Traktorer och processorer

Lyftkapacitet traktor

59 inlägg 22619 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

Axl  
#443677 Du måste kunna lossa själv? Köper man från en bygghandel brukar dom ju ha kran (det vet ju du såklart). Nu kanske du är sugen på att köpa en maskin men annars finns det ju lite pengar att lägga på en dyrare transport jämfört med att köpa egen lastmaskin.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443679 Finns ju snöblad att hänga på truckgafflarna med för att ploga av gårdsplan och infart

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443682
Axl skrev:Du måste kunna lossa själv? Köper man från en bygghandel brukar dom ju ha kran (det vet ju du såklart). Nu kanske du är sugen på att köpa en maskin men annars finns det ju lite pengar att lägga på en dyrare transport jämfört med att köpa egen lastmaskin.

Är absolut inte pigg på att köpa maskin då min erfarenhet är att maskiner stjäl tid från det jag vill hålla på med (vara i skogen ). Men ibland måste man skaffa en sådan där krånglande dieselosande sak för att få arbetet rationellt :grin:
Virket kommer direkt från sågen med lastbil utan kran så av måste det med någon lastmaskin. Har en entrepenör nära som har hjullastare så jag kan hyra in honom vid avlastningen men sedan ska ju virkespaketen fram till pallverkstaden när det är dags för spikning.
Sedan ska ju även pallarna lastas på släpkärran

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443683
bengt.a skrev:Finns ju snöblad att hänga på truckgafflarna med för att ploga av gårdsplan och infart

Har sett det men är skeptisk till hur det fungerar på en grusplan. Fungerar nog bara på lätt snö på asfalt :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

tallen100  
#443684 Nja ska det skjuvas snö med en truck så ska det nog vara alldeles slätt och lätt snö, tror @slurfi har gett dej det bästa tipset en 4200... en ganska tråkig maskin med oställbar ratt som inte är allt för rolig att köra någon längre stund :lol: , men som skulle fungera fint åt dej, du kan lossa, schakta och flytta jord, ploga snö och diverse annat.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

skogshasse  
#443685
sundelius skrev:Har en fråga till er maskinkunniga
Jag har fått en förfrågan att spika pall i större skala och behöver då en maskin för att lyfta av virkespaket och lasta på pallar. Det naturliga är ju att införskaffa en truck men det hade ju varit kanon med en traktor då den kan utföra så många fler arbetsuppgifter på gården och i skogen.
Antar att det i så fall behövs en så stor traktor att det blir osmidigt men ni som vet kan väl hjälpa mig 🙏
Behöver kunna lyfta 2500kg och nå minimum 3m högt


några olika alternativ kan vara baklastare 840 eller 841 samt hjullastare 4200,4300 och 4400
baklastare i den storleken är även starka till andra jobb där man behöver en tung maskin.

själv så har jag en 222 och det är en riktigt bra snöskottare. jag lyfter ca 2000 kilo med den.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443689 Jag skulle spana lite i specen på 4200. Myckt bra maskin som är liten och smidig men osäker på om den klarar 2500kg?
4200b kan vara ett alternativ till 4200.
ps. glöm inte att räkna med vikten för pallgafflarna. Där försvinner några kilon.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Seb macahan  
#443692 Jaha @Sundelius.
Jag försökte o inte vara inne i denna tråden o pilla men det gick liksom inte till slut. Och kommer jag o säga emot alla andra, ja, förvånade.
Lyftkraft i armcentrum och lyftkraft 800mm från amrcentrum behöver nog inte betyda att man ska räkna blint på att gå på 800mm från centrum.
Jag har en Trima +4,1P på min traktor och den har jag ledigt och lätt lyft av gods från lastbil med märkning som värst 2,2ton virkespall, takplåt, ställning bl a (utan o ändra oljetryck eller byta chocker). Min skopa (skopvikt inkl. fylld med tungt material väger 2,3ton (ev kanske lite mer för ibland rågar man skopan rätt bra) och den klarar jag hissa fullt upp 4m, men då vill jag stå still :???:
Står jag plant skulle jag kunna köra fram 3-4m för o lossa eller lassa denna vikten, och en halvmeter från marken kör jag gärna, även i lite lutning.
Jag skulle tro (men det kan säkert Trima svara på) att du klarar uppgiften med en Trima +5,1P. Hade du inte haft så bråttom hade jag kunnat prova i Juni :grin:. Q66 eller MF 956 samma sak.
Sen handlar det väl bara om o kunna lyfta 3m precis när du ska upp och av på bilen annars är det inget kul med traktor och lastare i den höjden och det gäller o ha bra ringtryck i däcken.
Traktor är ju ingen lastmaskin och ska du göra detta ofta flera dagar i veckan så är nog truck det bästa alternativet.
Med en bakvikt på nått ton och bra tryck i däcken så blir det hur lätt som helst.
och förresten nu kom jag på, jag har ju lyft av en saxlift på 3ton från mitt växlarflak ca 3m upp i luften. Men då var jag lätt i häcken kan jag lova. Men lastaren orkade.
Ja ja, det var dagens opposition från Hill Billy Cowboy Seb! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

källshult  
#443694
ocke skrev:
sundelius skrev:
holmesö skrev:Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.

