Vedmaskiner, flishuggar

Problem HakkiPilke

34 inlägg 13839 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem HakkiPilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445907 Jag har en HakkiPilke 2x30, men jag tror att mitt upplevda problem kan uppstå på alla HakkiPilke då det har med kapfunktionen att göra.
Jag har inte Easy.
När jag kapar så kör svärdet fast i stocken, uppträder ungefär när svärdet står kl 9-10 om ni förstår hur jag menar. Remmen slirar inte och kedjan stannar inte på annat vis heller. Fenomenet är ungefär som när en stock vrider sig lite. Som att svärdet kläms/ vrids lite och jag får ta i för att kedjan ska börja skära igen. Jag har provat flera svärd och kedjor samt kontrollerat smörjning och men fenomenet återkommer. Någon som varit med om liknande och har nån bra åtgärd?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

erik__j  
#445908 Hade det problemet på min förra året. Provade lite olika saker. Bytte man kedja så gick det bra i några stammar men sen samma problem igen. Det visade sig att trä skyddet som är skruvat i huven var slitet ock kedjan kom åt skruvarna. Sen var den även sned på axeln så att sågen inte gick rak utan lite snett. Tog bort den och värmde och riktade till den.

Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

Magnuc  
#445943 Kolla också att du inte har "grader" på svärdet,och att du inte har filat kedjan sned.
Också att du har rätt kedja till rätt svärd,och att smörjningen funderar.
Kör du kedjan varm bränner du svärdet, och får grader snabbt.

Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

hakki  
#445962
Magnuc skrev:Kolla också att du inte har "grader" på svärdet,och att du inte har filat kedjan sned.
Också att du har rätt kedja till rätt svärd,och att smörjningen funderar.
Kör du kedjan varm bränner du svärdet, och får grader snabbt.

Tror jag ochså,kan hända du ``plattat till svärdet ifall du råkat slå det hårt mot stocken.

Avatar Fallback

Problem HakkiPilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446020
erik__j skrev:Hade det problemet på min förra året. Provade lite olika saker. Bytte man kedja så gick det bra i några stammar men sen samma problem igen. Det visade sig att trä skyddet som är skruvat i huven var slitet ock kedjan kom åt skruvarna. Sen var den även sned på axeln så att sågen inte gick rak utan lite snett. Tog bort den och värmde och riktade till den.

Hmm, nu är jag inte riktigt med på vilket av skydden du menar?
Senast redigerad av JF mån 20 mar 2017, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446022 Smörjning funkar, kedjan är ny och svärdet i princip nytt. Har testat att vända på svärdet och det funkade ett tag, men uppstod samma fenomen igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

310  
#446028 Har varit för det på en 37:a tre ggr och det har alltid varit svärdet, börjar med att byta kedja skruva på olja slipa å vända svärd fram och tillbaka och svärdet ser helt ok ut men funkar inte förrän handlaren sålt ett nytt svärd

Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

erik__j  
#446044 När svärdet går upp i topp så går den in mellan två brädor.

Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

Bosse1  
#446073 Ta en stålskala lägg på slitytan där kedjan går den ska vara i vinkel mot svärdet i hela sin längd, om inte slipa eller fila :smile:

Användarvisningsbild

Re: Problem HakkiPilke

svampbob  
#446085
310 skrev:Har varit för det på en 37:a tre ggr och det har alltid varit svärdet, börjar med att byta kedja skruva på olja slipa å vända svärd fram och tillbaka och svärdet ser helt ok ut men funkar inte förrän handlaren sålt ett nytt svärd


Jag har också upplevt samma sak och båda gångerna har det hjälpt med svärdsbyte.

Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446169 Ok, då får det bli ett nytt svärd. Hade ett nästan nytt svärd och provade med. Funkade ett tag. Vände på det, funkade ett tag igen. Sen blev jag förbannad och gick in och konfererade SF istället för att skruva vedmaskin i snöblandat regn:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446171
erik__j skrev:När svärdet går upp i topp så går den in mellan två brädor.

Ok, ska kolla vidare på det om inte svärdbyte hjälper:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem HakkiPilke

Elfving  
#446179 Ett svärd räcker länge på dylik maskin förutsatt att man har ordning på oljesmörjningen. Håller med om tidigare feldiagnos, det är svärdet som är slut och måste bytas. Om du kört orimligt lite timmar, så se till att öka oljedoseringen till kedjan! Avsaknad av smörjning sliter ut ett svärd på nolltid tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Problem HakkiPilke

Vedproducent  
#446208
Elfving skrev:Ett svärd räcker länge på dylik maskin förutsatt att man har ordning på oljesmörjningen. Håller med om tidigare feldiagnos, det är svärdet som är slut och måste bytas. Om du kört orimligt lite timmar, så se till att öka oljedoseringen till kedjan! Avsaknad av smörjning sliter ut ett svärd på nolltid tyvärr.
Håller med ett svärd går väldigt länge. Har varvat med 3 svärd och inget är slut och mer än 15000 m3 färdig ved.

Användarvisningsbild

Re: Problem HakkiPilke

svampbob  
#446219 Visst är det maskinsvärd på Kisan. På Hakkin är det ett vanligt klent motorsågssvärd med 0.325 kedja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).