Motorsåg och handhållet

HVA 555 för klyvsågning?

38 inlägg 14310 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HVA 555 för klyvsågning?

M Nilsson  
#443688 Hej!

Men flertalet grova vindfällen om vintrarna har jag sneglat på en Logosol big mill basic.

Så till att välja såg. Husqvarna får det gärna vara men för att kunna ha den till annat än bara planksågning så behöver den ju inte vara för tung och klumpig - kör en HVA 353 i vanliga fall på hobbybasis, säg 20 dagar om året.

Jag har kollat lite på HVA 555 som ju är lagom vikt- och prismässigt, men problemet är att den har .325-drev vilket det inte finns klyvkedjor till.

Någon som har erfarenheter av att klyvsåga med så lite som 60 kubik/4,1 hk?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Elwood02  
#443697 Kör med en 560xp det funkar bra har bytt drev till 3/8
Mvh

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Peteflamingstar  
#443699 Har både en 555:a och en 560 för huggning och kan tänka mig att 555 går lika bra som 560 till sågbänken, den är inte lika varvvillig men jag upplever den som minst lika bottenstark.

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

traktorz  
#443700 Vi har använt vår 60-kubikare till klyvsågning. Till en början med standard 18" svärd, 1.6mm drivlänksbredd och helmejselkedjan 36RS.

Behöll sen samma 3/8" ringdrev, men bytte till ett svärd med 1.3mm smalare spårbredd, för att kunna använda en klyvkedja 63PMX.

Viktigt att sopa bort sand från barken innan klyvsågning, samt ha ett par kedjor att byta med på plats.

Just modellen 555 från Husqvarna, med inte samma toppiga motorkaraktär som för XP-modellerna med vevhusutfyllnader, torde ju vara lika lämplig som vår gamla 60cc-såg. Det enda jag kan tänka vara till nackdel hos de nyare generationerna sågar, är att du inte kan öka på bränsle/luft-blandningen till något fetare vid långsågning, ty M-Tronic & AutoTune försedda.

Som kompromiss att ibland behöva långsåga rotstockar samtidigt som att sågen ska vara smidig att ta med på övriga skogsuppdrag, tycker jag att en 60-kubikare har fungerat bra för oss. Ju mer du behöver långsåga, dock överväg 70cc eller mer.

Ref:
Stihl MS 362

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

M Nilsson  
#444203 Tack för alla svar!
Nåt jag glömde nämna är priserna, vilket krånglar till det ytterligare:
555 med standardutrustning: 7 500 kr
555 med längre svärd, 3/8-drev och klyv: 9 100 kr
562xpg med samma utrustning 9 500 kr. Med tanke på att jag inte direkt behöver revboost (jobbar kanske 15-20 dagar om året) så kanske man borde gå upp på 70 kubik direkt och 372xpg som också har 3/8 som standard. Den väger dessutom inte mer än 2 hekto mer än 562.
Svårt val det här!

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#444207 Da hadde jeg ikke tvilt ett sekund. HVA 372 xpg med 1,5mm 3/8" fungerer perfekt til kløyving.

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

totte  
#444209 Instämmer helt med Ferguson. Inget svårt val, ta 372, man kan aldrig ha för mycket kubik för klyvsågning. Den har väl f ö vanlig förgasare, klar fördel vid klyvning att kunna justera för att ge lite mer bensin.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

M Nilsson  
#444211 Ok, så den har inte autotune? Hade varit en bra grej för mig annars så jag inte skruvar på det men det kanske man ska lära sig då.
Hur mycket under listpris ska man förvänta sig på en såg i den storleksklassen? Köpt en 536lixp på samma ställe i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#444212 Da burde du i alle fall få 15% rabatt :grin:

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

MartinH  
#444223 Är det inte bättre med 1,3 mm för klyvsågning? Mindre trämaterial för sågen att transportera bort => sågar effektivare.
Dessutom så får du ut lite mer material ur varje stock, blir väl en del eftersom.

Kollade på Logosols hemsida 25" svärd det går att välja både 1,3 och 1,6 mm.
Även för 30" fanns båda alternativen med.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Peteflamingstar  
#444224 Köpte min 555:a på kampanj för 6400, för ca fem år sedan, har sett ibland att man kör liknande rabatter nuförtiden. Ringdrev 3/8 bör väl inte kosta så många hundralappar, klyvkedja vet jag inte, men totalt borde du landa på max runt sjutusen.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#444226
MartinH skrev:Är det inte bättre med 1,3 mm för klyvsågning? Mindre trämaterial för sågen att transportera bort => sågar effektivare.
Dessutom så får du ut lite mer material ur varje stock, blir väl en del eftersom.

Kollade på Logosols hemsida 25" svärd det går att välja både 1,3 och 1,6 mm.
Även för 30" fanns båda alternativen med.

Mvh!
MartinH


1,5mm og 1,6mm kjeder tåler mer og transporterer olje bedre. Jeg synes også at de litt grøvre kjedene kaster flisa bedre. Minuset er selvfølgelig at det tar bort litt ekstra treverk.

I kløyving klarer HVA 372 xpg vanlig 3/8" opp til 24" helt fint. Jeg har prøvd både 1,3mm LP og vanlig 3/8" (samme sverdlengden i begge delingene) på 372'n. Opplevelsen var positiv i favør av vanlig 3/8" slipt på 10 grader.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

M Nilsson  
#444229 Ok, menar ex moms? Kom på att de jag skrev var inkl moms.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

M Nilsson  
#453166 Beställde en 372 xpg för ett antal veckor sen men Husqvarna har dröjt - så jag förlorade tålamodet och riggade upp 353:an med 13 tumssvärd och kapkedja. Funkade förvånansvärt bra men mer kubik samt klyv hade varit trevligt.

Dock smälter en av glidklossarna i plast då avgasutblåset går snett framåt höger. Har försökt bildgoogla men hittar inget - vet någon hur avgaserna går ut på en 372? Känns bu dock sådär att den ska snälta sönder när man sågar 180-löngder och låter den svalna en bra stund mellan snitten...

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 för klyvsågning?

Ferguson system  
#453169 Du kommer til å få det samme problemet med 372'n. Klossene på Logosol sagbrukene smelter stort sett uansett hvilken sag og fabrikat du har. Har opplevd det samme problemet på mitt sagbruk både med Stihl og Jonsered sag.
Som følge av at klossene smelter, så blir ikke kuttet rett. Jeg har byttet klosser flere ganger og i tillegg nevnt det for Logosol, som virker veldig lite interessert i å finne en annen løsning.

Løsningen for min del ble å få dreid nye klosser i messing. Det burde ikke være noe problem for Logosol å tilby noe lignende, men de tjener kanskje mer på å selge plast som smelter :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).