Traktorer och processorer

Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

5 inlägg 2890 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

Olov Jonsson  
#446067 Jag funderar på att montera en hydraulisk vinsch med radio på kranen på tegarn.
Hur stor bör den vara? Den ska framför allt vara så snabb som möjligt. Jag har titta lite på vinscharna som finns på Weimer men det finns ju några att välja bland..

http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... 2200/126/1



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

stegmaster  
#446087 Vil du ha den snabb så möjlig, så er det ju 1400kg du ska ha.
Själv ville jag ha en så stärk så möjlig, så det blev 2200kg modellen.
Du bör inte köra mer enn 40l/min igenom dom, så det går inte utjevne skillnaden i hastighet med ökat flödet.

Avatar Fallback

Re: Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

Olov Jonsson  
#446288 Dum fråga kanske men hur "stark" är en 1400kg vinsch? Klarar den att vinscha en fullstor tall? Jag har inte som avsikt att dra jättestora volymer utan kanske hellre enstaka träd och vindfällen som man inte kommer åt med kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

Vardon  
#446311 Jag har en 1400 därifrån. Traktorn ger väl max 40 l / min och nog upplever jag den som långsammare än vajerkranen. Har gärna block med mig om det blir tungt.

Är förhållandena bra tror jag nog en kvistad tall går men som oftast tycker jag det handlar mest om att få bra vinkel så den inte fastnar, för då kommer ändå vagnen lägga sig.

Råkade fälla en gran när jag skulle winscha loss ett annat träd av misstag dock.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig vinsch till Kran på Skogstraktor (Ford Teg 7000)

stegmaster  
#446342
Olov Jonsson skrev:Dum fråga kanske men hur "stark" är en 1400kg vinsch? Klarar den att vinscha en fullstor tall?.

Nja, det er helt i gränsefall, enligt min erfarhet.
Har du tur så går det kanske (frost och helt slät stam så kanske), men oftast kommer du få dela ett sånt träd i minst 2 bitar.
Kan säga att det blev en rejäl skillnad i kraft med den nya 2200kg vinchen, nackdelen er ju at hastigheten er nästan halva mot en 1400kg.
Sen er 8mm wiren något tyngre att arbeta med enn 6mm, men det er bagateller.
Det er sällan jag heller vinchar mer enn 1 träd om gången, men jag drar ofta inn hela träd med kvisterna på, och då krävs det lite kraft.
Förr blev det ofta stopp, och kapning av trädet (eller börja kvista halvvägs upp), men nu er det endast en rot eller sten som kan stoppa mig. 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).