Är denna lösning tillräckligt smidig och snabb för att fungera till att tömma en lastbil?

Jag vill säga nej.
Har testat att köra truckstativ i trepunkten och jag tyckte det blev svårt att få stadigt. Även tiltfunktionen är svår att få bra.
Det stativet jag hade klara 1600kg och var ett åbäke att koppla för trepunkten.

Jag har truck stativ till tre punkten skaffade en a ram och är det lätt att koppla och den är stark lyfter lätt 2000 kg på 3 m
IMG_20170217_181939.jpg
IMG_20160601_145330.jpg
IMG_20170218_161532.jpg
och det går kör det med en Buster men man får vikta den bra fram. Nu kommer jag att använda den på min mf 5610 hade den på en jd 3640 innan och lyfte virket packet så jd lättade i framäden med full med front vikter

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

jannee  
#443702 Fundera bara inte över att nyttja en vanlig bonnatraktor med frontlastare till att lossa virkespaket. Det kommer garanterat att gå rakt åt helvete.
Var på en finare gård utanför Malmö med ett fullstort paket med tryckt plank. Detta skulle lossas med en halvstor bonnatraktor utrustad med pallgafflar, samma traktor som de hade till att lyfta sina 1 tons gödningssäckar.
Traktorföraren (för övrigt en man i respektabel ålder med en väl utbyggd airbag) tryckte in gafflarna under paketet, lyfte och backade glad i hågen ut. Nu var det så att bilen hade luftfjädring, den höjdes så hela virkespaketets vikt var inte på gafflarna och när gafflarna släppte från flakkanten tippade traktorn över (framåt) traktorn på väg bakåt, paketet kasade av och slog i backen, traktorn slog tillbaka och gubben studsade runt i traktorhytten, väl nyttjande sin inbyggda airbag. :grin:
Banden runt virkespaketet gick av så där låg bräderna huller om buller - för övrigt inga allvarligare skador

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Vedproducent  
#443721 Jag kör med två st Jcb teleskoplastare. En slutet på 80-talet och en slutet på 90-talet. När man kört teleskoplastare vill man aldrig ens titta åt en truck, traktor, lastmaskin eller annat om man ska lyfta mycket. Det är vad jag har att säga. Vet inte vilken prisnivå du tänkt dig men en teleskoplastare årsmodell cirka 00 som lyfter 3 ton och 7 meter högt ligger i pris cirka 125-150 tusen. Det bästa av allt dom krånglar aldrig. En startmotor och service är vad jag gjort på två maskiner och sex år.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443735 Kan påstå att allt som inte har en motorhuv framåt underlättar väldigt när man ska trä in gafflarna i något i markplan.
Är alltid något som skymmer spetsarna när en pall ska hanteras

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443750 Ålö Q45/46 ligger precis på gränsen att klara dina krav och den behöver en traktor på upp mot 9 ton. Så frågan är hur mycket nytta du har av en så stor traktor i din övriga verksamhet. Som referens så blir det en Valtra T-serie.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443751 Menade Q85/86

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443756
källshult skrev:
ocke skrev:
sundelius skrev:[quote="holmesö"]Truckstativ i trepunkten. Frontlastare på traktorn. När det blir för tungt fram så kan du vända på steken. Fem tons traktor räcker.

Är denna lösning tillräckligt smidig och snabb för att fungera till att tömma en lastbil?

Jag vill säga nej.
Har testat att köra truckstativ i trepunkten och jag tyckte det blev svårt att få stadigt. Även tiltfunktionen är svår att få bra.
Det stativet jag hade klara 1600kg och var ett åbäke att koppla för trepunkten.

Jag har truck stativ till tre punkten skaffade en a ram och är det lätt att koppla och den är stark lyfter lätt 2000 kg på 3 m
IMG_20170217_181939.jpg
IMG_20160601_145330.jpg
IMG_20170218_161532.jpg
och det går kör det med en Buster men man får vikta den bra fram. Nu kommer jag att använda den på min mf 5610 hade den på en jd 3640 innan och lyfte virket packet så jd lättade i framäden med full med front vikter[/quote]

Där ser man, kanske är ett alternativ i alla fall. Det är ju troligen det billigaste sättet att lasta med.

Använder du hydraularmarna något för att reglera stativet eller är det bara tryckstången?

Jag upplevde att tilten blev svårhanterad (glapp) eftersom infästning är så lågt ned. Behövs inte mycket glapp i kopplingarna för att ge stora utslag på stativet.

hmm. 2000kg på 3m med en Buster. ..Det skulle nog inte jag våga.[emoji53]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).