Socialt (mer om oss)

Norsk, dansk o svensk

22 inlägg 5393 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Norsk, dansk o svensk

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441333
JensSkoog skrev:Nej, norsk är ett svårt, exotiskt språk :mrgreen:

Men "Can" är en mycket kunnig och erfaren gubbe
väl värd att lyssna till :grin:

Jag ser heller inte om han säger något om RM/RS, men jag föredrar RM i kvistning och fällning. RS upplever jag som extra aggressivt, så i kapning är det topp, men vid instick hugger det i så det kan ge kast.


tja at eg har så mykje erfaring er vel å ta i litt, men takk skal du ha :) heilt grei betyr vel omtrent det samme som "gilla" har ofte lurt på det, er det vanskelig for svenska å lesa norsk? For oss norska er dansk lett å lesa, men vanskelig å forstå vanlig snakk. Svensk er vanskeligt å lesa men enklare å forstå vanlig tale.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Norsk, dansk o svensk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441402 Det kan vara lättare att lyssna än att läsa. Men tror ändå traditionen spelar störst roll.
När jag bodde i Värmland var det inte tal om annat än att det var norskan som var lättast att förstå. Där jag bor nu och är uppväxt är nog de flesta överens om att danskan är den lättaste, men danskan har vi hunnit öva på under 1000år då denna landsända genomkorsats av danskar, först på ömsom friar och plundringståg och sedan alla dessa turister med sina röda stugor.
När jag bodde i Värmland var det samma sak fast med norskar och deras hytte.

Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441411 var ikkje store områder av skåne opprinelig dansk, fram til ein gong på 1600 tallet eller så, jemtland, harjedalen og bohuslen er eigentleg gammle norske områder såvidt eg har fått forklart. Sverige var jo ei stormakt på 16 og 17 talet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en sågköpartråd 362C-M eller 560XPG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441429
can skrev:var ikkje store områder av skåne opprinelig dansk, fram til ein gong på 1600 tallet eller så, jemtland, harjedalen og bohuslen er eigentleg gammle norske områder såvidt eg har fått forklart. Sverige var jo ei stormakt på 16 og 17 talet.


Blekinge, Skåne och Halland har varit danska. Gränsen gick 10talet mil söderom här.
Men som du säger, nu är vi långt från ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Norsk, dansk o svensk

totte  
#441751 Det var lite långt från ämnet ja, innan det blev delat från motorsågstråden där det startade :grin:

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

Hema  
#441757 Jag tycker norska kan va lite lurigt, men om man läser orden högt brukar poletten ramla ned. Jobbade en kort tid i Halden, första dagarna var man rätt lost och den ska ju vara den enklaste.. Danskan har jag nästan gett upp, för att inte tala om finskan. :)

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441769 När jag bodde i Norge missade jag sällan ett tv-program (eller radio- ?) där man tävlade i att bestämma varifrån olika dialekter kom ifrån. Det gällde verkligen att pricka in svaret på bara någon mils omkrets.

Synd att vi inte SVT eller SR har snappat upp den iden. Jag har ju rört mig en del i Skåne och har lärt mig skilja på dialekter från några olika byar med bara några mils avstånd. Men tyvärr är det ofta svårt att hitta de personer som har kvar sin ursprungliga dialekt.

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

alias  
#444708
can skrev:
JensSkoog skrev:Nej, norsk är ett svårt, exotiskt språk :mrgreen:

Men "Can" är en mycket kunnig och erfaren gubbe
väl värd att lyssna till :grin:

Jag ser heller inte om han säger något om RM/RS, men jag föredrar RM i kvistning och fällning. RS upplever jag som extra aggressivt, så i kapning är det topp, men vid instick hugger det i så det kan ge kast.


tja at eg har så mykje erfaring er vel å ta i litt, men takk skal du ha :) heilt grei betyr vel omtrent det samme som "gilla" har ofte lurt på det, er det vanskelig for svenska å lesa norsk? For oss norska er dansk lett å lesa, men vanskelig å forstå vanlig snakk. Svensk er vanskeligt å lesa men enklare å forstå vanlig tale.


