Skotare

[El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

96 inlägg 49578 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
miaggi  
#38312 hej är själv skogutbildad maskintok av stora mått vad jag inte förstår är att vissa mäniskor kan vara så jävla bakåtsträvande.jag vill mena skogsmakiner har ju sett likadana ut i 30-40år förvånad att killen med dom finna komentarena inte sitter i en drivax istället för en timberjack.och antar hans dator han skrev inlägget med har hålkort och är stort som ett vanligt hus.utvecklingen går framåt och det tycker jag är bra.skönt att se att det finns folk som vågar tänka utanför den 4kantiga lilla box dom sitter i.mvh morgan

Rottne skotare
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38392 jeg har en film om el forest 12 som låg ute på deres hemsida for en tid tilbaka
(den ble fjernet av en eller annan grund)
Dette er nok en av dom førsta prototypen
Jag kan prova at lasta den opp på youtube hvis det er av interesse?

Avatar Fallback
495 xl  
#38431
stegmaster skrev:jeg har en film om el forest 12 som låg ute på deres hemsida for en tid tilbaka
(den ble fjernet av en eller annan grund)
Dette er nok en av dom førsta prototypen
Jag kan prova at lasta den opp på youtube hvis det er av interesse?


ja den hade vart kul att se :mrgreen:

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38514 Her er videoen på el forest12

Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

knutten  
#42605 Skär inte så smala hjul ner om det är blött???Det blir väl mindre att fördela vikten eller är jag ute och cyklar :ymblushing:

Användarvisningsbild

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42656 Förvisso skär smala hjul ned lättare men tänk på att diametern e ganska mycket större så det blir fortfarande rätt så stor anläggningsyta mot marken...

Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42730 på skördarn tycker jag att det alltid är storhjulen som sjunker och boggin som flyter uppepå så konnstruktionen tror jag inte riktigt på när det är löst.

Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44402 Enligt hittills obekräftade rykten så ska en av topparna i Deere Finland,Hannu Hietikko som har varit områdeschef i Finland och tidigare chef för ryska marknaden,lämna Deere och gå till Volvo.Lär vara 3-e toppgubben dom värvar så nåt stort är på G
Dessutom går rykten om att Volvo kommer att köpa upp en "färdig"tillverkare med skördare-skotare.Kan man gissa på Eco-log lr :?:

Användarvisningsbild

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Fredrik Reuter  
#44446 Spännande! :geek:
Ska bli intressant att följa detta, de verkar ju gardera upp för nåt större, dessutom gissar jag det har mycket gratis i kompetens och färdiga konstruktioner i Volvo CE.

Fyll gärna på om ni snappar upp nåt mer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44460 Hmm, en EcoLog-skördare med dom elektriska hjulmotorerna från El-forest, det vore nåt.

Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44478
Admin@skogsforum skrev:Spännande! :geek:
Ska bli intressant att följa detta, de verkar ju gardera upp för nåt större, dessutom gissar jag det har mycket gratis i kompetens och färdiga konstruktioner i Volvo CE.


Jo, de borde ju kunna räkna på vilka konstruktioner som håller för vad och och så vidare.

Användarvisningsbild

Re:

buster67  
#44561
miaggi skrev:hej är själv skogutbildad maskintok av stora mått vad jag inte förstår är att vissa mäniskor kan vara så jävla bakåtsträvande.jag vill mena skogsmakiner har ju sett likadana ut i 30-40år förvånad att killen med dom finna komentarena inte sitter i en drivax istället för en timberjack.och antar hans dator han skrev inlägget med har hålkort och är stort som ett vanligt hus.utvecklingen går framåt och det tycker jag är bra.skönt att se att det finns folk som vågar tänka utanför den 4kantiga lilla box dom sitter i.mvh morgan


Jag måste säga at jag håller med dig.. Sen är det fin at se Volvo på väg in i skogen igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

dag-man  
#44840 Tanken med el-forest är ju inte fel, men det är ju en lång bit kvar. Skulle själv inte vilja köra en i dagsläget. Och det ska vara boggie på skotare!! :x

Användarvisningsbild

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Fredrik Reuter  
#46701 Hej,
Här kommer lite mer info om El-forest:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2270485.svd

Serieproduktion i sikte och en prisbild...

Som sagt, ska bli spännande att följa detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

totte  
#46745 Intressant, men vilket journalistspråk: "sänker sig som en katt inför anfall, hejdar sig en sekund innan den pilsnabbt råmar uppför n liten skogskulle. Liksom en orm följer maskinen landskapet"

Vi har allstå fått veta att El-Forest är som en katt som råmar och beter sig som en orm :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).