Föryngring

Att ej plantera hela ytor

13 inlägg 7146 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att ej plantera hela ytor

kungsis  
#444239 Jag lät ett skogsbolag slutavverka ca. 1hektar förra vintern. Det var stor och gammal barrskog, som vuxit väldigt nära ladugård/byggnader. Jag har nu upptäckt att det var väldigt skönt att få en slät och öppen yta, samtidigt som det ju blev ljusare och trevligare runt byggnaderna. Nästan direkt blev det bl.a naturligt att nyttja viss del som plats att ställa redskap på. Därför så går jag och funderar på att strunta i att återplantera en yta ca 50x40meter. Även så planerar jag att bygga en ny skogsväg över hygget. Kan ju vara lämpligt innan man planterar i onödan. Frågan är väl bara huruvida jag är lagbrytare, när jag har dessa planer. Det blir ju en viss procent som inte blir återbeskogad. Eller är jag bara dum i huvudet som funderar i dessa banor? Hur har ni, som byggt vägar, agerat?

Mvh
Kungsis



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

Flax12  
#444244 Händer nog inte så mycket. Går väl att ändra markanvändning på skogsstyrelsens "mina sidor" om det skulle vara så.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

jannee  
#444255 Du har minst 3 om inte 4 år på dig att plantera, m.a.o. gått om tid.
Undrar någon kan du säga precis som det är och att du vill ha öppna ytor runt byggnaderna och kanske även löv. Kommer det inte löv naturligt ämnar du fylla i med stora barrotsplantor.
Skogsstyrelsen blir bara glad över ett sådant påfund, folk brukar nämligen göra tvärtom.
Säg för f*n inte att du tänker bygga NY väg, säg i stället att du tänker förbättra en gammal traktorväg - om du måste säga något.
En ny skogsbilväg över en viss längd fodrar i dag nämligen tillstånd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

wrytter  
#444283
jannee skrev:En ny skogsbilväg över en viss längd fodrar i dag nämligen tillstånd :mrgreen:


Det är inte längden på vägen som är avgörande, det är om vägbyggnationen påverkar hur vattnet tar sig fram i marken, om det leder till ändrade flödesområden eller markavvattning.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444299 Tillstånd för en väg behövs inte. Däremot vill de att man talar om vad man gör, s.k. samråd. Är vägen över 300 meter menar de att väggatan blir över 0,5 ha och ska hyggesanmälas. Men i det här fallet var det ju redan hygge. Ingen kan tvinga trådskaparen att plantera skog intill husväggarna och särskilt inte om han ställer redskap där.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

kungsis  
#444312 Tack för de lugnande svaren :smile: . Till saken hör även att om jag skulle plantera barrträd enligt gränsen på förra skogen, så skulle de stå så pass nära vissa byggnader att de skulle kunna nå dessa om de blåste ned, när de blev fullvuxna = absolut för nära enligt mig själv.
Vägen i fråga går i nuläget väldigt nära en stenmur och inne i en granplantering. Om jag flyttar den, så klarar jag både planteringen och stenmuren och kan bygga så att en lastbil kan ta sig fram. Kanske ingen timmerbil med släp, men iaf t.ex en grusbil. Sträckan det handlar om är under 150meter.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att ej plantera hela ytor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444356 http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... sbilvagar/

Jag hörde 250 meter väg och kortare klarar sig utan tillstånd, men här nämns bara Under Halv Hektar.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444424 250 meter väg och 20 meter väggata blir 0,5 ha. 300 meter väg och knappt 20 meter väggata blir också ett halvt hektar. Som synes är det ingen exakt vetenskap.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444425
Slurfi skrev:http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skota-skog-/Skogsbilvagar/

Jag hörde 250 meter väg och kortare klarar sig utan tillstånd, men här nämns bara Under Halv Hektar.


Skilj noga på samråd, anmälan och tillstånd. Det gäller att ha juridiken klar för sig om man ska klara paragrafskogen.

Användarvisningsbild

Re: Att ej plantera hela ytor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444433 Så är det nog, man ska nog inte bära av och bygga sig en väg baserat på vad en tjänsteman sagt över en kopp kaffe
man ska nog ha nån form av dokumenterat samrådsbevis.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444439 Man skickar en enkel kartskiss. Efter ett tag så får man en bekräftelse. Då har man samrått som man ska. Men om trådskaparen ska schakta 150 meter väg bakom lagårn så behöver han knappast samråda.

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

jannee  
#444440 Helt perfekt att anlägga en väg över en kalfälla. Bara till att göra den på fast mark och så rak som möjligt, samtidigt som du har en grävare där kan du också markbereda = slå två flugor i en smäll :grin:

Avatar Fallback

Re: Att ej plantera hela ytor

kungsis  
#444731
jannee skrev:Helt perfekt att anlägga en väg över en kalfälla. Bara till att göra den på fast mark och så rak som möjligt, samtidigt som du har en grävare där kan du också markbereda = slå två flugor i en smäll :grin:


Jag har redan en gammal Attila, så det är bara att få tiden att räcka till. Och vad gäller arenan av sammanlagda vägen så är det så att jag ju inte tänker fixa en fullgod väg utan "bara" så att det går att ta sig fram med en vanlig lastbil = sammanlagd vägmark som påverkas blir kanske 6-7meter. Planerar även att göra en "väg" så att jag enklare kan köra till ett annat bestånd med traktorn. Dvs det blir väl främst bara att bryta stubbar och jämna till lite. Det är ju synd att missa chansen när det är kalmark.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).