Skogsekonomi

Billiga lån

24 inlägg 12284 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43903 När man ska köpa skog eller skogsmaskiner så måste man många gånger låna pengar.
Hur gör ni för att få så låg lånekostnad som möjligt?

Det jag är intresserad av är att dra igång är en ränteklubb. Om man går ihop några kompisar/släktingar och
går till banken och lånar 10.000.000kr istället för att var och en lånar 1.000.000kr så borde man kunna få bättre villkor.

Sedan gäller det att pruta så långt det bara går, spela ut bankerna mot varandra.
Tänk på att även 0,1% räntesänkning blir mycket pengar på sikt.

Exempel:
Spara(enklare att räkna på än lån)

Fall 1
Ränta 5%
Belopp 2.000.000kr
Tid 30 år.
Summa efter 30 år med ränta på ränta=8.643.883kr

Fall 2
Ränta 5,1%
Belopp 2.000.000kr
Tid 30 år.
Summa efter 30 år med ränta på ränta=8.894.293kr

0,1% bättre ränta gör en skillnad på 8.894.293kr-8.643.883kr=250.410kr
Man kan tycka att 0,1% inte är så mycket men 250.410kr är mycket pengar för mig i alla fall.

Exempel på folk som kommer under 3% låneränta idag finns på:
"Swedbank 2,8%
2250000:- Hela beloppet på rörligt. Var precis inne och kollade och ser att vi efter dagens sänkning ligger på 2,8%. Dock efter ganska hårda förhandlingar under flera års tid. Men, ett bevis på att det går att pressa räntan om man spelar ut bankerrna mot varandra."
http://www.comboloan.se/forum/forum_pos ... ostId=2543

Om man lånar 2.000.000 idag så får man oprutat 3,4% låneränta hos Skandiabanken.
http://www.skandiabanken.se/hem/templat ... _1820.aspx

Min gissning är att man inte ska binda räntan idag eftersom fler räntesänkningar är att vänta.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Billiga lån

masterchief  
#43904 Jag tror det viktigaste verktyget när man ska förhandla ränta är säkerhet.
Bankerna vill ha så låg risk som möjligt.
Det är skillnad mellan tex ha en gård som säkerhet mot en maskin.
Gården är stabil även när det blåser kallt, men ta tex en 1 år gammal skördare i dagsläget, den är inte lättsåld.
Håller själv på att spela lite mellan bankerna då jag har blivit missnöjd med Landshypoteket.
Under hösten har de legat ca 1% över räntemässigt mot den lokala sparbanken.
Man kan undra varför, då hypoteket i regel varit oslagbara tidigare??
Har inga konkreta siffror just nu, inget klart än, men intressant är det att se hur det utfaller.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43910 Om man idag ska köpa en skogsfastighet hur tänker ni?
Ska man avverka måttligt och låna desto mer eller ska man slutavverka och gallra det som går?

Fall 1: Låna lite
Fördelar: mindre lån
Nackdelar: slutavverkar och gallrar man det som går så behöver man ju låna mindre men att slutavverka lagligt men lite för tidigt
kanske är en dålig affär. Banken vill troligtvis inte belåna slutavverkningbar skog.

Fall 2: Låna mycket
Fördelar: Tillväxten på skogen är troligtvis högre än låneräntan. Räntan kan bli låg de närmaste 1-2 åren pga allmänna krisen.
När krisen är över och ränterna höjs så avverkar man till högre priser än idag. Stora lån kan ge bättre ränta.
Nackdelar: Inte säkert att man kan ta ett stort lån idag för att köpa skog om man inte har bra med andra säkerheter.
Stora lån är sällan bra för nattsömnen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43939 Räntan på lånen skall betalas och man skall leva själv så avverka det som går och låna lite är mitt förslag. Sedan skall man se till att sälja då det är bra pris. Så låna mycket en tid och sedan avverka mycket kan vara en medelväg. Problemet är väl att det är först efteråt man ser om det blev bra. Men minska risker är alltid rätt.

Användarvisningsbild

Re: Billiga lån

halvproffs  
#44060 Masterchief:Landshypotek fungerar ju som gamla konsum ungefär: Går banken bra så blir det återbäring.I mitt fall blev det ca 1% lägre ränta ett år. Zalman: Det är svårt att veta vad den riktiga slutsumman blir efter 30 år Pga inflation mm. :???:

Användarvisningsbild

Re: Billiga lån

masterchief  
#44062 Det där med återbäringen gör det hela lite svårt att överblicka.
Man kan likna det som att vara medlem i Södra samt leverera virke dit.
Jag gillar att veta vad man betalar, och får.
Har varit nöjd med hypoteket innan, men sista tiden har jag börjat undra om det ligger något annat bakom, felaktiga kapitalsäkringar etc.
Eller så läser de inte tidningar och surfar på inernet och på så sätt upptäckt lågkonjunkturen :???:
När det skiljer över 1% så anser jag något är lurt, visst de höjer och sänker vid olika tider, men sista halvåret har det varit över min toleransnivå.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44110 Ringde till Hypoteket idag, frågade varför deras ränta var högre än Swedbanks.
Svaret jag fick att bundet lån inte var det, banktjänstemannen och jag kollade på DI: s sidor om räntor och han hade rätt.
Vad gäller löpande var svaret att de hade ca 18 000 000 000:- i löpande lån till kunder. Dessa lånades upp på öppna marknaden
i tidsperioder om några timmar till 3 mån.
Nuvarande situation var, att det som Hypoteket lånat på 3 mån för 8 veckor sedan inte var särskilt förmånligt nu men var det då när det togs som 3 månaders lån. Diffen var ca 1% minus just nu men att diffen sjönk för var dag. Räntesänkning skulle ske i eftermiddag i dag på löpande lån.
Dessutom påstod han jag talade med att det inte gick att få löpande lån hos andra banker längre.
Sanningen i det vet jag inget om.

