyra  
#446691
Uvskogen skrev:Fast det är då ena bedrövliga "glada figurer" som erbjuds i appen. Fula som f-n

Det där är figuren som uttrycker en " fadäs ".. :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

husqvarna_med_sthil  
#446715
röjar kalle skrev:Det handlar om yrkes skicklighet inget annat det är sånt som du krusader inte förstår. :mrgreen:


Var det mig du syftade mot ?

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

tallen100  
#446723 Om uven och Husqvarna tittar på föregående sida så ser ni att KRUSADER har svarat kalle, och nu svarade kalle alltså honom :surp: :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

husqvarna_med_sthil  
#446724 jaha..haha, ja si ögan blir man blind på först :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

tallen100  
#446725 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

tallen100  
#446727
Uvskogen skrev:Det här känns som "The return of Nolltax" ! [emoji51]

Han saknas, där fick man många gånger tänka till både en och flera gånger innan man begrep vad han menade, och ibland begrep man ingenting ändå :lol: :lol: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).