Motorsåg och handhållet

Motorsågsolja

19 inlägg 8188 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågsolja

Robin91  
#442699 Har hört lite överallt all många har rapsolja i sina motorsågar ist för vanlig kedjeolja.
Någon som provar i dem modernare modellerna?
550 och uppåt.

Behöver man skruva på oljeskruven om man har någon?

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

Chemgineer  
#442702 Jag har inte upplevt något problem, eller ändrat någon inställning. Kör 550 m 15"

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

Robin91  
#442703 Okej!
Tack!
Tänkte mest om den var tunnare så oljan försvinner innan soppatorsk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mptorsågsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442705 Tror inte jag behövde ändra justeringen. Har alltid varit rapsolja kvar när bensinen är slut. 550 och 15"

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

Robin91  
#442711 Okwj tack så mycket!
Nu när jag har några som har 550 i tråden så vill jag ta en titt.
Köpte en beg 550 som va totalrenoverad och han hade kört 98 bensin.
Jag själv kör nu aspen 2 men på fullgas så hackad den lite.

Måste den kalibrera sig och tar kanske några tankningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mptorsågsolja

jannee  
#442715 Vem skulle inte hacka om man är van vid Whisky men får nöja sig med Renat :grin:


Kan annars vara så enkelt att det fortfarande finns små avlagringar i förgasaren och det är dessa som nu lossnar när du börjat använde ett lösningsmedel - för det är just vad Aspen är, Detta bränsle kan lösa upp eventuellt gamla avlagringar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

Robin91  
#442717
jannee skrev:Vem skulle inte hacka om man är van vid Whisky men får nöja sig med Renat :grin:


Kan annars vara så enkelt att det fortfarande finns små avlagringar i förgasaren och det är dessa som nu lossnar när du börjat använde ett lösningsmedel - för det är just vad Aspen är, Detta bränsle kan lösa upp eventuellt gamla avlagringar. :mrgreen:

Haha jo klart
Ja tack för det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

anersimyra  
#442723 Oavsett om du öppnar till max flöde så tar oljan aldrig slut före bensinen, med en såpass billig produkt som rapsen är kan man gott ställa in sågen på max flöde.. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

jørgenjthaule  
#444540 Hei
Jeg har prøvd solsikkeolje på min 550xpg...var ikke helt fornøyd,ble forferdelig varmt selv om jeg satt oljemengden til max...Solsikkeolje koster 12kr literen og hadde hørt at andre har brukt det,men jeg synes ikke det var noe særlig...Kjøp en liter og prøv...

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

jørgenjthaule  
#444544 Mulig jeg må prøve rapsolje da :smile: 180kr for 4 liter på biltema og 200 for 5 liter med Husqvarna sin egen olje..,har steget voldsomt den sagkjedeolja..
Min far jobbet som skogsarbeider på 60 tallet og da brukte de spillolje,men det har jeg aldri prøvd..mulig det går det og..

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

totte  
#444545 Solsikke är alltså solros på svenska. Intressant att höra om den, tydligen inte lika goda egenskaper som rapsoljan. Använd aldrig spillolja, det är uselt för miljön, hälsovådligt för dig och möjligtvis uselt för kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

jørgenjthaule  
#444547 Jeg har forresten vært litt uheldig med å gå fra vanlig 98 bensin til aspen...har skjært 2 motorsager på den måten,og en ryddesag...dyr lærepenge..
Gikk på skogskole tidliger og da skar nesten alle sagene seg når vi gikk over til miljøbensin...så gjør nok ikke noe å være litt forsiktig i den grad det går an..

Användarvisningsbild

Re: Mptorsågsolja

jørgenjthaule  
#444549 Da skal jeg innom butikken og kjøpe meg rapsolje... :smile: spare der man kan...

Avatar Fallback

Re: Motorsågsolja

Ferguson system  
#444552 På Coop extra koster rapsolja rundt 12 kr litern :smile: .

Den store forskjellen på raps og solsikke er at solsikke stivner i kontakt med luft. Solsikken tåler riktignok litt høyere varme, men sammenlagt er fordelene med raps større. Som nevn stivner ikke rapsen, den tåler lavere temperaturer (Ca. -20C) og smører litt bedre.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsolja

jørgenjthaule  
#444556 Jeg gikk helt tom for olje her om dagen og tok da olivenolje fra kjøkenskapet...det var heller ikke noe særlig..den frøs helt..ble en grøtete masse,og jeg fikk skrekkelig kjeft av kona og... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).