Användarvisningsbild

Re: Billiga lån

masterchief  
#44118 Man kan inte kolla räntor rakt av, man förhandlar sig till dem.
Där jag håller på och lurar så är det inga problem att få löpande ränta, men så är det en fristående sparbank.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44136 Landshypotek blir nog inte glada om det är Sparbanken Finn.
Den som Landshypotek har startat intimt samarbete med för sin internett bank.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44518
masterchief skrev:Jag tror det viktigaste verktyget när man ska förhandla ränta är säkerhet.
Bankerna vill ha så låg risk som möjligt.
Det är skillnad mellan tex ha en gård som säkerhet mot en maskin.
Gården är stabil även när det blåser kallt, men ta tex en 1 år gammal skördare i dagsläget, den är inte lättsåld.
Håller själv på att spela lite mellan bankerna då jag har blivit missnöjd med Landshypoteket.
Under hösten har de legat ca 1% över räntemässigt mot den lokala sparbanken.
Man kan undra varför, då hypoteket i regel varit oslagbara tidigare??
Har inga konkreta siffror just nu, inget klart än, men intressant är det att se hur det utfaller.


Har du förhandlat klart? I så fall kom du under 3% i ränta? Och vilken bank ger i så fall under 3% i ränta?

Comboloan tog min ide om gruppupphandling på allvar.
"Var med i vår gruppupphandling
Tillsammans hjälps vi åt att pressa bankerna. Anmäl dig idag, så sköter vi resten.
Vårt erbjudande till dig som vill lägga om dina nuvarande bolån
Du anmäler dig här och vi sköter sedan förhandlingen för hela gruppen med bankerna.
För att kunna sätta kraft bakom våra ord, så måste de som anmäler sig vara beredda att faktiskt byta till den långivare vi hittar – inom 6 månader.
Du får hoppa av, utan att betala något till oss, om vi inte lyckas hitta en ränta som är minst 0,2% lägre än den som din bank erbjuder dig i dagsläget (= Om du använder den framförhandlade räntan för att pressa din nuvarande bank att ge dig lika låg ränta, då får du ändå vara med och betala våra kostnader).
Pris: 0,2% av ditt lånebelopp (d.v.s. 2000 kronor för ett lån på 1 miljon kronor) Dessutom tar vi upp till 0,0-0,2% av den bank som får förmånen att få alla lån. "
http://www.comboloan.se/gruppansokan/gr ... Menu=Bolan
http://www.comboloan.se/gruppansokan/gr ... Menu=Bolan

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44531 Det är ju inte alla banker som ger lån till skog. Vad jag har förstått så brukar den lokala sparbanken ge bäst lån, men det varierar säkert från person till person och bank till bank. För min del stämde det med lokala sparbanken.

Ränteklubb? Ja, jag är inte så säker på att det ger så mycket. Kanske för de som ligger över snittet i låneränta, i och med att man sprider ut det över alla. Men administrationen för banken och deltagarna är inte helt enkel.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50665 Jag är bjuden 1,97% 3mån ränta av Swedbank, är det bra eller har någon fått bättre låneränta?

Reporäntan är ju 1% och 2009-02-12 Stibor 3mån
http://www.riksbank.com/templates/stat.aspx?id=17186
är ju 1,31%.

Så det borde ju vara möjligt att komma ner till 1,6-1,7% låneränta.

Sen sänks ju räntan troligtvis med 0,5% ytterligare i april då Riksbanken har sitt nästa sammanträde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50792
Zalman skrev:Jag är bjuden 1,97% 3mån ränta av Swedbank, är det bra eller har någon fått bättre låneränta?

Reporäntan är ju 1% och 2009-02-12 Stibor 3mån
http://www.riksbank.com/templates/stat.aspx?id=17186
är ju 1,31%.

Så det borde ju vara möjligt att komma ner till 1,6-1,7% låneränta.

Sen sänks ju räntan troligtvis med 0,5% ytterligare i april då Riksbanken har sitt nästa sammanträde.


Det verkar bra ränta. 2,23 har jag från SHB. Se till att du relaterar räntan till något utanför banken.

Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50874
Jasi skrev:
Zalman skrev:Jag är bjuden 1,97% 3mån ränta av Swedbank, är det bra eller har någon fått bättre låneränta?

Reporäntan är ju 1% och 2009-02-12 Stibor 3mån
http://www.riksbank.com/templates/stat.aspx?id=17186
är ju 1,31%.

Så det borde ju vara möjligt att komma ner till 1,6-1,7% låneränta.

Sen sänks ju räntan troligtvis med 0,5% ytterligare i april då Riksbanken har sitt nästa sammanträde.


Det verkar bra ränta. 2,23 har jag från SHB. Se till att du relaterar räntan till något utanför banken.


Tydligen kan man få ännu lägre ränta. Man kan låna för 1,4% hos Sala Sparbank.
http://www.comboloan.se/forum/forum_pos ... ostId=4645

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga lån

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51194 Räntan går mot 0%.
"Bankkoncernen SEB spår i en ny konjunkturprognos att Riksbanken sänker reporäntan till noll i år. Där ligger den sedan kvar under 2010, enligt prognosen.
SEB räknar med att Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) minskar med 2,4 procent i år för att nästa år växa med svaga 0,4 procent.
Konsumentpriserna väntas falla med 0,7 procent i år och öka med 0,4 procent 2010.
Arbetslösheten landar i år på 8,6 procent och ökar nästa år till 10,2 procent, spår SEB-ekonomerna. "
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 095335.e24

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).