Skogsvagn (Huggarvagnar)

Anders Skördare

108 inlägg 60040 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

d@nne  
#444591
brastab skrev:Hej på er, har följt diskutionen ett tag och nu känner jag att jag måste göra ett litet inlägg. Jag äger ett Alpha ekipage och kör profitionellt med detta. Nu efter endel strul med garantigrejor funkar allt hur bra som helst, mycket tackvare säljaren på lantmännen. Fast det är naturligtvis tråkigt det som har hänt men jag hoppas Johan orkar komma tillbaka på något sätt. Vangnen funkar kanon med den körningen jag har och känner mig nöjd att jag hann köpa en innan den försvann, vet inte säkert men tror att jag är den enda i Sverige som kör Alpha men kanche någon av er vet. Vad gäller support har jag lärt mig själv hur det mesta funkar. Nu känner jag mig nöjd efter första inlägger och ser fram mot mya spännande diskutioner (och lite skvaller). Höres

Hade ute support från Malmö för en vecka sedan pga fel på bromsen bak som strulade. Han sa att det fanns två alpha vagnar igång så du är inte ensam ;-) den tredje vagnen skulle dom sätta igång men om den var såld vet jag inte.

Angående den maskinen som gick på elmia så levererades den inte ut till kund på grund av dåliga finanser.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

Mowi850  
#444597 Nu får du nog lägga in lite bilder på ditt ekipage brastab det vore roligt.

Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

Fredrik Reuter  
#444602 Hej,
Kan det vara så att detta är ditt ekipage @brastab ?
I så fall har jag åkt med dig! :wink:

Fredrik Reuter - AlphaVagnen (Anders skördare)

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

brastab  
#444718 Japp det var utanför Eskilstuna, ett rött ekipage

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444853
brastab skrev:Japp det var utanför Eskilstuna, ett rött ekipage

Var du i Västerås förra veckan? Tyckte jag såg en sån vagn och önskade att jag hade tid att åka efter och kika på den.

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

brastab  
#445201 Ja jag är oftast i Västeråstrakten och kör. Nu har jag och en manuellhuggare gjort en park i ett bostadsområde utanför Västerås. Tuta nästa gång så stannar jag nog :grin:

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445398
brastab skrev:Ja jag är oftast i Västeråstrakten och kör. Nu har jag och en manuellhuggare gjort en park i ett bostadsområde utanför Västerås. Tuta nästa gång så stannar jag nog :grin:

Eller hytter med näven åt stadsbor som tutar på traktorer:-)

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

Ådii  
#445536 @brastab Hur tycker du det är att köra med Y-drag? Kan tänka mig att det är bra när man kör ut från skiftet t.ex på en skiftesväg där man inte behöver sitta och parera med bomstyrningen när det är lite slingrigt men hur är det i skogen? Om du t.ex. kör på smala ställen och skulle behöva styra bort vagnen från ett träd t.ex. så svänger framändan på traktorn åt sidan då eller hur är det? Om man tittar på klippet nedan under de första 15sek så ser ju ekipaget väldigt "styvt" ut och det vrider ju både traktor och vagn, så tänkte mest hur det är att köra med.


Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

brastab  
#445801 Hej! jo det tar ett tag att lära sig att köra med y-drag, och det är styvt tills man får upp 180bar i cylindrarna då släpper styrningen. Sen om man vill kan man tvångsstyra och då flyttar traktorn eller vangnen sig och då har man 250bar i cylindrarna. Blir det trångt mellan träden så kan det bli problem iochmed att vangnen går i traktorns bakhjul så kommer man oftast fram med vangnen (har misslyckats någon gång) och då är det bättre med vanligt svängbart drag.Men i det stora hela trivs jag bättre med y-drag nu när jag har lärt mig det. Och det blir mycket stadigare med midjebromsen om man inte har stödben. Om jag skulle byta vangn i dag skulle jag köpa ett y- drag igen, men allt har sina nackdelar jag kan inte vika ihopp vangn och traktor (knut) som med ett vanligt drag så y-draget svänger sämre kan man säga (går att lura) men kräver lite träning.

Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

JohannesG  
#445803
brastab skrev:Hej! jo det tar ett tag att lära sig att köra med y-drag, och det är styvt tills man får upp 180bar i cylindrarna då släpper styrningen. Sen om man vill kan man tvångsstyra och då flyttar traktorn eller vangnen sig och då har man 250bar i cylindrarna. Blir det trångt mellan träden så kan det bli problem iochmed att vangnen går i traktorns bakhjul så kommer man oftast fram med vangnen (har misslyckats någon gång) och då är det bättre med vanligt svängbart drag.Men i det stora hela trivs jag bättre med y-drag nu när jag har lärt mig det. Och det blir mycket stadigare med midjebromsen om man inte har stödben. Om jag skulle byta vangn i dag skulle jag köpa ett y- drag igen, men allt har sina nackdelar jag kan inte vika ihopp vangn och traktor (knut) som med ett vanligt drag så y-draget svänger sämre kan man säga (går att lura) men kräver lite träning.

Lite (läs mycket) film på ditt ekipage hade varit roligt att se. Kanske någon på forumet kan hjälpa till med det? @Torbjörn Johnsen @Uvskogen Inte för att det går att köpa en vagn av just Anders Skördare nu, men konceptet är väldigt intressant.

Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

molnia  
#445808 Hur hade det funkat att ha en vagn med y-drag som har sin vanliga led opåverkad av hydraulik och även haft en led där hitchen sitter som är styrbar hydrauliskt?
Dvs du får leden långt bak och vagnen följer traktorn som den ska i spåren. Men behöver man backa och styra vagnen utan vrida traktor i sidled så kan man vrida den styrbara dragstången som sitter i traktorn.
någon som fattar min tanke utan att jag ritar upp något?

Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

molnia  
#445809 tänk en vanlig vagn med hitchögla och ramstyrning men att ramstyrningen är opåverkad och hitchleden är hydralisk styrbar...
hur skulle det funka?

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

Hema  
#445826
molnia skrev:tänk en vanlig vagn med hitchögla och ramstyrning men att ramstyrningen är opåverkad och hitchleden är hydralisk styrbar...
hur skulle det funka?

Dubbel ramstyrning (seriekopplad ramstyrning) typ?

Användarvisningsbild

Re: Anders Skördare

molnia  
#445846 Ne inte dubbel eller seriekopplad. Den leden som normalt kallas för ramstyrning skulle vara fri utan cylindrar eller i flytläge. Den leden vid hitchen skulle vara likt en ramstyrning stel men kan påverkas av hydraulik.
Vid normal körning framåt så svänger vagnen i "ramstyrningen" .
Leden sitter mellan traktorns bakaxel o boggin så vagnen följer traktorn i spåret. Vid backning blir vagnen svårrare att styra då den svänger snabbare och då kan man hjälpa till med hydraliken vid hitchen...

Avatar Fallback

Re: Anders Skördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445872 Även Kesla har y-drag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).