Gallring

Vad ska ja öva på med detta träd

74 inlägg 29962 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445101 Blåste rejält igår och en björk gav vika och har spruckit i roten.
Vill ja ta ner den på ett enkelt sätt kan vrida ner den eftersom den inte sitter speciellt hårt i toppen.
Vad tycker ni jag ska ta chansen att öva på?
IMG_1489688124.594222.jpg
IMG_1489688160.592719.jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445105 Kanske går att prova den här

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445107
bengt.a skrev:Kanske går att prova den här

Gör man vanligt riktskär för de där? Kapar man av hela stammen eller sparar man lite för vicka av de sista?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Göt  
#445108 man har väl gjort vanligt riktskär och fällt trädet när man hamnar i den där situationen och sitter fast.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Sandström87  
#445109 Champs of logging har en teknik som heter siljansnäs skidan. Det kan man se i programet farlig fritid med klas ingesson. Det kan vara en teknik att testa

Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Göt  
#445112 En länk om att ta ned fastfällda träd
http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... allt-trad/

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

jannee  
#445113 Såga loss björken, dra ned den med traktorn - varför anstränga sig i onödan :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Sandström87  
#445116 Delar din nyfikenhet kristian84 kör på å testa något nytt.
Man blir inte dummare av å testa nya saker.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445130 Jag såg filmen med siljansnäs-skidan men jag behöver nog se den fler gånger, fatta inte riktigt hur dom kapa. Jag har några små gran plantor som förmodligen kommer möta sitt öde om jag vrider ner trädet. Så om man har som mål att dom ska klara sig så får man testa nått nytt plus att plantorna kanske klarar sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Mowi850  
#445132 Det ser ut som att kana på spana skulle fungera bra. Jag hade gjort så här: börja med att fälla emot björken och sen gör du instick mitt i stammen så det blir en fyrkant sen tar du en lång och kraftig slana och sticker in i hållet den kan vara ganska lång. Sedan tar du försiktigt och kapar bort resten av brytmånen så trädet kannar bakåt. Men var försiktig lyckas det så kanar det fort som fan så hoppa undan. Och går det åt skogen så hämta traktorn (så gör jag) . Men det är roligt att du vill lära dig nya tekniker för när man lyckas med en sån här grej så är det väldigt roligt och man kan vara lite malig tills det skiter sig nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445144
Mowi850 skrev:Det ser ut som att kana på spana skulle fungera bra. Jag hade gjort så här: börja med att fälla emot björken och sen gör du instick mitt i stammen så det blir en fyrkant sen tar du en lång och kraftig slana och sticker in i hållet den kan vara ganska lång. Sedan tar du försiktigt och kapar bort resten av brytmånen så trädet kannar bakåt. Men var försiktig lyckas det så kanar det fort som fan så hoppa undan. Och går det åt skogen så hämta traktorn (så gör jag) . Men det är roligt att du vill lära dig nya tekniker för när man lyckas med en sån här grej så är det väldigt roligt och man kan vara lite malig tills det skiter sig nästa gång.


När man hugger i jobbet så har man oftast maskinen i närheten och då tar den allt som man vill öva på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445174
bengt.a skrev:Kanske går att prova den här

Har testat detta några gånger på betydligt större granar men tar hellre till traktorn o vinchen.
De blir ett djälka stort hål när en tunnel ska skäras i ett träd på 40-50cm och svårt att få svärdet räcka igenom utan att skära från fällhuggets sida med.
Sen när man ska skära loss de sista gäller de att trädet inte vrider sig o fastnar på stammen den ska glida på

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

Kristian84  
#445191 När jag gick på Naturbruksgymnasiet fick vi se en gubbe från södra Sverige som trollade med träd som han fällde. Bla så fick han ett träd att falla bredvid ett annat träd, när trädkronan var förbi de andra vred sig trädet ett kvartsvarv så att toppen blev bakom de träd han fällde bredvid, nån som vet hur man gör nått sånt. Sen fällde han ett träd som hade ett väldigt överhäng över en väg, fäste en lina i trädet till ett annat träd och börja fälla rakt mot vägen. Trädet började då falla och vrida sig från vägen, som när Tarzan svingar runt i lianer. När trädet var på en säker plats drog han i snöret och då släppte de å trädet föll i backen. Kan gubben heta/ hette Göran eller Gösta tro?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445247 Är väl till att nyttja brytmånen för att det ska vrida sig, dra av lite mer på ena sidan

Avatar Fallback

Re: Vad ska ja öva på med detta träd

saekb  
#445261 Det var inte Lennart Berggren i Kartaby? Ligger norr om Ronneby. Uppfinnare av bl.a. skogskompisen, gallringsrullen, vinschpulka. Träffade honom för ett halvår sedan då 81 år gammal. Då fortfarande aktiv med 2 gallringsrullar i följd. Gjorde bl.a. film åt Södra där man fick se hur man praktiskt arbetade med gallringsrullen. Pratar man med skogsfolk i trakten minns man honom fortfarande från skogsträffar. Han klarade upp alla omöjliga situationer och folk applåderade. Skogsforum kanske kan träffa och intervjua honom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).