Skogsmiljö och Trädlära

Skyddsdikning- erfarenheter?

12 inlägg 12653 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skyddsdikning- erfarenheter?

skogh  
#444512 Jag köpte en fastighet 2015 och det var avverkat allt som gick 2013, jag plantade själv 2,2 ha i maj i fjol och fick ett litet viltvatten iordningställt på ca 50*50 m på samma hygge då det stod vatten där året runt på de 50*50 metrarna.
det går ett gammalt öppet dike rakt igenom 2/3 delar av hygget och nu har jag lämnat in en ansökan till Skogsstyrelesen om att göra 3 skyddsdiken och leda dem till det gammla befintliga diket då det nu två sommrar i rad varit jävligt blött på 3 håll.
har ni erfarenheter att delge er av?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

alias  
#444517
skogh skrev:Jag köpte en fastighet 2015 och det var avverkat allt som gick 2013, jag plantade själv 2,2 ha i maj i fjol och fick ett litet viltvatten iordningställt på ca 50*50 m på samma hygge då det stod vatten där året runt på de 50*50 metrarna.
det går ett gammalt öppet dike rakt igenom 2/3 delar av hygget och nu har jag lämnat in en ansökan till Skogsstyrelesen om att göra 3 skyddsdiken och leda dem till det gammla befintliga diket då det nu två sommrar i rad varit jävligt blött på 3 håll.
har ni erfarenheter att delge er av?


Erfarenheter av vilka aspekter med skyddsdiken tänker du på?


Har själv bara rensat befintliga diken i samband med högläggning med grävare på fuktiga marker, förutom där grävmaskinisten tog ett eget initiativ och flyttade ett dikesstråk på eget bevåg (ingen lång sträcka).

Rent generellt när det gäller markavvattning så lär man på Skogshögskolan ut metodtänket: "Uppsök-Avskär-Avled"
Det är bättre att skära av tillflödet innan vattnet kommer in i det blöta partiet, än att försöka dränera ut det när det väl kommit in (ofta täta finkorniga jordar som håller fast vattnet hårt så att det inte kan röra sig mycket i sidled, så att vattnet hellre bör passera runt än igenom).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

skogh  
#444532 Att gå runt är inget alternativ eftersom det kommer från grannens mark så det jag kan göra är att försöka få det att rinna rakt igenom min mark och bort. Total sträcka på de tre dikena blir ca 250 m . Får man slänta kanterna eller det är bara att dra med skopan som gäller? 30 till max 50 cm djup säger de

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

alias  
#444542
skogh skrev:Att gå runt är inget alternativ eftersom det kommer från grannens mark så det jag kan göra är att försöka få det att rinna rakt igenom min mark och bort. Total sträcka på de tre dikena blir ca 250 m . Får man slänta kanterna eller det är bara att dra med skopan som gäller? 30 till max 50 cm djup säger de


Kan inte se någon anledning till varför man inte skulle få skapa vettiga släntlutningar, snarare tvärt om. Djupare diken med branta dikeskanter går hemikring under benämningen "tax-dödar-diken", då främst småhundar, men även större hundar, vilt och människor kan ha svårt att ta sig upp om de hamnar i vattnet.

Att lägga diken med allt för branta slänter, så att det riskerar att rasa ner material i diket är kontraproduktivt - samtidigt så vill man ju inte ha allt för flacka dikeskanter heller då det tar mer plats, ger mer solinstrålning och lägre vattenhastighet (de bägge senare leder till att diket växer igen snabbare).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

haggloader  
#444619 Min erfarenhet är att dikning är den bästa åtgärden man kan göra för att öka produktiviteten.
Det går att anmäla dikning till skogsstyrelsen, men ansökan ska också skickas till Länsstyrelsen som fattar beslut. Tänkte om du inte bara ville skyddsdika.

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

axwell  
#444625 Kommer inte ihåg alla detaljer men from. 1 april 2-3 år sedan skulle dikning anmälas på liknade sätt som en avverkning. Skyddsdikning kunde man köra igång med utan att invänta något svar från SK.

Rätt eller fel :?:

Användarvisningsbild

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

svampbob  
#444627 Hur är det med att rensa diken efter skogsbilvägen är det också anmälningspliktigt eller gäller det bara rensning av skogsdiken?
Jag fick med en skopinsats när jag köpte Vimeken så jag är lite sugen på att prova till sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444630 Skyddsdikning anmälan till Skogsstyrelsen.
Dikesrensing samråd med Skogsstyrelsen.
Markavvattning anmälan till länstyrelsen. Detta kostar pengar oavsett om den blir beviljad eller ej.

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

kungsis  
#444737
svampbob skrev:Hur är det med att rensa diken efter skogsbilvägen är det också anmälningspliktigt eller gäller det bara rensning av skogsdiken?
Jag fick med en skopinsats när jag köpte Vimeken så jag är lite sugen på att prova till sommaren.


Kan väl aldrig vara möjligt att det behövs tillstånd för att rensa dikena vid vägar eller?

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

jannee  
#444743 RENSA ett dike behövs INGET tillstånd för - tvärtom är det en skyldighet :mrgreen: - i alla fall om du är certifierad
FÖRDJUPA ett dike krävs samråd/tillstånd med skogsstyrelsen.
Många gånger gör man en "ytlig" markavvattning efter en slutavverkning, innan igångsättning bör man meddela skogsstyrelsen = meddelandeskyldighet
Mina egna erfarenheter efter att rensat, dikat och fördjupat diken både här och där :-ss .

Avatar Fallback

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

haggloader  
#444838 Precis rensa vägdiket utan anmälan!
Vad gäller skogsdiken behövs anmälan och ansökan till Länsstyrelsen om marken har ändrat karaktär, ex. ånyo blivit sumpskog eller impediment.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsdikning- erfarenheter?

totte  
#445197 Flyttade denna tråd hit från "Grävmaskiner".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).