Traktorer och processorer

Gunde edition.

36 inlägg 15458 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gunde edition.

Magnuc  
#443989


1000 hektar skog, plus allt annat som har klaffat för honom i livet!

Varför måste vissa personer här i världen va så lyckligt lottad? :wink:

Skämtosido, Gunde tycks va en jordnära person som vem som helst skulle
komma överens med.
Fint ekipage nonetheless.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444019 Oj vad kul att se och höra!

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

Flax12  
#444030 Ett fint ekipage han har. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

hardman  
#444036 Mycket fint ekipage. Nån som vet ca pris på det paketet. Traktor & kärra??

Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

Peteflamingstar  
#444039 Kan höra med en kompis här i trakten, han hälsade på Gunde tidigare i veckan för att studera ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

Mowi850  
#444046 Det är inget dåligt ekipage. Någon dom vet hur många 15 tons moheda det säljs? Men själv behöver man nog vinna på lotto innan man kan köpa nått sånt. Och 1000 hektar skog vore ju heller inte fel[emoji57]

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

skogh  
#444071 1000 ha borde betala det ekipaget inom hyffsat kort tid

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

jannee  
#444087 1 000 ha i Dalarna eller knappt 400 ha i Skåne/Halland går nog jämt upp.
Skogen runt Vansbro växer dessutom inte direkt med någon raketfart :mrgreen:
"Tror" nog att man kan överleva på dessa ha, men leva vete kattsingen :grin:
Gunde vatt dock lite småsnål, till detta ekipage och med den pump han införskaffat borde kranen varit M75 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

stegmaster  
#444092
hardman skrev: Nån som vet ca pris på det paketet. Traktor & kärra??


Vet inte, men kan ju göra en gissning, (altså pris til vanligt folk, Gunde får vel en rejäl rabatt som reklamfigur)
1,6-1,8 mille. nånstans er min gissning. (inkl, lastare til traktoren).
(ca drygt 1 mille för traktoren, och ca 600-700tkr för vagnen.)
Dessutan kul att han tycker det räcker med Robsondrift, och inte skulle ha navdrift som verkar som det populäraste numera. 8)

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

jannee  
#444098 Om jag går på Stegmaster siffror tror jag Gunde kan få sina avverkningar utkörda för vad detta ekipage minskar i värde + driftskostnad. M.a.o. jobbar Gunde gratis eller ideellt (hobbyverksamhet) 😡
För övrigt måste han som gallrade vara en duktig en, eftersom en inte hann med :?: .

Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

sundelius  
#444106
jannee skrev:Om jag går på Stegmaster siffror tror jag Gunde kan få sina avverkningar utkörda för vad detta ekipage minskar i värde + driftskostnad. M.a.o. jobbar Gunde gratis eller ideellt (hobbyverksamhet) 😡
För övrigt måste han som gallrade vara en duktig en, eftersom en inte hann med :?: .

Så är det ju @jannee, kollade lite på skotningskostnaden på senaste slutavverkningen och det går ju inte ihop om jag kört ut själv. Köpte ju skotaren av den anledningen, fast då vid gallringar. Men det finns andra värden än timlön, tex att skota ut när vädret tillåter och slippa få marken sönderkörd. Det är ovärderligt
Förresten förstår jag inte hur entreprenören får ekonomi i att skota ut för 28kr fub, lika undervärderad som jag tycker råvaran är måste entreprenörerna var extremt prispressade. Imponerad över att de överlever ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

Vedproducent  
#444113
jannee skrev:Om jag går på Stegmaster siffror tror jag Gunde kan få sina avverkningar utkörda för vad detta ekipage minskar i värde + driftskostnad. M.a.o. jobbar Gunde gratis eller ideellt (hobbyverksamhet) 😡
För övrigt måste han som gallrade vara en duktig en, eftersom en inte hann med :?: .

Tänkte faktiskt samma sak. Skotaren kom så långt efter så nu skulle Gunde köra en månad på heltid. Ja det måste varit några hektar i alla fall. Tyckte inte Gunde körde speciellt dåligt men han jämförde sig med en pensionär eller något.