Jag funderade lite på detta för lite sedan. Jag upplever ofta JensSkoogs och stegmasters inlägg som lättare att förstå än t.ex. cans eller Tronds. Jag tänkte först om det var så att det berodde på var i Norge var och en var hemmahörande - men kom sedan på att norskan likväl som svenskan borde ha rätt små skillnader i skriftspråket beroende på "dialekt", det är ju främst talspråket som påverkas där.

Det finns väl något som heter nynorsk?, som jag har hört ska vara svårare att förstå för oss svenskar generellt, men är det också något som främst tar sig uttryck i talspråket eller är det även i stavning och grammatik?

MVH
Alias (som ibland känner sig lite "lost in translation")

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444714 Jag delar din iakttagelse @alias.
Man skiljer väl på nynorsk och bokmål i norska språket? Jag har dock aldrig lärt mig skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444717 å joda nynorsk finns i høgste grad, det er to jamnstilte skriftspråk i norge, bokmål som dei aller fleste skriv og nynorsk som er vanlig på bygda (det eg lærte på skulen) det er forskjellig staving av orda eks vis svensk: Jag, bokmål: jeg, nynorsk: Eg. Ellers har alle lert nynorsk og bokmål i skulen pga sidemålsundervisning. Det finnes til og med ein eigen organisasjon for nynorsken: Noregs målag, på nynorsk heiter det ikkje Norge men Noreg. En del an nyhetene på NRK blir lest opp på nynorsk, men da blir det lest opp akkurat som det står på papiret ellers klage berre oslofolk pga at dei meine dei ikkje skjønne kva som blir sagt. Enkelte plassa kan det vera store stridighete om skulane skal vera nynorsk eller bokmål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444720 Norge var jo i union med danmark i over 400 år og meiner bokmål stammar derifrå. Nynorsken var det vel Ivar Aasen som konstruerte ut ifra dialektar som blei tala på 1800 talet, men dette her er eg ikkje heilt sikker på. Kanskje andre kan bidra litt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norsk, dansk o svensk

Göt  
#444721 Har fått för mig att det är de som pratar nynorsk som skorrar.

Jensskog lägger ner mycket energi på att skriva svenska.


Själv tycker jag norska är ett härligt språk och det är nog kanske lättare att förstå för oss som pratar dalmål.

Danska har jag väldigt svårt att hänga med i men det går ganska bra att läsa.

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

alias  
#444729
Göt skrev:Har fått för mig att det är de som pratar nynorsk som skorrar.

Jensskog lägger ner mycket energi på att skriva svenska.


Själv tycker jag norska är ett härligt språk och det är nog kanske lättare att förstå för oss som pratar dalmål.

Danska har jag väldigt svårt att hänga med i men det går ganska bra att läsa.


Det skulle ju förklara en hel del till varför det är lättare att förstå. :lol:

Vill hålla med Hema här i tråden om att norska (och danska vill jag hävda) går bättre att försöka förstå om man försöker "höra" orden när man läser dem. Finskan har jag dock tyvärr aldrig lyckats knäcka genom att försöka omvandla skriftspråket till hur jag tror det ska uttalas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

Hema  
#444736 Kanske lite fel tråd, men jag såg ett matlagningsavsnitt från Finland. Det var på finlandssvenska och var väldigt trevligt (iaf det avsnittet jag såg) ute på landet, paret de var hos hade många potatissorter och odlade det mesta. Jag gillade programmet, särskilt när de var ute på åkern och i landen. Kommer dock inte ihåg namnet, men SVT var det iaf. (SVT heter det för att Skottarna tog STV före oss).

Avatar Fallback

Re: Norsk, dansk o svensk

Elfving  
#444748 I mitt yrke pratar jag svenska med norska kunder men engelska med danska kunder.
Danskan är hopplös, åtminstone för oss norrlänningar!
Norskan är så pass lik svenskan att det bara vore fånigt att konversera på engelska.
Vad jag förstår har dessutom många norrmän tjuvtränat på svenska genom att svensk tv (SVT) funnits tillgänglig i många norska hushåll men vet inte hur det är idag.
Tror inte heller att de betalat tvlicens till Radiotjänst som vi svenska tittare är ålagda att göra... :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).