Uppvärmning

Vad är de på veden?

24 inlägg 8582 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443850 Här är en mycket bra bok om ved och eldande http://image.bokus.com/images/978912714 ... storpocket

Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Vedproducent  
#443852
loppan skrev:Om man har en stor vedhög som ligger väl ventilerad så är min erfarenhet att det kan bli lite mögeltillväxt i början av torkningen.
Detta möglet dör senare på sommaren då veden blir torrare och tar mycket lite energivärlde.
Har ingen större betydelse om man eldar veden själv.

Håller inte riktigt med dig. Min erfarenhet är att veden i stort sett kan hanteras hur som helst fram till månadsskiftet Juni/Juli. Alltså veden har inte torkat i en hög men inte heller möglat. Det är efter den tiden när veden inte är torr så kommer möglet jättesnabbt. Klyva ved i mitten på Juli så har du mögel på veden efter 3 dagar. Det har du aldrig under vintern/vårmånaderna.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

tyke  
#443855 Bara att hålla med om den boken.Den visar tex att björk ligger i mitten av energiligan något som jag försökt att få vedköpare att förstå då jag har mycket ask,rönn .hassel och ek i min ved. Men icke det är bara björk som går att elda. :roll: :roll: :roll:
Senast redigerad av tyke fre 10 mar 2017, 20:42, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

jannee  
#443856 Juli/Augusti har de mest optimala förhållanden för att bilda rötsporer.
För övrigt nämner Bondepraktikan tiden från slutet av Juli och en månad framåt som just rötmånaden.
Veden tillreder man efter sådd men INNAN skörd - så har det gjorts i evinnerliga tider :grin: .

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

tyke  
#443860 Min ved är reda kulven för detta år men ska eldas först om 4 år. Kan ju bero på åldern på gubben som springer iväg något hemskt. :shock:

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443880 den der norske vedboka er kjempebra, beste måten å tørka ved på er å lø (stabla) den opp ute men under bølgeblikk eller noken plater, sol og vind er bra. Så kan ein ta den inn etterpå i ei skytja (vedskjul) Ganske arbeidskrevande metode da, men er det nå berre til seg sjølv så går det vel bra.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443886 Högen ligger så till att solen kommer åt den över hela dagen, vinden blåser på den från iaf 3 väderstreck. Veden var kluven och klar nån gång i slutet av mars.
Hörde nån åldring säga
Ved som eldas på jul ska torkas från påsk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

eqlazer  
#444067 Och se till att underlaget för högen inte är surt eller kan dra upp väta. Gör gott om det kommer upp på pallar eller liknande så luften kan dra igenom under högen.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Storken  
#444158
tyke skrev:Min ved är reda kulven för detta år men ska eldas först om 4 år. Kan ju bero på åldern på gubben som springer iväg något hemskt. :shock:

Ja man brukar väl säga ju större vedhög desto äldre gubbe... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).