Skogsmiljö och Trädlära

Ädellövsskog

7 inlägg 7135 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ädellövsskog

RobertPetersons  
#445351 Hej! Har en fundering kring en Nyckelbiotop på vår mark som beskrivs som Ädellövskog och undrar vad får man göra där? Biotop beskrivningen är
Upphörd beteshävd ,Blockrikt eller storblockigt ,Spärrgreniga grova träd ,Kalkhaltig jordart

Detta området ligger på 0,9ha och börjar växa upp väldigt mycket buskar så man knappt kan gå därinne längre... Är det okej att gå in och röja eller ska man bevara det orört? Är mestadels stora ekar och stora askar, trädslagsfördelningen ligger på 80% ek och 20% ask.
Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445368 Denna typ av biotoper har ett skötsel behov. Nyckelbiotop kräver samråd med skogstyrelsen. Då få man ett rådgivningskvitto och har alla möjligheter att omsätta virke och biobränsle. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog

RobertPetersons  
#445369 Tack för svar [emoji2] hade varit trevligt att hålla efter det området då det ligger rätt nära huset [emoji848]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövsskog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445375 Får du inte hålla efter det med bete ? Upphörd beteshävd ?

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog

RobertPetersons  
#445376 Hade ju gått om jag hade haft möjlighet att ha bete där [emoji848] men borde ju gå att hålla efter det med röjsåg också

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445377
bengt.a skrev:Får du inte hålla efter det med bete ? Upphörd beteshävd ?

Klart du får beta detta område. Men ska träd och buskar avverkas ska samråd ske. Bete gynnar naturvärderna och är är det lite rörigt. Det går inte bara att röja sig in och börja beta men det går att börja beta men inte röja! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog

RobertPetersons  
#445379 Då får jag höra av mig till skogsstyrelsen och höra hur jag ska göra (y)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).