Skotare

Ponsse Elephant

38 inlägg 16820 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14941 Kineserna som annars brukar tillverka minsta "ventilgummi" i egen regi verkar iaf hålla Ponsse högt,,, åtminstonde på skördarsidan.

22 maskiner betsällda i en "batch",,,,

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31235
Ellingsson skrev:tycker john deeres styrspak funkar jäkligt bra att styra o krana samtidigt


Jag tycker att Valmet:s "styrknappar" fungerar alldeles utmärkt att styra med samtidigt som man kör kranen. Man håller spaken med tumme, pekfinger och långfinger, sedan har man ringfingret och lillfingret på knapparna och kan därmed styra samtidigt 🧠 :wink:

Avatar Fallback
smaland  
#31255
Engstrand skrev:Att den drar mer med det körstättet säger väl sigsjälvt. Våran 1710D (04a) drar ca 11,5 liter i timmen i snitt. Jag står då inte still när ja lastar,men tycker inte man kan klaga på den förbrukningen på en "storskotare" heller.

Drar den inte mer? Väldigt bra isf. Jag ligger på 13,5 liter i timmen enl. tmc. En 1410d med als. Ca 10 000 timmar. Detta vid 600-900 meters köravstånd i medel.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31390 Näe,den brukar ligga på 11,5-12 liter / timme i snitt enligt TMCn. Och den stämmer rätt bra mot "verkligheten" när vi kollat upp mellan tankningarna.

   TS
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31398
Engstrand skrev:Näe,den brukar ligga på 11,5-12 liter / timme i snitt enligt TMCn. Och den stämmer rätt bra mot "verkligheten" när vi kollat upp mellan tankningarna.


Det är ju jäkligt bra det, har en farbror som har en ny 1710 som bara gått nån månad och den säger han är väldigt svår att få under 15 liter, och samma sak var det med den 1710d dom hade före den dom har nu..

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31399 Varierar ju lite om man har band runt om osv. åxå. Vi kör bara med band i bak samt kedjor på ett par av hjulen i fram.
Ska bli intressant att se vad den nya 1710an vill ha när vi sätter igång efter semestern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44239 va på introduktion på vår nya elephant idag, och vi har valt till pedaler som man styr maskinen med så då kan man lasta å köra samtidigt. instruktören sa att man även kunde sätta dit en styrspak på paletten :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44284 Låter den som ett tröskverk i hytten när den får jobba lite i driften lr. ha de fått ordning på det??


Bengtz skrev:va på introduktion på vår nya elephant idag, och vi har valt till pedaler som man styr maskinen med så då kan man lasta å köra samtidigt. instruktören sa att man även kunde sätta dit en styrspak på paletten :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44297 vet inte har inte kört den så mkt än vi får ut den på måndag.. men det är ju konstigt att den skulle låta mer än buffalokingen som vi hade innan för den låter inte mkt alls :|

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44302 De första elephanterna som kom lät GARANTERAT mer än kingen. Är ju annan drivlina på den. Är en här som har en rätt tidig,den körde han inte utan hörselskydd. Han var ut och instruerade på den vi hade på demo. Tyckte den gick tyst i jämförelse med sin. Då tyckte vi den vi testade va alldeles för högljudd. Dock hade de bytt prylar på hans så de har blivit bättre va det låter.
Annars är den tyst och fin,när du knallar och lastar. Är när du kör med lass och det går tungt,kommer det nåt "ylljud" som man höll på bli tokig på. Var en av anledningarna att det inte blev någon för oss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44303 jaha blir spännande å se hur våran är då.. men de va mkt småfel å sånt dom skulle bygga om på verkstan innan vi får ut den, bara att hålla tummarna till på måndag nudå att den inte är för högljudd :grin:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

grotförare  
#44333 hörde att de var nå drev i växellådan som orsaka ljudet på dom. men dom som har kommit på senare tid ska de va återgärdat på, vad jag har hört iaf!

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Skog  
#44375 Det är en annan växellåda i dem nu,

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

grotförare  
#44491 då hade jag hört rätt då!

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44671 besten blir ju ekonomiskt känlisg för haveri, går skördaren sönder så står de ju ytterigare 2 skotare stilla

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).