fre 31 mar 2017, 20:21#447979
Jag har numera gett upp detta med att handla i lokal butik. Jag har fyra mil till närmsta återförsäljare och gång på gång, trots att jag eg. inte är någon storkund så drabbas jag av rent tidsslösande slarv.
1. Jag köper Stihl x-fit byxor för dyra pengar, sömmarna i dessa går av. Jag läser här på forumet att dessa byxor byts ut på goodwill då de tydligen syddes med en för stum tråd som ej passade stretchtyg.
Helt riktigt, byxorna byts och jag är nöjd.....en stund tills sömmarna i nya byxorna går av. Inser då att handlaren givit mig byxor med tillverkningsdatum innan den nya sytråden införts.
2. Jag tar semester från lönejobbet för att hugga några dagar, efter dag ett bromsar jag för en älg, sågen kanar på flaket och kastskyddet på sågen går av.
Dag två med perfekt väder åker jag och köper nytt kastskydd, men näe, det är 10-12 mm för brett. Hugger resterande tid av dagen utan kastskydd men det kändes rätt obra, så dag tre åker jag och beställer ett kastskydd "oj hoppsan, detta är ju inte rätt, måste ha legat i fel låda, kastskydd till 346 har vi inte hemma"
Skruvar och all möjlig småskit måste beställas och hämtas påföljande vecka.
En kompis ämnade för några år sedan köpa flera sågar och frågade om det gick att göra något på priset, svaret blev ett surt:
"-Priset står på hyllkanten!"
Han köpte fyra svenska sågar från USA till priset av drygt två svensksålda, kontakten var trevlig och lite reklamgrejer bifogades.
Helt nyss frågade jag vid ett evenemang pris på en hva 555rxt (12.100:- i listpris), 11.000 ansåg jag acceptabelt, nej 11.500 kunde den som bäst kosta. Ja beställde istället en från Maskinklippet för 9.990:-, fick tre söta karameller....men inga sura kommentarer.
Maskinklippet har jag inga tidigare erfarenheter av, men tydligen finns samma såg på DUAB för 9.845:-, och DUAB har jag bara gott att säga om.
Tasken hänger snart ut genom mina återförsäljarköpta stihlbyxor, men jag har tröttnat på ickeservice!
Delvis förklaring på problemet är att när man köper något dyrt så förväntar man sig att allt ska funka problemfritt, extremt problemfritt. Nyaste exemplet var när jag nu behövde räckesöverliggare till altanen. Lokal bygghandel (med en handlare som f.ö droppade flera dryga kommemtarer för 18 år sedan) tog 100 kr/m för en helt perfekt fin träbit.
Jag beställde från altanbygge.nu för 57 kr/m. När de kom levererade av DHL så var en överliggare avbruten, 30 cm saknades.
Men eftersom jag slapp träffa bygghandlaren och trots 500 kr i fraktavgift ändå sparat flera hundra då fann jag mig själv ståendes med en avbruten överliggare men ändå kände jag mig jättenöjd 🙏