Gallring

Får den lojala säljaren bäst pris/service?

36 inlägg 17945 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Foxtrot Echo  
#445700 Hej alla skogsforumister!
Har hängt runt här ett tag, men inte haft så mycket att skriva om innan nu... Nu har jag dock en liten fundering jag skulle vilja testa med er experter!

Jag och brorsan är uppvuxna med skogsbruk i släkten, men har i vuxen ålder inte själva varit så aktiva, innan vi för ett tag sedan själva köpte grannfastigheten till vår släktgård.

Första säsongen gick åt till att röja vindfällen från de senaste åren, samt den mest akuta ungskogsröjningen. I vinter har vi fokuserat på att förröja 13 ha som nu (troligtvis nästa vinter) ska förstagallras (bitvis är det rejält eftersatt och generellt dåligt skött). Samtidigt är planen att slutavverka ca 1,5 ha i en intilliggande avdelning.

Frågan är du hur man ska gå vidare med denna åtgärd? För att lära sig lite och få in olika perspektiv har jag gått över markerna med lite olika representanter för olika intressenter; skogsägarförening, skogsbolag och sågverk, och har därmed två indikativa offerter på hela åtgärden. Båda tror att gallringen bör gå ihop sig, om än knappt, och avverkningen ge ett bra netto, om än inte fantastiskt eftersom skotningsavstånden blir ganska långa och virkes kvaliteten är så där.

• Alternativ 1 är således att teckna ett kontrakt på gallring och avverkning med ”skogsägarföreningen” eller ”bolaget”. Låta dem ta dit sina maskiner, göra jobbet, köra ut det, köra bort det och så får man helt enkelt se vad nettot blir, beroende på vad deras prislistor (+ de där kronorna per m3 som vi får för att ”just vi är så viktiga/bra/intressanta kunder”) råkar säga just när det blir dags.

• Alternativ 2, som vi funderat på för att blanda in lite mer marknadskrafter är att själva leja en entreprenör med skördare och skotare, som vi betalar för verklig kostnad och sedan när samtliga sortiment ligger i välta vid vägen, erbjuda virket till högstbjudande.

Alternativ 1 är ju det bekvämaste, men eftersom köparen då kontrollerar både kostnads och intäktssidan, så känns det lite som att de betalar vad de vill…

I alternativ två tar man ju själv lite mer ansvar och risk, och det blir ju viktigt att hitta en entreprenör man litar på. Men fördelen blir att man bör kunna få det absolut bästa priset marknaden är berett att betala för vältorna.

Jag har egentligen två funderingar på vad mer man ska väga in i bedömningen:

• Finns det risk att ”skogsägarföreningen” respektive ”bolaget/en” blir mindre intresserade av att köpa råvara som de själva inte ”gjort hela jobbet med”? Jag antar att de har sina egna kontrakterade entreprenörer som de vill hålla igång med bra beläggning osv. Riskerar man sämre pris på råvaran genom att ”själv” leja entreprenörer?

• Hemmakring verkar det här vara ett litet ovanligt sätt att tänka då alla skogsägarna traditionellt alltid haft en partner som de sedan sålt all sin skogsråvara till, genom alla år. ”Den som är lojal får bäst pris genom att ha en bra relation” menar de. Är det verkligen så, när skogsägarna ofta är små med 30-40-50-60 ha skog, och bolagen/föreningarna är stora och köper från tusentals skogsägare? En bekant belyste vikten av att ha en bra relation med den som köper virket om det ex skulle komma en storm, och massa skog blåser ner. Då får den goda partnern bäst prioritet osv. Hur stor vikt ska man ge denna sidan av frågan?

Vore roligt att höra hur alla ni tänker och vad ni rekommenderar?

Och för sakens skull så kan jag ju förtydliga att vi finns i västsverige, att vi förstår att det som blir kvar är viktigare än det som tas ut vid en förstagallring. Egen manuellgallring vore fantastiskt, men är inte något realistiskt alternativ för två småbarnsföräldrar med heltidsjobb. Maskinstorlek etc är inte heller det primära i denna fråga.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445702 Sälj slutavverkningen till den som bjuder högst fast rotnetto. Den som köper slutavverkningen erbjuder du att även ta gallringen om förutsättningarna verkar rimliga. Den lojala säljaren får kanske bra service men sällan bäst pris.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

jannee  
#445704 Gallringen:
Har ni röjt ned ALLA enbitsträd, om inte, gör det :!:
Viktigast vid en 1:a gallring är att det blir optimalt gjort - INTE att det blir ett netto. M.a.o. en liten beståndsgående skördare typ H 8 + passande skotare.
Slutavverkningen:
Ett fast pris på olika sortiment och ett fast pris för avverkningen/m3fub
Låt olika sågverk konkurrera prismässigt - TA IN OFFERTER FRÅN MIST 3 OM INTE FLER, låt dessa sedan buda över varandra.
All massaved säljer ni SJÄLVA till Södra om nu inte Sydved också kan komma med ett bra bud.
Certifiering + efterlikvid gör att Södras massapris brukar bli bäst (av de dåliga)
Rena vansinnet att tro att en trofast kund hanteras bättre eller får bättre pris - det är TVÄRTOM
Efter Gudrun märkte man väl hur "bra" det var att ha sålt till samma inköpare hela tiden - de SÄKRA kundernas virke upparbetade man sist - och betalning var minimal
De som fick bäst pris efter Gudrun var de som var Södramedlemmar - inget snack om något annat - den efterlikviden var mumma :-bd

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445709 Håller med jannee angående netto på gallring, vet inte om det lönar sig att leja en och gallra för att sen sälja vid väg

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Göt  
#445719 Det är ju olika hur man tänker. Långsiktighet så är det skogsägarföreningen som förhandlar upp priserna och så lägger eventuellt dom andra uppköparna på någon krona om man är talför och kan skryta för andra va bra betalt man får.

