ATV och UTV i skogen

Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

29 inlägg 10401 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

summum  
#446205 Har en en Warn RT30 på en vajerkran efter fyrhjulingen. Problemet är att det är så svårt att dra ut vajern, man får ta i allt man har. Har haft isär vinschen och haft i nytt fett i den men det hjälpte inte nämnvärt. Hur upplever ni som har kombinationen elvinsch och kran att det är att dra ut vajern, får ni också ta i för kung och fosterland?


Senast redigerad av summum tor 23 mar 2017, 06:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

paan14  
#446206 Man brukar få ta i när vajern "trasslat" sig på trumman, men annars brukar det funka fint.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

Knegas  
#446211 Samma här. När vajern lagt sig fel får jag rycka till ordentligt. Annars går det lätt att dra ut. Har kört med samma vinsch i 7 år nu. 20m3f per år.

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

Hema  
#446231 Olja vajern lite så den inte är torr och vara noggrann vid inrullning.

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

mrvimek  
#446239 Byt till synten lina ??

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446240 Ja jag en warn 3 med syntetlina. Köper Biltema, finns på "Båt" . Håller utmärkt och ingen risk för läskiga sår i händerna!

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

summum  
#446254 Såg nu att vinschen hette Warn rt30 om det är någon skillnad. Har kollat noggrant att vajern inte ligger fel på trumman och den ligger bra, man får alltså ta i så man har närapå 45 graders :-) vinkel för att orka dra ut den. Frikopplingen fungerar så det kan inte vara det heller, jag har smörjt vajern och det blev ingen skillnad. Frågan är om syntetlina kanske skulle hjälpa, kanske skulle testa det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

mrvimek  
#446256 Den är billig på feltema och har dragit tung me min fyrhjuling så är värd pengarna

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

anersimyra  
#446257 Jag vill minnas att gavlarna på trumman kan ligga an mot stativet och därigenom göra att det går trögt.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

totte  
#446332
summum skrev:Såg nu att vinschen hette Warn rt30 om det är någon skillnad. Har kollat noggrant att vajern inte ligger fel på trumman och den ligger bra, man får alltså ta i så man har närapå 45 graders :-) vinkel för att orka dra ut den. Frikopplingen fungerar så det kan inte vara det heller, jag har smörjt vajern och det blev ingen skillnad. Frågan är om syntetlina kanske skulle hjälpa, kanske skulle testa det.


Helt klart nåt som är fel. Folk i allmänhet som har vinsch med stålvajer sliter väl inte ihjäl sig för att få ut linan. Red ut felet i stället för att gissa och chansa, en ny lina lär knappast lösa det.

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

Avslutat-01  
#446334 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000039662/

Är det den linan ni kör med?

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

axwell  
#446341 Klokt nog har Biltema åter den hör korta "snöbladslinan" i katalogen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000039738/

Går det lika tungt från första till sista metern på Wiren ?

Användarvisningsbild

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446347
bork skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Elektrisk-vinsch/Syntetlina-15-m-2000039662/

Är det den linan ni kör med?

Ja.

Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn 3,0

summum  
#446374 Helt klart nåt som är fel. Folk i allmänhet som har vinsch med stålvajer sliter väl inte ihjäl sig för att få ut linan. Red ut felet i stället för att gissa och chansa, en ny lina lär knappast lösa det.[/quote]

Ja, något fel måste det ju vara men det såg inte ut att vara något fel inuti i varje fall när jag hade isär den. Det var inte värst mycket fett i den, men jag hade i en hel del och trodde att felet var löst, men icke, lite tystare blev den i och för sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt att dra ut vajer, Warn RT30

jannee  
#446377 Det är kanske med dig som med norrmannen och motorsågen.
Norrmannen blivit lovad att med sågens hjälp skulle han hinna minst 100 träd om dagen. När försäljaren senare kom ut för att få höra norrmannens synpunkter vad de inte direkt positiva.
- Jag klarar bara 20 om dagen, sade norrmannen.
Jag ska visa dig, sa försäljaren tog sågen och startade den för....
- Vad är det som brummar, sa norrmannen.
- Har du lagt ur bromsen :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).