Gallring

Vad ska ja öva på med detta träd

74 inlägg 29960 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445499 Någon som vet hur man får tag i filmen med Mr Kartaby? Jag har använt en del a hans grejer, och är imponerad.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

saekb  
#445508 "Någon som vet hur man får tag i filmen med Mr Kartaby? Jag har använt en del av hans grejer, och är imponerad."

Jag har frågat men ingen känner till detta. Den är beställd och bekostad av Södra enl Mr Kartaby. Han har den inte själv.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445510 Någon direkt övning blev de inte. Gjorde allt klart för att rycka björken av stubben och ner på slanan. Hann få ett band runt roten sen tog moder natur över och vred ner den[emoji57] Så de blev den riktigt lätta vägen för att ta ner björken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

saekb  
#445511 Någon direkt övning blev de inte. Gjorde allt klart för att rycka björken av stubben och ner på slanan. Hann få ett band runt roten sen tog moder natur över och vred ner den Så de blev den riktigt lätta vägen för att ta ner björken.

Mr Kartaby hade nog föreslagit: såga kälke så glider trädet ner i trädpulkan och vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

anersimyra  
#445515 Risken som inte beskrivs är att man drar trädet över sig som fastfällingen sitter i.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Vardon  
#445995
Kristian84 skrev:Jag såg filmen med siljansnäs-skidan men jag behöver nog se den fler gånger, fatta inte riktigt hur dom kapa. Jag har några små gran plantor som förmodligen kommer möta sitt öde om jag vrider ner trädet. Så om man har som mål att dom ska klara sig så får man testa nått nytt plus att plantorna kanske klarar sig.


Vilken film menar du då?

https://urskola.se/Produkter/150638-Far ... olan-del-2

Visar de metoden efter ca 5 minuter. Ganska trevlig film serie faktiskt för oss ovana.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Mowi850  
#446391
DSC_0456.JPG
Så här kan det se ut när man kanar på slana. Och idag lyckades det[emoji57] Jag brukar ta varje tillfälle som finns att öva på olika saker så jag blir bättre och säkrare för varje gång. Så jag blir så bra manuell huggare som möjligt. För rutin och erfarenhet kommer ju med åren.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

röjar kalle  
#446399 Mycket kloka ord bådar gott för framtiden. \M/

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

krusader  
#446424
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Såga loss björken, dra ned den med traktorn - varför anstränga sig i onödan :wink:

Verkar jobbigt att hämta traktorn för en sån skit grej.Fäll trädet den hänger i också. :wink:

Det är nått av det sämsta jag hört även om du skämtar å hur jävla van du är ...

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

krusader  
#446425
krusader skrev:
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Såga loss björken, dra ned den med traktorn - varför anstränga sig i onödan :wink:

Verkar jobbigt att hämta traktorn för en sån skit grej.Fäll trädet den hänger i också. :wink:

Det är nått av det sämsta jag hört även om du skämtar å hur jävla van du är ...

Folk har dött av att göra på det viset å jag vet folk som gjort så kom med bättre skämt om det nu var det

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

anersimyra  
#446431 Det är som sagt ingen god id'e, en grabb som gick ut skogsskolan året efter mig fick jobb på Mälarskog dagen efter skolavslutningen. Det allra första trädet han fäller på jobbet var en stor tall som han fäller fast. Förmodligen skämdes han inför sina arbetskamrater och tog det ödesdigra beslutet att fälla trädet där tallen fastnat. Hans allra första träd på nya jobbet, blev även det allra sista trädet i hans korta liv.. :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

husqvarna_med_sthil  
#446497 Just metoden att använda slana, kapa ur för den och sedan kapa månen fungerar rätt ofta så länge det finns utrymme bakåt. Jag gick utbildningen "säker avverkning" hos ss som 18-åring och där ingick bland annat denna metod för att lösa en fastfällning.
Nu för tiden tar jag, de få gånger det händer ( ^#(^ ) wire och kopplar och drar stammen på sida, brukar räcka men lister och knep är aldrig fel.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

röjar kalle  
#446521
anersimyra skrev:Det är som sagt ingen god id'e, en grabb som gick ut skogsskolan året efter mig fick jobb på Mälarskog dagen efter skolavslutningen. Det allra första trädet han fäller på jobbet var en stor tall som han fäller fast. Förmodligen skämdes han inför sina arbetskamrater och tog det ödesdigra beslutet att fälla trädet där tallen fastnat. Hans allra första träd på nya jobbet, blev även det allra sista trädet i hans korta liv.. :cry: :cry:

Det vet du lika bra som jag Anders att det är så man gör.Helt ofarlig metod om man vet hur man skall göra är man ovan eller på ren svenska ett riktigt klant arsel då är det en döds fälla.Då är det bra mycket farligare att lumpa ner träd som hänger i ett annat.Det är så med skogsarbete använder man inte huvudet annat att sätta hjälmen på är man illa ute.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

krusader  
#446538
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:Det är som sagt ingen god id'e, en grabb som gick ut skogsskolan året efter mig fick jobb på Mälarskog dagen efter skolavslutningen. Det allra första trädet han fäller på jobbet var en stor tall som han fäller fast. Förmodligen skämdes han inför sina arbetskamrater och tog det ödesdigra beslutet att fälla trädet där tallen fastnat. Hans allra första träd på nya jobbet, blev även det allra sista trädet i hans korta liv.. :cry: :cry:

Det vet du lika bra som jag Anders att det är så man gör.Helt ofarlig metod om man vet hur man skall göra är man ovan eller på ren svenska ett riktigt klant arsel då är det en döds fälla.Då är det bra mycket farligare att lumpa ner träd som hänger i ett annat.Det är så med skogsarbete använder man inte huvudet annat att sätta hjälmen på är man illa ute.


Det är folk som t.o.m är mer vana motorsåg än dig röjar kalle ( ja det existerar sånt folk)som dött i en sådan situation . Så behåll dina bravader för dig själv. Nog om detta

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446539 Jag väljer att alltid vinscha ner fastfällda träd. Antingen bakåt då jag försöker få till en "skida" för det åka på. Annars sätter vinsch och brytblock så jag kan dra ner det. Fälla trädet det sitter fast i är ofta svårt tycker jag. Har hänt någon gång där både fallriktning och möjlighet för mig att ta skydd är bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).