Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108668 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#443639
totte skrev:
MartinH skrev:Men om Gaffe förser dem med vedmaterial vart hamnar man då? Kan det tolkas som att dessa gubbar tar reda på och rensar upp avfall från skogen och jobbar åt Gaffe då?

Att leverera material till någon kan aldrig innebära att mottagaren deltar i den verksamheten. Skulle det kunna tolkas så så skulle snart all affärsverksamhet gå i stå, ingen skulle våga sälja någonting åt någon om risken var att plötsligt bli betraktad som arbetsgivare åt köparen.

Det har dessutom ingenting att göra med att de råkar bedriva sin verksamhet på Gaffes mark. Eftersom de har nyttjanderätt så är det samma förhållande som att de skulle ha hyrt/arrenderat mark.

Man kan inte vara säker på någonting. Vid ett fall där en dykare för många år sedan lånade ut sin utrustning till en kamrat som dränkte sig blev det tal om att utlånaren kunde komma att likställas med tillverkare av materielen och således kunde dömas som sådan.. :???: :surp: Vad det rättsliga efterspelet blev minns jag tyvärr inte.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

röjar kalle  
#443649 Det är väl själva faan.Gaffe du är tydligen arbetsgivare innan dom är nöjda så nu är det kollektiv avtal motorsågs utbildning, skyddsutrustning,rastkoja mm som gäller.Så med eftertankens kranka blekhet kanske det där skogsköpet inte var så bra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443662 Frågan är väl om Gaffe kan betraktas som arbetsgivare för då träder reglerna i Arbetsmijöverkets skrift AFS 2012:1 "Användning av motorkedjesågar och röjsågar" in det står:
"Till vem riktar sig föreskrifterna
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap.
arbetsmiljölagen (1977:1160) finns bestämmelser om skyldigheter i vissa
avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga
delar även gälla dessa personer.

Enligt Svenska wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsgivare så är en arbetsgivare: "En arbetsgivare är en juridisk eller fysisk person som upprättar ett anställningsavtal med en arbetstagare om att mot en viss bestämd ersättning erhålla en arbetsprestation av den senare.".

Det verkar inte som att Gaffe har någon sådant anställningsavtal med dessa två herrar. Då är han väl heller inte arbetsgivare och har således inget ansvar för att föreskrifterna i AFS 2012:1 följs som jag förstår det.

En liten brasklapp, det står i 3 § ovan att: "I 1 och 3 kap. arbetsmiljölagen (1977:1160) finns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.".

Frågan är vad detta innebär?
Jag är inte jurist så jag vet inte, men det går att fördjupa sig i detta också.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443667 Kunde inte låta bli att titta i arbetsmiljölagen :smile: , det står i 1 kapitlet 2 § 3 stycket att: "Om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare och arbetstagare finns bestämmelser i 3 och 5 kap.".

I 3 kap 9 § står det "9 § Den som tillverkar, importerar eller överlåter ett ämne, som kan föranleda ohälsa eller olycksfall, skall vidta de åtgärder som behövs för att hindra eller motverka att ämnet vid avsedd användning innebär risk från skyddssynpunkt.".

Det kan vara så att Gaffe överlåter ett ämne (uppkapade träd) och då har han enligt denna paragraf ett ansvar som det verkar.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#443669 Det slutar nog med att gaffe får adoptera herrarna, räknas dom som hans söner så måtte det väl gå bra.
Tänk vad enkelt allt är :grin: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443671 Gaffe skulle kanske betraktas som oansvarig om han lät sina "söner" jobba alltför oskyddat :grin: /MartinH

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#443687
MartinH skrev:I 3 kap 9 § står det "9 § Den som tillverkar, importerar eller överlåter ett ämne, som kan föranleda ohälsa eller olycksfall, skall vidta de åtgärder som behövs för att hindra eller motverka att ämnet vid avsedd användning innebär risk från skyddssynpunkt.".


"Ett ämne som kan föranleda" är alltså att ämnet i sig är hälsovådligt, knappast tillämpligt på tremeters ved.

tallen100 skrev:Det slutar nog med att gaffe får adoptera herrarna, räknas dom som hans söner så måtte det väl gå bra.
Tänk vad enkelt allt är :grin: :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Gaffe  
#443693 Slutar med att jag köper in all ved säckad och klar till gubbarna samt skickar de en vecka till Mallis.
Skall man rida på paragrafer så kan ju ved vara hälsovådligt...orsakar många dödsfall varje år...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443701 Det är intressant att veta hur långt mitt ansvar sträcker sig. Jag har en trädfällningsfirma och tar ibland rätt på träd från min kund och ger till en kompis.
Vill naturligtvis inte ha något ansvar för om han skulle skada sig när han jobbar med det jag levererat.

Är det som Totte skriver kan jag alltså känna mig lugn, vilket är bra.

Mvh!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Gaffe  
#443769 Jag skall kontakta LRFs rådgivare, de brukar kunna grotta ner sig i sånna här frågor. Trevlig helg på Er!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#443826
tallen100 skrev:Det slutar nog med att gaffe får adoptera herrarna, räknas dom som hans söner så måtte det väl gå bra.
Tänk vad enkelt allt är :grin: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443953
Gaffe skrev:Jag skall kontakta LRFs rådgivare, de brukar kunna grotta ner sig i sånna här frågor. Trevlig helg på Er!

Arrendera ut en liten bit mark för en symbolisk summa så har du inte med vad som händer där.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Scoutman  
#460005 Då kom brevet från säker skog, A+B certifierad numera. Dags å klura vad rabattkupongerna ska användas till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).