Grävmaskiner

Rullmatad klipp med kvistfunktion?

64 inlägg 54014 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#357510 Tack Stegmaster .
Som du säger ju enklare ju bättre men det svåra kan vara att hålla det enkelt man kan ju alltid utveckla så tankar o funderingar finns ju .men sen beror det ju på var man skulle hamna i pris vid en tillverkning? och få det att hålla det är ju inga stora maskiner men en del krafter blir det ju som man utsätter aggregatet för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357521 Ett vanligt tilthuvud eller allra helst en powertilt som klarar tilta 90 grader åt vardera håll är fullt tillräckligt. När stammen är kapad och man har lagt den ner så är det ju inte rotor funktionen som vrider trädet som på ett vanligt aggregat utan när aggregatet och trädet ligger ner så är det ju tilt funktionen som kan vrida stammen så att det tex inte matar emot maskinen utan man kan vrida så att det kommer bredvid.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

molnia  
#357618 Valtra jo du har rätt i allt du skriver, det blir ju en rotortilts tiltning man får användning mest förnär klippen är nervinklad. men tilten på en rototilt är ju inte så många grader som en powertilt som du föreslår.

jag tänkte inte ett extern tillt (eller rotation) utan att man i så fall skulle bygga in en tilt/vridfunktion i fästet på klippen för att inte få allt för onödig viktökning, att kunna vrida klippen 90+/- grader ifrån det läget det är liggande idag. Den begränsade vinklingsgraden gör också att man inte begränsar flödet ill klippen, behöver bara lagom anpassade/infästa grova slangar..

KIA
du har bara ett par kvistknivar upptill va?, du tycker inte det glider ur klippen nertill ofta när det inte greppas med ett par kvistknivar där?

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

jannee  
#357641 Nu när Kia byggt ihop något intressant kan man fundera över vilken timkostnad en entreprenör med liknade maskin kan komma att debitera.
Det kommer säkert att kosta multum men det gör också en vanlig sistaröjning - hur dålig ekonomi blir det :mrgreen:
Virket kanske t.o.m. blir värt sin vikt i guld :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Seb macahan  
#357672 Vad väger aggregatet??
Jag tänker på kranmontage i traktor, då slipper man fundera på rotortilt och annat.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Hema  
#357681
Seb macahan skrev:Vad väger aggregatet??
Jag tänker på kranmontage i traktor, då slipper man fundera på rotortilt och annat.

Men rotor vill man väl ändå ha? Så slipper man ta alla träd rakt framifrån.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

stegmaster  
#357712
Seb macahan skrev:Vad väger aggregatet??

Han skrev vel ca 220 kg tidligare i tråden.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357792
Seb macahan skrev:Vad väger aggregatet??
Jag tänker på kranmontage i traktor, då slipper man fundera på rotortilt och annat.


För kranmontage så behövs ju aggregatet tiltas vid fällning så då tillkommer ju det, minst 1 sådant aggregat finns ju redan (tänker på usewoods UW180, men ett sånt som Kia har gjort finns ju ej på marknaden i dagsläget vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

tobmah  
#358322 Snyggt jobbat Kia.
Mvh Tobias Malm :-)

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#361686 Nu är snart vedhuggningen färdig trevligt när man kan sitta i grävarn och mysa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400868 Har det hänt nåt mer med aggregatet?

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#401178 Ligger Lite lågt just nu måste hinna med gräv jobben Nöjd kund = Glad kund .
Men det finns lite ideer som ligger och gror så vi får se om det tar fart igen.
Ska iväg på ett jobb i höst åker kant där kunden vill ha ut ved av de stammar som går så då kommer ju maskinen till nytta igen ger ju 3 dagars jobb iallafall .

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#420322 Det kom en intressant tanke idag ,det frågades förut om pris på ett sån`t aggregat .
Vad skulle ni vara villiga att ge?Håller på att spåna lite med en tillverkare .
Aggregat med s-40 fäste?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Hema  
#420414 Mycket beror mycket på funktionalitet och kapacitet. Ju smidigare och snabbare den är desto bättre betalningsförmåga lär det bli. Det är nog få som vågar satsa på ett halt oprovat aggregat. Kanske får börja med introduktionspris.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445885 Utvecklat nåt mer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar