Vedmaskiner, flishuggar

hakki pilke 1x

11 inlägg 6871 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#444980 Kan få tak i en hakki pilke 1x billig,er det noen som kjenner godt til disse?.Maskinen er nesten ikke brukt,men har stått ute og ikke vært brukt de siste 10 årene..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

stegmaster  
#444989 Den bør være billig også, da kvaliteten totalt er "sådär"(som svenkene sier).
Hadde en slik 1x37 i 7 år, og det var mye småirritasjoner med den.
Var mye "rallemick" til kløyvestyringen som ofte må justeres eller går i stykker.
Drivremmer er noe skit, som det er på disse maskinene.
Byttet lager i vinkelvekselen i gang.
Så ikke noen store utgifter, men stadig noe småfeil som gjordet at det ble mye stopp i produksjonen.
Er langt fra "Dalen" kvalitet.
35tkr er kanskje en ok pris, om den er i fungerende skikk.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x

mrvimek  
#445021 Sålde min 1x och då ingick de enkla bordet med och den var både traktor och el för 40+m

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#445087 håpet på å få den for 25-30000 med traktoren..En del uvisse faktorer siden den og traktoren har stått ute i åresvis uten å vært startet..Traktoren er en zetor,vet ikke helt benevnelsen,men jeg hadde en 3545 og den er lik den bare 2wd..
Takker for tips...

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

bm600  
#445234 Mycket som spelar in där, vilken 1x är det för det första? 1x 37 är absolut ingen dålig maskin, enkel uppbyggnad och driftsäker rätt hanterad.. Vilken zetor modell har betydelse, vi drar en av maskinerna med en zetor 8011. Otroligt låg bränsleförbrukning o driftsäker

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#445448 nja er usikker på hvilken benevnelse,men tror den heter 35 ett eller annet,den minner meg voldsomt om den jeg hadde og den hette 3545..tipper den er fra 70 tallet en plass..
Kløyver for hånd nå og det går jo på et vis,men det går seint...veeldig seint..I dag satt jeg rekord,40 sekker kappet,lagt i haug,kløyvet og pakket i 60l sekker..7 timer brukte jeg,men måtte ta meg litt sammen for å klare dette.Hvor mange kubikk kan man forvente å produsere i snitt pr dag med en slik maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

stegmaster  
#445454 Mye avhenger av hvor smidig du får til innmatingen og om det er mye krokete/tynt virke.
Lengen på veden, og om du skal kjøre veden rett i sekk, på bakken/henger, eller noe annet??
At alltid ha skarpt kjede er også viktig.
Å skal du holde på alene kommer du til å bli skuffet, for mange tror at det går nesten av seg selv om man har en vedmaskin, men det gjør det ikke.
Det er nesten umulig å ha kontroll på innmatingen, betjening av vedmaskinen og ikke minst holde orden i sekkene, om en er alene.
Så kapasiteten kan sikkert være alt fra kun 4-5 1m3 sekker til kanskje 20 sekker under 8 timer arbeid, alt etter hvordan de nevnte parameter er.

NB. Nå snakker jeg altså om vedproduksjon for salg, så en må være litt nøye med
Er det ved til eget bruk trenger en ofte ikke være så nøye med rett lengde og størrelse, så da går det ju fortere.

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#445461 Planen er 1000l sekker og noe i kjemikalietanker/grinder...Håper på å få tak i flest mulig av de..
Han som har vedmaskinen har laget en fancy pallegaffel som kan rotere 180 grader...Ganske greit når man har veden i 1000l kjemikalietanker.Bare å vende sekken/grinden i hengeren

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#445463
bm600 skrev:Mycket som spelar in där, vilken 1x är det för det första? 1x 37 är absolut ingen dålig maskin, enkel uppbyggnad och driftsäker rätt hanterad.. Vilken zetor modell har betydelse, vi drar en av maskinerna med en zetor 8011. Otroligt låg bränsleförbrukning o driftsäker




Jo det er en 1x 37

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#500102 Nå har jeg kjøpt vedmaskinen og startet produksjonen i går...morro..var litt uheldig å stramme kjedet for mye slik at reimene røyk...ble en tur til biltema for å kjøpe nye reimer...ja det gjør jeg ikke en gang til..Hadde litt problemer med at kløyveren gikk hele tiden uten at jeg satt den i gang,men dette fikset seg selv etter ca 20minutter kløyving...flott med ting som fikser seg selv... :smile: sikkert bare en ventil som satt litt..varm olje fikser det meste :smile:
Ser at det er ubeskrivelig tungvinndt å bytte reimene,men slik er det vel bare...håper de holder en stund..Traktoren jeg kjøpte med ,en zetor 4011 var det og litt oppstartsproblemer med...,men etter å ikke vært startet på 10-15 år så gikk det greit,litt rengjøring av filtre,ny diesel og litt kjølevæske så var den der...
Nå er det bare å komme seg ut for å hugge mer ved til maskinen..Har noen jorder som skal ryddes rundt så der blir der en del kubikk tenker jeg...

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

totte  
#500139 För att inte diskussionen skall splittras i två trådar så låser jag den här tråden och så fortsätter ni i den nya tråden: hakki pilke 1x

 Tråden låst  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).