Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796022 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Torbjörn Johnsen  
#444349
Qkeeper skrev:En alldeles för sen första gallring på gammal åkermark. Beståndet mår riktigt dåligt bitvis så är skeptisk till det men ger det ett par år annars får det bli slätt.


jag skulle gissa att det kommer bli en fantastisk fart på granen när du gallrat bort björken. Jag gallrade liknande bestånd för 30 år sedan, där granarna växte mer eller mindre undertryckta av en allt för tät björkskärm. Idag går det inte att se att det stått någon björk och hämmat och granens tillväxt och förmågan att sluta sig snabbt var helt förbluffande.

Jag vet att det gjordes försök på gran under björkskärm i slutet av 80-talet (Åsa Tham) och att resultatet o dessa försök visade att granen hade samma volym vid en viss ålder (typ 30 år) trots att de som fick växa upp under björkskärmen låg långt efter när sista björkarna var avvecklade.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#444371 Ja att den kommer på fart på vissa ställen är jag helt övertygad om det har den fått på åkern bredvid som gallrades tidigare. Men skall se om jag kan få en bättre bild någon dag på hur det ser ut på de ställen där jag är fundersam. Ser ut som varenda gran mår dåligt, barren skiftar färg, barken är allmänt grådassig och grönkronan bara krymper..

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#445317 Hoppsan va längesen jag varit in på tråden.

Beror mest på fullt ös mellan jobb och gallring. Hoppas en bildkavalkad kan ge en helhetsbild av mina förehavanden.
1489760141_20170310_123417.jpg

Ogallrat område på myren för ca 1 och 1/2 vecka sedan.
1489760211_20170310_131912.jpg

Bättre blir det fast tillväxthastigheten gör att det knappast löns att gallra. :wink:
1489760496_20170313_153407.jpg

I början på veckan kom grävarn...
1489760776_20170317_144549.jpg

Så såg det ut idag, myren är på 2,8 ha så det blev stort tryck på gallrarn när bommen skönjdes bakom grannens tallar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

valtra mega  
#445338 Har du funderat på att kalhugga istället för gallring av mossen .
Har tittat på ett ställe där de kalhögg och tallarna som kommit genom självsådd växer otroligt bra om man jämför med de som växte där förut och på grannskiftet .
Tallarna på tredje bilden ser ju inte så bra ut så de kommer troligen inte växa så bra fast det blir dikat

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#445341 Du har rätt!
Tallar som är 300 år har ingen potential att börja växa bra.
Tar det som det kommer, är det urglesat borde underväxten inte störas nämnvärt.'
Då kan jag ta bort allt gammalt om några år, kanske...

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Kim74  
#445365 Lite bilder från mitt dikeshuggningsprojekt.... Idag var det riktigt hundväder. Skjortan blöt från både in och utsidan ;)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#445370 Snyggt!
Bra jobbat! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#445393 Du är en bra granne Kim :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Kim74  
#445410 Kom överens om att jag hugger och tar virket som ersättning. Jag står för grannens del av dikningskostnaden. Få se ifall det går ihop....

Skulle gärna hugga åt flera rågrannar. Måste bara köpa lite flera skogsskiften först :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445535 Så idag fick jag ut det sista. Vedhögen blev rejäl!
20170318_131122.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#445540 Det där såg mer ut som en vedbackshög ...... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

adahlm  
#446558 Endast på finska, tyvärr, samma gubbe kanske varit uppe på forumet tidigare?.. Men gubben på filmen har jobbat med manuellhuggningar sen 1964, över 100000m3 sedan dess, aldrig varit sjukledig.. Har nu tagit deltidspension och jobbar nu endast 5 dagar i veckan... :-bd


Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mowi850  
#446573
DSC_0461.JPG
Gallring av ett löv bestånd som blev färdig gallrat idag.
DSC_0463.JPG
Roligt när det blir lite högar att köra ut.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446574
Mowi850 skrev:
DSC_0461.JPG
Gallring av ett löv bestånd som blev färdig gallrat idag.
DSC_0463.JPG
Roligt när det blir lite högar att köra ut.

Har du varit hård nu! Ta mer! Sådär säger dom alltid till mig när dristat mig till att lägga ut en björkgallring.
Fast jag tycker det ser bra ut! Det bästa med att göra det själv är att dessutom är enkelt att ta lite till senare [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#446581 Ser fint ut det där, Mowi :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).