Men hur som helst så är jag glad för att det finns folk som lyckas och ändå är "verkliga" på något sätt. Annat är det med avdankade Vd:ar och politiker som ska ha 10- tals miljoner i ersättningar för att inte göra något. Tycker gott han ska köra med precis det han vill ha. Som han säger så är det där han tankar hem energi. I alla fall jag skulle vara beredd för att betala för det!

Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

Magnuc  
#444115
stegmaster skrev:
hardman skrev: Nån som vet ca pris på det paketet. Traktor & kärra??


Vet inte, men kan ju göra en gissning, (altså pris til vanligt folk, Gunde får vel en rejäl rabatt som reklamfigur)
1,6-1,8 mille. nånstans er min gissning. (inkl, lastare til traktoren).
(ca drygt 1 mille för traktoren, och ca 600-700tkr för vagnen.)
Dessutan kul att han tycker det räcker med Robsondrift, och inte skulle ha navdrift som verkar som det populäraste numera. 8)


Jag tror traktorn är värdefullare än så, skulle gissa 130.000€ för traktorn ( med all den utrustningen) , vagnen kan gå för 60-70.000€ som du sa.

1000 hektar skog eller mark är 1000 hektar skog eller mark ( oavsett vad det är för kvalitet ).
För mark är något som inte kommer mera av i denna värld. Tills vi börjar plantera skog på månen d.v.s :wink:
Om jag skulle livnära mig på 1000 hektar kan nog fan i mig Gunde det också. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gunde edition.

Magnuc  
#444119
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Om jag går på Stegmaster siffror tror jag Gunde kan få sina avverkningar utkörda för vad detta ekipage minskar i värde + driftskostnad. M.a.o. jobbar Gunde gratis eller ideellt (hobbyverksamhet) 😡
För övrigt måste han som gallrade vara en duktig en, eftersom en inte hann med :?: .

Tänkte faktiskt samma sak. Skotaren kom så långt efter så nu skulle Gunde köra en månad på heltid. Ja det måste varit några hektar i alla fall. Tyckte inte Gunde körde speciellt dåligt men han jämförde sig med en pensionär eller något.

Men hur som helst så är jag glad för att det finns folk som lyckas och ändå är "verkliga" på något sätt. Annat är det med avdankade Vd:ar och politiker som ska ha 10- tals miljoner i ersättningar för att inte göra något. Tycker gott han ska köra med precis det han vill ha. Som han säger så är det där han tankar hem energi. I alla fall jag skulle vara beredd för att betala för det!


Amen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gunde edition.

Vedproducent  
#444125
Magnuc skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Om jag går på Stegmaster siffror tror jag Gunde kan få sina avverkningar utkörda för vad detta ekipage minskar i värde + driftskostnad. M.a.o. jobbar Gunde gratis eller ideellt (hobbyverksamhet) 😡
För övrigt måste han som gallrade vara en duktig en, eftersom en inte hann med :?: .

Tänkte faktiskt samma sak. Skotaren kom så långt efter så nu skulle Gunde köra en månad på heltid. Ja det måste varit några hektar i alla fall. Tyckte inte Gunde körde speciellt dåligt men han jämförde sig med en pensionär eller något.

Men hur som helst så är jag glad för att det finns folk som lyckas och ändå är "verkliga" på något sätt. Annat är det med avdankade Vd:ar och politiker som ska ha 10- tals miljoner i ersättningar för att inte göra något. Tycker gott han ska köra med precis det han vill ha. Som han säger så är det där han tankar hem energi. I alla fall jag skulle vara beredd för att betala för det!


Amen!

Japp! Jag säger Amen jag med och önskar lycka till hela Gundes familj! Jag vill minnas någon artikel för 2-3 år sen där familjen plockade ut 30 miljoner i aktieutdelning och betalade cirka 10 miljoner i skatt till oss andra. Så tack och kör med exakt dom grejorna du själv vill! Jag förstår visserligen att det kan vara intressant att veta kostnaden för maskinerna men snacket om att köra gratis känns inte riktigt relevant just i det här fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).