Skogsnyheter

Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

9 inlägg 3282 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Torbjörn Johnsen  
#443316 Så här på internationella kvinnodagen passar de bra att uppmärksamma ett pågående forskningsprojekt hos SLU. Det handlar om att kartlägga kvinnornas roll i skogsbrukets utveckling under perioden 1880 till 1950 och projektet finansieras av Skogssällskapet och har i huvudsak ett norrländskt fokus.

Till forskarnas källor hör förutom intervjuer också dagböcker, studiematerial från kurser för kockor och annat historiskt källmaterial. Och även om forskningsresultaten är långt ifrån färdiga, framträder redan nu en bild av att kvinnorna spelade en central roll för framväxten av svenskt skogsbruk.

‒ Medan mannen arbetade i skogen tog småbrukarhustrun hela ansvaret för både jordbruket och familjen, yngre kvinnor spelade en viktig roll som kockor med ansvar för matlagning, organisation och hygien i skogsarbetarkojorna och dessutom var många kvinnor skogsarbetare.


Läs mer om projektet här

Copyright: Skogsmuseet i Lycksele




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

JörgenO  
#443344 Dessa mödrar förtjänar verkligen att lyftas fram.
De hade en bra översikt om de arbetsbördor som låg på dessa kvinnor när jag var på Skogsmuseet i Lycksele i somras.

Vill man ha lite skönlitterär touch på det hela men som jag bedömmer ger en ärlig beskrivning så rekommenderar jag "Hungerpesten" av Linnea Fjällstedt.

Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Göt  
#443348 Här runt Siljan var det ju så. Gubben var ute i skogen hela vintern, kanske kom hem några dagar över jul. Kvinnorna tog ett enormt ansvar för det lilla jordbruket, djuren och barnen samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

fax  
#443441 Jag kan inte påminna mig att jag har sett något inlägg från någon kvinna/tjej här i Skogsforum. Är Skogsforum bara till för en massa gubbs med hår på bröstet och deodorant av sågkedjeolja (rapsolja)? Vad gör ni aktivt för jämlikheten uti buskarna? :?: :?:
Inlägget ligger kanske i utkanten av ämnet - men jag dristar mig till att lyfta/vidga frågan så här på Internationella kvinnodagen.
Annars allt väl.

Avatar Fallback

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

tallen100  
#443442 Jodå, nog finns det några damer här, men tyvärr inte så många..

Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Torbjörn Johnsen  
#443468 Vi kan väl hjälpas åt att värva fler tjejer/kvinnor till sfo! Det finns ju många som är skogsägare och en del som kör maskin. Även bland virkesköpare och förvaltning finns en del tjejer liksom i de skogliga utbildningarna. Jag gissar att vi har 5-10% kvinnlig andel bland medlemmarna, lite högre bland besökare som inte är medlemmar men det skulle kunna vara betydligt bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443469 Varför behöver kvinnor "värvas" till forumet när män tydligen hittat hit själv? För övrigt en del kvinnor också.
Varför måste alla alltid gilla lika för att det ska vara jämställt?
Nä jag tänker inte tjata hit någon , vare sig man eller kvinna. Däremot berättar jag gärna för alla skogsintresserade jag möter, om detta utmärkta forum.

Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Torbjörn Johnsen  
#443470 Ja, det var väl ungefär så jag menade Uvskogen:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvinnorna kan vara skogsbrukets glömda hjältar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443472
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, det var väl ungefär så jag menade Uvskogen:-)

Jo så förstod jag dig också, försökte följa på i samma spår. Men har väl inte fått riktig snits på ramstyrningen än.....[emoji12]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).