Traktorer och processorer

Dåliga bromsar Valtra 6350

17 inlägg 10729 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåliga bromsar Valtra 6350

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445412 Igår bytte jag huvudcylindrarna Valtra 6350 som bara har gått lite över 3000 timmar.
Tycker det är dålig kvalité



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445428 Hur gammal är den? Ålder påverkar nog mer än timmar.

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Bentas  
#445434 Med vilken intervall har du bytt bromsvätska?

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

stegmaster  
#445442 Säljaren fick byta den ena på min 6400 då jag köpte den 2015.
Detta er en 2000 modell som gått preicis 4000t.
15år er vel inte så illa, om det nu var orginalet som satt där. :???:
Som redan sagt, så tror jag med att alder och byta av bromsväskan har mer betydelse enn alder.

Kan dock legga til att jag själv tilhör dom som aldrig byter bromsväska. :oops:
Har aldrig bytt detta på något fordon jag har/haft, och jag har mange gamle fordon. 8)

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Førland  
#445445 Jeg fikk haveri på venstre bremse på min 6400 i høst,rust i hovedsylinder så den returnerte ikke helt,resultat=varmgang ,havarert venstre bremse,kostnad ca 7000 ink olje.skrur selv.men sure penger allikevel.det er lurt å sjekke at belgen på hovedsylinder er iorden så ikke vann kommer inn å danner rust.

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445474 Många nya bilar ska byta bromsvätska om inte varje så vart annat år, bromsvätska är en alkohol och absorberar vatten så risk finns att systemet rostar inifrån.

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Erre  
#445476 Byter man bromsvätska på någon äldre bil/maskin så trampa inte pedalen i botten vid luftning.

Är väggarna i huvudcylindern dåliga så är dom oftast sämst i bottenläget.
Eftersom att packningarna aldrig når in så långt i vanliga fall.

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Erre  
#445477 Gnisten.
Har för mig att Volkswagen har 4 år som bytesintervall på personbilar.

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445481 Erre Lite osäker men har för mej att de servicemedelandet dyker upp varannat år på BMWn

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

ÅsaNisse  
#445483 Jag fick byta huvudcylindrar vid 2000 tim på min Valmet 6200. Det hade blivit märken inne i cylindern efter kulan så den låste kolven. Det blev 0 bromsverkan ibland. Nästa gång funkade det perfekt. Materialfel i huset sa Valmet, men lämnade ingen garanti ändå för traktorn var för gammal. Kanske dags snart igen för nu har den gått lite över 4000 tim.

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Erre  
#445492
gnisten83 skrev:Erre Lite osäker men har för mej att de servicemedelandet dyker upp varannat år på BMWn

Ok. Det är inte alls omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445496 Min Valtra är en 05 så den är 12 år. Förstår nu att det inte är så ovanligt. Erkänner att jag är dålig på att byta bromsolja.
Min började läcka så oljan kom på golvet i hytten.
Bytte även damaskerna på stängerna som går ner i bakaxeln, dom var helt slut. lite knöliga att komma till så vi bytte slavcylindrarna där bak också när vi ändå hade dom borta
Hoppas det håller tolv år till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Erre  
#445504 Många slarvar med byte av bromsvätska.

Bra där kärrabol.

Då håller det länge nu.

Avatar Fallback

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Robertberg  
#445505 Vi har inte gjort något med bromsarnana på 6800 timmar och 15 år, så det lär väl komma till våren nu tack vare denna tråd.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dåliga bromsar Valtra 6350

Kippen  
#445900 Bromsvätskan absorberar vatten, och vid kraftiga ,eller långvariga inbromsningar (framförallt med bil) kan vattnet i bromsvätskan koka. Då går pedalen i botten. Där av täta byten på bilar. Sen gör ju vattnet att det rostar i systemet, och det är ju inte bra det häller. Råkade ut för detta på min gammelbil en gång. Skulle bromsa vid en korsväg ,men bromsen gick i golvet! provade p-bromsen ,men den tog väldigt illa den med så det blev full gas ut en halvmerer framför en annan bil. Då hade det släppt en rostflaga i huvudcylindern. Det gick bra då,men det var nära att jag fick byta kalsonger :shock: Bromsen kan ju va bra att ha i bland. Byter nu bromsvätska på mina fordon med jämna mellanrum.
Mvh Kippen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).