Skördare

Sågmotor

50 inlägg 21337 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44488
zeaflower skrev:
Knegarn skrev:jo det är på 350, jag misstänker oxå en liten skitventil!


Börja med att ta loss själva "glidblocket" och blås rent allt där. Sen sitter det en insex på undersidan av svärdshållaren som ett lock och innanför det locket sitter en liten löjligt mekanisk ventil som släpper trycket. Kolla efter skit där då det är små toleranser där... inga problem med att kedjan vill hoppa av?

lite mer problem med att kedjan hoppar av har det varit sista månaden ja! dessutom när man öppnar kran efter kedjebyte vill inte svärdet slå ut direkt utan man måste såga i luften lite till först för att få den spänd.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44499 Tack för tipsen föresten! :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44517 då är det garanterat den ventilen som strular! Jag höll på att bli galen på hoppande kedjor inan vi hitade vad de va=)

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45721 Denna verkar intressant!
http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.8d2da26684ece025e0459886237ad1ca/?vgnextoid=7a8fd9dc82921110VgnVCM10000048021dacRCRD&vgnextfmt=EN&channelRequest=1174d1bea018f010VgnVCM10000032a71dacRCRD

Står en hel del om den i nyaste skogen,2 stycken som kört runt 4000 H med imponerande resultat. Parkers egna "experter" utalar sig om dubbla livslängden,från ca 2000 h till 4000 h. Stämmer det så har vi normal bytesintervall på vår sågmotor. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Thunborg  
#45726
Engstrand skrev:Denna verkar intressant!
http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.8d2da26684ece025e0459886237ad1ca/?vgnextoid=7a8fd9dc82921110VgnVCM10000048021dacRCRD&vgnextfmt=EN&channelRequest=1174d1bea018f010VgnVCM10000032a71dacRCRD

Står en hel del om den i nyaste skogen,2 stycken som kört runt 4000 H med imponerande resultat. Parkers egna "experter" utalar sig om dubbla livslängden,från ca 2000 h till 4000 h. Stämmer det så har vi normal bytesintervall på vår sågmotor. :D


Vi satte den på ett logmax 7000 för ett år sen 8) Den första sågmotorn gick 100 tim , den andra 20 tim , den tredje sattes dit av parkers egen personal och det monterades tryck och flöde kopplat till en dator. Det enda felet de kunde hitta var att det tog för lång tid för pumpen att ställa på när sågmotorn fick signal, mins jag inte fel tog det 0,6 sek från att signal gavs till tryck komm till sågen. Den tredje ersates av en vanlig 19 kubikare efter några dagar. Jag blev då inte imponerad av Parker iP 😡
Senast redigerad av Thunborg tis 30 dec 2008, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45738 Det stod ju nåt om att det inte var någon idé att eftermontera den. Utan den skulle sitta på en maskin med fräscha pumpar.
Hur gick den när den gick då? Sågade den inte nå bättre heller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Fredrik Reuter  
#45782 Hej,
För info så finns lite mer info om Parkers "nya" sågmotor här:

viewtopic.php?t=3802

Jag är också lite nyfiken på vad som kan gått snett vid din körning Thunborg, kan det varit att den var så ny att den inte var riktigt färdigutvecklad?
Eller är det en onyanserad bild i dagens tidning från Skogen?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Thunborg  
#45878
Admin@skogsforum skrev:Hej,
För info så finns lite mer info om Parkers "nya" sågmotor här:

viewtopic.php?t=3802

Jag är också lite nyfiken på vad som kan gått snett vid din körning Thunborg, kan det varit att den var så ny att den inte var riktigt färdigutvecklad?
Eller är det en onyanserad bild i dagens tidning från Skogen?


Det är komiskt , först skriver man här sen lägger man sig med tidningen SKOGEN och läser ett reportage om Parker iP 🧠
Det ända som jag reagerade på är att dom numera skriver att man inte ska sätta ip på gamla maskiner :?: Det kom alldrig på tal när vi bytte sågmotor :mrgreen: Där ser man vad minnet sviker , tänkte ändå att jag skrive det en gång förut :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

robbanenskede  
#46313 Hejsan

Om du inte redan köpt kapmotorn så säljer vi den, 20cc boucher

Robert Nilsson
Enskede Hydraul AB

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46314 Du får väl lura på Bjarne en sådan när du kommer ut då. Han pratade om att du skulle komma förbi nu när vi flyttat ner på Hade.

robbanenskede skrev:Hejsan

Om du inte redan köpt kapmotorn så säljer vi den, 20cc boucher

Robert Nilsson
Enskede Hydraul AB

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor

robbanenskede  
#46470 jaha, du kör åt Bjarne... Får göra ett försök då... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

mikado  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47212 hej!Har en Timberjack 1470D med en JD H480 och jag tycker att den börjar såga väldigt dåligt nu den senaste tiden. Kollade läckoljan i fredags (trycket) och det visade sig vara alldeles för högt så nu har jag beställt en 20cc busher så vi får väl se hur det går......

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#47217 @ robbanenskede: jag skulle behöva en slangpress som inte är föjäkla dyr men fungerar bra upp till 1" slang, skicka pm om du har nått intressant!

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#47343 imorron ska jag lossa på "hukkaputki" va heter det på svenska...spillslangen?? jaja, iaf.. hur mycket olja bör strömma ut där när jag sågar i luften med arbetsvarv? jag har fått för mig att den har blivit sämre i sågen nämligen!

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47367
mikado skrev:hej!Har en Timberjack 1470D med en JD H480 och jag tycker att den börjar såga väldigt dåligt nu den senaste tiden. Kollade läckoljan i fredags (trycket) och det visade sig vara alldeles för högt så nu har jag beställt en 20cc busher så vi får väl se hur det går......

När kommer du montera den? måste komma ut och kika nån dag! jag slår en signal :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).