Bilar

Pickup, vilken ska man välja?

39 inlägg 60989 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#443988 Hej!
Jag kör Food Truck, och behöver en bra Pickup att dels dra vår tunga släpvagn/matvagn, och lätt kunna manövrera den in på små ytor på olika underlag. Vi åker runt på marknader.
Dels behöver jag en kyldel/kylskåp på flaket där vi behöver köra bla skaldjur i sommarvärmen.
Är inne på Mitsubishi L200, Nissan Navara el Amarok. Men ju mer jag läser om de olika problemen med bla sega motorer vid tung last, dyra reparationer osv ju osäkrare blir ​jag
Har ni tips om vad som fungerar bäst för mina behov? Vi kör ca 5-6000 mil/år.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Peteflamingstar  
#443991 Hej! Har ingen erfarenhet av split nya pickuper av de modeller du nämner, jag har en L200 från -08 och jämförde olika märken innan jag köpte min. Mitsubishi verkar inte dras med så många typfel och de är jämförelsevis billiga att äga. Med stora motorn på typ 175 hkr (minns inte exakt) är de nog ok att dra tungt med, tror de får dra tre ton på c-kort.

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443999
Bild

http://teknikensvarld.se/nissan-navara- ... st-394514/

Nissan Navara bryts på mitten på grund av rost
Nissans pickupmodell Navara av föregående generation har tydligen så pass allvarliga rostproblem att flera bilar har brutits på mitten.


Det visade sig gälla fler märken än Nissan, kolla rost om du köper en beg japsare.
Vad är budgeten på ungefär?
Ska man köra mkt så ska man åka bekvämt, är utrymme viktigt ska man åka fullsize
tänk på att flaken är väldigt små på japsarna.
Så jag lutar såklart åt att kolla på en Cheva eller GMC, här några Blocketlänkar:
Bild

https://www.blocket.se/jonkoping/Chevro ... ca=1_8&w=3
559K:-
Bild

https://www.blocket.se/vasterbotten/Che ... ca=1_8&w=3
509K:-

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444000 Vad ska jag titta på hos bänkarna? Jag funderar på att börja leasa och ev köpa loss om jag gillar bilen. Det är viktigt att kunna manövrera och backa in den stora släpvagnrn, 5.25 m lång. Och bra kvalitet, prisvärd, inte för törstig. Och dom Navara är ju svindyr i försäkring. Kan tänka mig en dom är några år gammal el en ny, beroende på vad man får för pengarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444002 Vilka bänkar?

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444004 Ajdå, så går det när mobilen väljer...
Hos jänkarna..... Skulle det stå såklart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444005 Såklart, tänkte på nån sorts påbyggnad eller nåt.
Jänkarna är ju kraftigt byggda och verkar snurra på bra, ska man köra massor med mil
så kan det vara värt att kika på en 2wd, de är betydligt billigare att köpa begagnat, billigare i drift
och reparationer. Jag körde min GMC 1500 ca 22K mil och hade inga problem alls, före det hade jag
en äldre Cheva C10 som jag körde över 25K mil med, bytte en startmotor mm, inte farligt alls på en gammal bil
och när jag sålde vidare fick jag bra betalt.
Jag är dessutom benägen att föreslå en bensindriven bil, för i ditt fall har du inte nån farmartank osv andra
praktiska orsaker för att välja en diesel?
Ska kolla på lite Blocketannonser nu.

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444008
Bild

https://www.blocket.se/stockholm/Chevro ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444009
Bild

https://www.blocket.se/jonkoping/Chevro ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444012 Bensinstationer orkar inte dra trucken.....Försökte men den väger 1350 kg olastad. Så just därför är jag skeptisk till de som har problem med automatlådan trots att de ska vara " lastbilar" , som Amaroken.
Jag är ju ingen fena på bilar så det är svårt för mig att köpa på Blocket. Då är det bättre att betala lite mer på en firma än att bli totalblåst...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444013 Men vafan... Bensinbilar ska det stå! :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Leif E  
#444015 Jag skulle vilja nämna Toyota Hilux i sammanhanget, kanske inte det mest spännande och flashiga alternativet men väldigt pålitliga. Det finns ju en anledning till att många olika organisationer åker runt i dessa i stort antal.

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444016 Jag bryr mig mer om funktion än utseende! Problemet med Hilux, förutom älgtestet, är att det inte är så stark motor, i Teknikens Världs test så fick de inte ut då mycket...Och det är viktigt att den orkar dra vårt tunga släp, med tung last även på flaket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Peteflamingstar  
#444020 Ford Ranger av nyare modeller finns med 3.2 liters dieselsexa, men en kompis till mig har haft sin flång nya Ranger på verkstad flera gånger sedan i höstas, den startar inte i minusgrader...

Andra alternativ är Isuzu Dmax eller Mazda Bt50 (systerbil till Forden). Är man inte nöjd med original effekt i motorerna kan man sätta i en optimeringsbox (finns flera varianter), ger både mer vrid och effekt. I min L200 t.ex ska en kcr-box ge 35 hästar till och ungefär lika mycket i vrid. Som tidigare sagt, kolla rost! Min erfarenhet är att Nissan och Ford är bland de mest utsatta.

Användarvisningsbild

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Laxtösen  
#444024 Jo det där med fel och dålig service på Ford har jag hört från flera. Känns ju som att den går bort!
Är du nöjd med din L200?
Skulle gärna ha Mazdan, då jag har Cx5 som dragbil nu, och den är grym. Men jag kör för mycket mil för att ha privatbil till företaget, så att hitta en bra drag och kylbil är prioriterat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).