Föryngring

Förädlad plant kontra självsådda.?

44 inlägg 18688 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#442939 Tänkte dra igång en tråd som jag tror det blir många synpunkter om.
Har satt många tusen plant av både tall o gran genom åren , från början av 70-talet. Till saken hör att jag har en del lättföryngrade områden där jag haft frötall som i de flesta fall givit ett bra resultat.
På vissa områden har det blivit självföryngring bland det planterade och nu till det kanske kontroversiella; Jag kan inte se att dom s.k. förädlade plantorna växer så mycket bättre som det skrivs. Toppskotten på stammar som blivit 4-5meter ligger på ca 50cm oavsett vilken härkomst det rör sig om. Kan heller inte se att dom förädlade är grövre. Till saken hör att jag köpt plant från olika leverantörer. OBS, detta är observationer av mig och kan ej läsas i Science eller vad tidningen heter :wink:
Frågan är då om vi är förda bakom ljuset?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Flax12  
#445556 Det som jag kan se skillnad på är upp till 1-1,5m höjd, då framförallt på diametern. Grövre för dom planterade mot självföryngrade. Toppskotten kan variera mer på självföryngrat vad jag kan se.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445563 Den naturliga proviniensen på marken är sällan fel.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#445566 Sticklingar som jag planterade för i runda slängar 30 år sedan har växt i fatt och förbi planteringar som är 5 äldre. Är det inte ofta så att de självföryngrade plantorna växer på bättre jordmån än de som planteras, vatten och näringstillgången är nog mer avgörande än förädlingen.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445587 Medel för ökad tillväxt för förädlat material är ca 13% . Så det kan vara lite svårt att se skillnaden på 50 eller 57 cm toppskott. Sticklingarna som Jannee har är på 20-25% och då synd det efter några år.
Det bästa att köpa nu ligger mellan 25-35% ökan tillväxt och då börjar det synas. :grin: Det är även bättre kvalitet som man vill åt i bättre plantmatrial. Så som antal kvistar/grenvarv och kvist vinkel och rakheten bland annat.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

1klas  
#464266 Hur går man tillväga med sticklingar? Är det barrot eller täckrot? Krävs markberedning? Finns olämpliga eller särskilt lämpliga marker för dem?

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

DagL  
#464322 Skillnader mellan olika föryngringar beror på många faktorer varav genetiken bara är en, och inte den största. Detta gäller i hög grad när plantering och självföryngring jämförs. Det finns också olika alternativ för förädlat. Det går inte att "se" skillnaden under icke experimentella förhållanden med tillräcklig säkerhet för att dra slutsatser. Förädlarna och jag (pensionerad professor i skogsgenetik) är övertygade om att det är en fördel att använda förädlat material, och skogsbrukets representanter är också övertygade. Förädlarna (="experterna") har framställt ett verktyg som kvantifierar det genetiska värdet av olika skogsodlingsmaterial inklusive lokalproveniens för den som vill se vad "experterna" tror. Det rekommenderas som hjälpmedel för plantskolornas val av frö.

http://www.skogforsk.se/produkter-och-e ... /plantval/

Där utpekas också en forskare, som säkert gärna försöker besvara eventuella frågor
Det finns förstås mer att säga och diskutera

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#464355 De sticklingar jag använt mig av (Svenska Skogsplantor) har varit barrot. Jobbiga att plantera, massvis av rötter, var bara förnamnet, fick med andra ord beskära rötterna väldigt mycket. Överlevnaden var av andra världen = 100 %, men vad var annat att förvänta - de vart inte direkt billiga.
Nu skedde detta för många år sedan - hur det är idag lever jag i ovisshet om.
Besvikelsen vart också stor under sticklingarnas första 15 levnadsår. Växte fort men vart väldigt risiga, nu har de dock kvistrensat sig och är fina, kanske något krokigare än gran från vanliga täckrotsplantor (vitryssar)

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

DagL  
#464379 Det har varit stora problem att få plantor av sticklingar ekonomiskt, logistiskt och biologiskt. Dessutom oberättigat stora krav för godkännande för marknadsföring som skogsodlingsmaterial, delvis mot bakgrund av "miljörörelsens oro".

Detaljer i ett föredrag nedan. Klonskogsbruk har hittills varit mycket litet i svensk barrskogsbruk. Men det försöken resulterade i en revolution hur förädlingen numera utförs genom att använda replikerade kloner istället för individer. Därför gagnar försöken med klonskogsbruk dagens granplantagefrö.

http://daglindgren.upsc.se/Presentations/KlonskogsbrukMisslyckatEkebo06.ppt

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

niotre  
#464389 Lite off topic, men intressant att se dig skriva miljörörelsens oro inom citationstecken. I senaste Skogseko, tidningen alltså, beskrevs flera intressenter inom skogsbruket på ett bra sätt i ett flertal artiklar. Det var privatskogsägarna, skogsbolagen, förädlingsindustrin, myndigheter och miljörörelsen. Egentligen skulle man kanske ha ett likhetstecken mellan miljörörelsen, media och skolan...
Som forskare måste du haft en del bryderier om hur man presenterar resultat populärt. Stora utmaningar kan jag tänka mig :)

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#464414 Självföryngrad gran på inte särskilt bördig mark. Uppskattar det som T24 mark. Slutavverkade detta område för 25 år sedan och röjde för 10 år sedan. Var då tall/björk dominerat. Är nu gran/tall dominerat. Gjorde i vintras 1:a gallring där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

isteskog  
#464415 Frovarschke, Halvproffs ...... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#464419 Roligt om det kommer igång en diskussion om dessa plant och kanske ska vi med förädlat ha mer stam kvar per hektar eller är det bara för att mata massaindustrin med billig massaved? Tycker att det växer så det knakar med självföryngrat där det varit möjligt med det. Sen är det ju en annan femma med markberedning och plantering för det hade varit svårt med självföryngring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#464423 Största orsaken till att skogen växer så pass bra som den nu gör är nog trots allt klimatet och det kvävenedfall vi får via regnet.
Får bara skogen tillräckligt med gödning, vatten och ljus o värme så nog växer den utav bara he*'te även utan förädling.
Jag hivade ut all hönsskit på några av frugans blomland och i år är växterna mer eller mindre dubbelt så höga - värre är det dock med blomning, en del växter växer men struntar i att blomma, bl ,a. Atlas :oops:

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

1klas  
#464488 Vad vill man uppnå med sticklingar som är bättre än plantor? I södras prislista finns ekebo elit som både och. Bägge uppges ha 25% bättre tillväxt och kostar 5150kr för 1000st så vad är anledningen till att välja stickling?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).