Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152851 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#440543 Det kommer tydligen en prishöjning 1:a mars. Hur stor höjningen blir vet jag inte

https://www.blocket.se/kronoberg/Gallringsprocessor_Kranman_P25_71798678.htm?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#440772 Hur går det med era p25? Vad fungerar bra respektive sämre? Är kul att läsa om och vi väntar med spänning på era filmer, för de kommer väl?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#440834 Du det går skitbra [emoji1] vet inte riktigt vad jag ska gnälla på. Kanske att bordet är lite svagt, men om det var starkare så bryter man väll sönder det så ? Kan bara konstatera att jag är så jävla nöjd. Tar lite tid att lära sej hur man ska lägga upp det, å jag har säkert en bit kvar, lär mej nya saker hela tiden. Inte van att vinscha. Van "riktiga" maskiner typ 1210 osv. Det blir så jävla bra helt enkelt. Å man slipper brossla, bara det är värt Nobel priset. Det man kan konstatera är att maskinen inte "diffar" men det blir fel att gämföra med alstorn som är hel diffa. Men alt som oftast så spelar det ingen roll. Det är en otrolig arbetsbetsbesparare, inte för att man inte blir trött av att köra den men trött på ett annat vis.sen så blir skotningen enklare. Behöver inte lägga vägar över allt, kan lägga vägen där jag vill, ska ju ändå vinscha in träden [emoji846]. Grymt nöjd hittills iaf. Får se om jag vill skämma ut mej på film framöver. Måste nog ta en jack å Cola å fundera på det [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

totte  
#440838 Vilken härlig lördagskvällsläsning! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#442543 Ingen annan som har erfarenheter synpunkter ? Kan ju inte få monopol på det här, vill höra vad andra tycker å tänker.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#442546 Hur gör du med vägträden? Kapar du en stock med motorsåg och sedan kör resten av trädet i processorn? Eller sticker du in processorn på ena sidan så du får i hela trädet?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442549
henrikett skrev:Du det går skitbra [emoji1] . Grymt nöjd hittills iaf. Får se om jag vill skämma ut mej på film framöver.


Var bor du i landet?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#442551 Sundsvall typ. Vägträden tar jag som det passar, ibland kapar jag rotstocken kör över den tar resten med maskinen, slår dom längsmed vägen å vinklar in maskinen lite

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#442552 Blev lite fel tryck där (spritens fel [emoji6]) Å i bland blir det bara helt fel så man måste kvista själv med stilhen[emoji27]. Händer tillåmed att man måste rycka upp saxen ur bältet å slita lite själv. Kommer fortfarande på saker eftersom. Men det är ju en del av det roliga.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#442593 Hei, kan bare stemme i med henrikett, denne maskinen burde finnes på resept... Mine erfaringer så langt er ikke så mye, siden vanlig jobb fyller hele uken og forrige helg var første anledning til å lære seg å bruke den. Selvfølgelig er det flere som ønsker å se på og slå av en prat og da går jo tiden til andre ting en hugging, men det er bare hyggelig. Må også si at det første gangen jeg gjør en gallring, så jeg bruker mye tid på å velge "riktig" tre som skal ned. Men inspirert av dette forumet og troen på at å gjøre noe er bedre enn ingenting gjør det enklere. Holder på i et område på ca 0,4ha, blandingsskog og litt ettersatt, nesten kvadratisk. Kjører en runde rundt (bruker noen gamle veier) og hogger på innsiden, lengste vinsjing er vel drøyt 20-25m. Største fordelen for meg, som jobber på kontor ellers uken, er at jeg kan holde på en hel dag når jeg har anledning, uten å bli helt ødelagt dagen etter. Selv om de som er flinkeste til å kviste holder følge med eller slår denne stegmateren, så skal man jo brossle (heter det det på svensk?) det til utkjøring. Nå ligger det i "nydelig" hauger langs vegen så en amatør som meg klarer enkelt å plukke det opp med min T1750 ATV vogn:-). Som du skrev tidligere @henrikett, det er mye lettere å dra en wire ut enn å trekke en tre inn... Har kjørt anslagsvis 60% bjørk, 30% tall, og resten gran. Krokete bjørk er vanskelig.... Har dessverre ingen bilder/video enda, kameraet på mobilen virker ikke...

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Vedproducent  
#444065 Kranman hade öppet hus i dag och eftersom jag bor väldigt nära så var jag ju tvungen att åka dit. De visade P25:an i arbete ute i skogen. Måste ändå säga att det lilla jag såg så blir man förvånad över farten och kraften på den lilla maskinen. Pratade lite med Åke också och han verkade väldigt nöjd med köparnas intresse. Det är ett 50-tal beställningar gjorda fick jag veta.

Hade jag haft lite mer tid att själv vara i skogen så skulle jag beställt en själv. Men vi får väl se. Har lust att vara lite mer i skogen men då måste vedproduktionen bli mindre annars räcker inte tiden till.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Torbjörn Johnsen  
#444707 Hav förtröstan alla som beställt Kranmans P25-processor! Jag tittade inom som hastigast i Bullaren och det byggs för fullt i Kranmans anläggning. Snart är de första 20 maskinerna ute på marknaden.
1489519572_img_1847.jpg

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Sidekicknicke  
#444726 Känns som de hittat ett lyckat koncept.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Robertberg  
#444734 Kul att se det numera stå P25B!

Någon som vet vilka uppdateringar som gjorts?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#444741
Robertberg skrev:Kul att se det numera stå P25B!

Någon som vet vilka uppdateringar som gjorts?

Hade jag missat men bilderna på Kranmans hemsida står det B på två maskiner. Först tänkte jag Bensin, men det är nog snarare Bärare. Jag spånar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).