Traktorer och processorer

Block och minitraktor - stubborttagning. Video

18 inlägg 5885 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Fredrik Reuter  
#446289 Även en liten maskin kan bli stark med brytblock. Det hade nog krävts en stor traktor utan block eller vad tror ni?






   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446292 Tja, jag drog upp min gamla Nuffield ur ett blöthål med min ATV. Krävdes båda vinscharna och två block dock!

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Göt  
#446294 Intressant film undrar hur man beräknar förändringar i kraft vid varje block. :-bd

Vad jag förstår finns det en kille som åker ut med en Terri och drar upp stora skogsmaskiner med hjälp av olika Block och Terrin, vore någonting att göra film om... :-b

Avatar Fallback

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Ferguson system  
#446297
Göt skrev:Intressant film undrar hur man beräknar förändringar i kraft vid varje block. :-bd


Om jeg ikke tar helt feil, så dobles krafta ved hver blokk og hastigheten halveres. Tenk deg en maskin eller vinsj som har en kapasitet på 2 ton, legg til ei blokk og du har 4 ton kraft. Legg til enda ei blokk og du har 8 ton. Legg til ei tredje blokk, så har man 16 ton kapasitet.

Avatar Fallback

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Robertberg  
#446302 Riktigt häftigt! Och såhär har folk jobbat i tusentals år \:d/

Men frågar vi @Slurfi så hade väl den där stubben dragits upp utan hjälpmedel av den lille Forden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Vardon  
#446308
Göt skrev:Intressant film undrar hur man beräknar förändringar i kraft vid varje block. :-bd

Vad jag förstår finns det en kille som åker ut med en Terri och drar upp stora skogsmaskiner med hjälp av olika Block och Terrin, vore någonting att göra film om... :-b


Sök på terribärgarn på youtube och din kväll är räddad!

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Vardon  
#446316 Blev det 7 gånger tro han delade linan. Så då drar det väl 7 gånger mer i stubben än vad han har drar med traktorn.

Hade man däremot kopplat direkt i traktorn hade repet kunnat vara en 7e del så långt.

Fast blir inte det svåra att få ner kraften från traktorn till marken. Jag tycker man ganska snart kommer till det läget att traktorn står still och slirar. Orkar inte traktorn så borde den väl lägga av fast man har full gas?

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

anersimyra  
#446317 Sånt där är riktigt kul.. :smile: med min 15 kilos bensinvinsch har jag flyttat allt från stora bryggor till sprängsten, naturligtvis fällt träd och brutit stubbar. Det roligaste jobbet var dock när jag rev en kåk och drog omkull den murade skorstenen. Vi trodde skorstenen skulle falla i bitar på vindsvåningen, men den gick rätt genom vindstaket, ner genom övervåning och undervåning för att slutligen hamna i källaren. Men jävlar vad de kunde bygga på tjugotalet. Takstolarna gick inte att knäcka trots ett drag på 4,5 ton.. :surp: :surp: jag ska se om jag lyckas hitta igen filmen på rivningen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

anersimyra  
#446319 I stockholms skärgård handbärgade ett gäng entusiaster ett järnfartyg på ca 200 ton. Med spakblock drog de upp hela båten på ett skär, tätade skadorna och satte båten i körbart skick.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

totte  
#446321 Det är bara att räkna antal linparter och så multiplicera med anbringad dragkraft. Här hade han dubbla uppsättningar taljor, 7 parter närmast tratorn och 5 i den andra. Så dragkraften från traktor förstärks 7 x 5 = 35 gånger. Blir lite grann om den lilla traktorn presterar några hundratal kilopond dragkraft.

Tror inte den stubben hade kommit upp ens med en ganska stor traktor med att enbart dra utan block, i varje fall inte utan ganska rejäla markskador.

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446345
@Robertberg skrev:Riktigt häftigt! Och såhär har folk jobbat i tusentals år \:d/

Men frågar vi Slurfi så hade väl den där stubben dragits upp utan hjälpmedel av den lille Forden :wink:

Precis, bara genom att ha traktorn i närheten hade räckt eg men nu ville han ju sälja så

Avatar Fallback

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

jannee  
#446349 Våra förfäder tog sådan stubbar ganska "enkelt" med spett spade och huggverktyg. :grin:
Var på den tiden när all tid i världen fanns.
Synd att det inte blev någon film på hur han fick upp stubben på vagnen, är allt lite fundersam på om den lilla traktorn verkligen orkade lyfta den stubben :?:

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446352 På ämnet, var hittar man bra kvalitetsblock av den typen han använder?

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Roffen  
#446357
Ferguson system skrev:
Om jeg ikke tar helt feil, så dobles krafta ved hver blokk og hastigheten halveres.



Det går også noe kraft til friksjon, strekk i wire/tau osv. så en kan ikke regne antall blokker i det uendelige.
Blokk uten kulelager har selvsagt mer friksjon.

Det er forbløffende mye friksjon i et slikt system når en begynner å regne på det :-)

Användarvisningsbild

Re: Block och minitraktor - stubborttagning. Video

Vardon  
#446363
Uvskogen skrev:På ämnet, var hittar man bra kvalitetsblock av den typen han använder?


Han använder ju en del olika. Vill du ha vackra block med flera delningar så köper du dem för segelbåtar. Dock brukar de vara dyra som skam. Påminn mig till sommaren så ska jag fota lite linor och block för att lyfta tunga saker med.

Jula har en variant som är okej fast enkel block.

Kvalitetsblock hade jag nog handlat här:
http://www.certex.se/produkter/stalline ... och-block#

Fast verkar mest vara enkel block. Men certex i göteborg har alltid varit bra mot mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).