Själv håller jag mig till skogsägarföreningen jag kanske inte får bäst betalt men jag har mycket annan nytta av föreningen med hjälp om olika saker hur jag skall göra. Jag kan inte allting och där ser jag att jag får ett bra stöd.

Det där är ett val du skall göra själv.

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445722
Göt skrev:Det är ju olika hur man tänker. Långsiktighet så är det skogsägarföreningen som förhandlar upp priserna och så lägger eventuellt dom andra uppköparna på någon krona om man är talför och kan skryta för andra va bra betalt man får.

Själv håller jag mig till skogsägarföreningen jag kanske inte får bäst betalt men jag har mycket annan nytta av föreningen med hjälp om olika saker hur jag skall göra. Jag kan inte allting och där ser jag att jag får ett bra stöd.

Det där är ett val du skall göra själv.

Håller med, har haft samma inspektor i 10 år nu. Fått, och får, massor med bra hjälp!

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Sandström87  
#445736 Kolla upp köparens ekonomi så era pengar är säkra tills ni plockat ut dom, i en virkesaffär finns ingen bankgaranti.
Hos skogsägarföreningarna brukar pengarna vara säkra

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445739 Jag tycker inte alternativ 2 är något bra alternativ. Oavsett köpare vill dem ju aptera virket som den sågen vill ha. Varierar mycket vilka längder och dimensioner dem olika köparna vill ha.
Du kan ju ta dit en oberoende entreprenör men du måste veta vem som ska köpa virket så att virket apteras rätt.

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Vardon  
#445744
Sandström87 skrev:Kolla upp köparens ekonomi så era pengar är säkra tills ni plockat ut dom, i en virkesaffär finns ingen bankgaranti.
Hos skogsägarföreningarna brukar pengarna vara säkra


Bankgaranti kan man väl ställa som krav om det ska bli någon affär. Gjorde vi på ett rotköp, vrång som vi är så krävde vi även på momsbeloppet och slutade med att bankgarantin fick betala det hela p.g.a rekonstruktion.

Jag skulle nog säga blanda och ge lite. En större post får de stämpla och lämna anbud på. Mindre poster brukar en lokal köpare få. Kanske främst för att det är en granne.

En fördel som lite trogen kund är om köparna hör av sig när de är i trakten. Kan man vara flera och dela på etableringskostnaden kan det göra mer för en gallring än några kronor mer per kubik.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

stektlök  
#445754 TS sade väl att gallringen låg breve sluavverkningen ?!
Sedan var upplägget att gallra år 1 och slutavverka år 2. Är det så att slutavverkningsområdet skyddar gallringsområdet från blåst ?
Det pratas juh om i forumet ibland att några år efter gallring är skogen mer sårbar. Bara en tanke från mig

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445757 Jag tror ni förlorar på att avverka själva. Leveransvirke är ofta sämre betalt än avverknginsuppdrag - avverkningskostnad.

Sen har ni ju risken att ingen köper virket när det ligger där. Vad gör ni då? Som köpare hade jag bara väntat ut er, om inget var skrivt innan. Eller i alla fall inte gett 1:- mer än prislistorna.

Dela upp gallringen på två år, och kör med olika bolag?

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Foxtrot Echo  
#445793 Tack för alla svar, även om de är lite olika...

@jannee: menar du att man ska sälja slutavverkningen som avverkningsuppdrag till högstbjudande, och sedan leja separat för gallringen och sälja massaveden därifrån till södra som leveransvirke?

Idén var annars att göra bägge åtgärderna samtidigt för att spara in på etableringskostnaderna.

Om det som någon skrev är så att leveransvirket betalas sämre så pekar ju allt mot att gå i säng med den aktör man kommer bäst överens med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

T Landström  
#445796 En del bolag har ju premie gentemot prislistan om man är trogen...

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Göt  
#445805 Det man menar är att om du skall hugga själv så måste du kontraktera virket innan du hugger och därmed hugga enligt de mått som köparen vill ha. Det funkar inte längre att hugga timmer i standardimensioner som det gjorde förr utan sågverken vill ha virket apterat med sina mått.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

jannee  
#445812 Får man ingen väl tilltagen premie i förhållande till sågverkets prislista, ska de heller inget virke ha 😡
Inköparens prislista är inget annat än grundpriset.
Södra som många jämrar sig över har också en prislista (visserligen en dålig en) men till deras tillkommer alltid en efterlikvid som efter Gudrun var väldigt bra tilltagen, detta gjorde däremot INTE de privata sågverken - de skulle helst haft virket helt gratis.
EX, för något år sedan var sågverkens officiella prislista väldigt låg och inte alltför sällan kunde man förhandla fram en premie på 100 kr/m3fub.
Sågverken är idag inte lika pigga på att köpa rotposter som de varit.
Avverkningsuppdrag med ett fast (rakt över) pris har blivit mer och mer vanligt.
För allt smör i Småland nyttja INTE samma skördare för både avverkning och gallring - de kommer då att gallra sönder Er skog. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).