ATV och UTV i skogen

Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreation?

8 inlägg 6179 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreation?

Blomqvist  
#443191 Jag har idag en Honda Foreman 500FE -14 som jag är nöjd med. Den har verkligen gått som en klocka.
Jag har använt den till att dra en Kranman T1800, skotta snö med en Bercomac Vantage 48" snöslunga, klippa gräs med ett Swisher klippaggregat, köra grejor i släpkärra på markerna, och att åka på utflykter med.

Det enda problemet jag har haft är att den är något för lätt med vanliga hjul, den gräver ner sig och fastnar, bandsats har jag aldrig provat på den här maskinen.
Dessutom går det inte att skjutsa på den.

Jag har bestämt mig för att sälja den, Kranman-vagnen, och alla redskap jag har, och köpa en större, starkare maskin som det dessutom går att åka två på.

Vad är mina alternativ?

Idag har jag en Bercomac snöslunga till den, och den är helt suverän på hårt underlag, men vi har grovt gårdsgrus på gårdsplanen och då fungerar den som en kulspruta...

Min tanke är en stor, tung och stark maskin med brutal kraft, utrustad med bandsats och en rejäl plog, så jag kan trycka undan snön ordentligt.

Som sagt, vad ska jag titta på?
Vilka märken erbjuder dubbeldyna?
Är dom märkena rena nöjesmaskiner eller finns det arbetsmaskiner med dubbeldyna?
Vilket märke på bandsats är att rekommendera?

Hur mycket kan en väl underhållen Honda Foreman 500FE -14, som har gått 132 timmar, med en del utrustning vara värd?
Vad kan man begära för en fin Kranman T1800 -09, med drivning på hjulen och med hydraulisk vinsch?
Ska jag sälja dom var för sig eller tillsammans?
Finns det någon marknad för en begagnad snöslunga och ett klippaggregat till ATV?

Snöslunga: https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/s ... 8-tum.html

Klippaggregat: http://www.edhsatv.se/core/files/Swisher.pdf

Tacksam för svar!



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443192 Här lär du få massor med svar, alla olika dessutom! [emoji1]

Men jag och min fru åker väldigt bekvämt och bra på en Artic cat 700. Den finns dessutom numera med ett ännu längre säte avsett för två.
Till den har jag Tatou bandsats. Har haft samma i många år nu, bytt lager och ett band ( skar sönder mot vass sten fick nytt på garanti!).
Sen finns förstås Artic cat Mudpro 1000. Den slår nog det mesta i styrka och markfrigång! Någongång så ska jag köpa en sån!

Användarvisningsbild

ATV 6x6

traktorz  
#443216 Behöver du verkligen en bandsats? Kanske en 6-hjuling vore lämpligare? Speciellt eftersom du inte längre behöver dra en griplastarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Blomqvist  
#443262 Ja, jag har haft stora problem med att fyrhjulingen gräver ner sig och fastnar när jag kört med plog eller snöslunga, så en bandsats är nog ett krav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Krutkalle  
#443281 I min erfarenhet så finns det ingen bättre ATV att ha i skogen än en Honda Rubicon och en kranmankärra med drivning på vagnen. Tycker verkligen att du ska provsköra den. Sedan kan det ju debatteras om dom är så roliga att köra på 'fritiden' men en bättre arbets ATV finns det nog inte i min mening. Skall du köra runt med en sådan så skall det dock nämnas att dom kan 'vandra' lite i sidled på vägen när man kör så hastigheter över 50 rekommenderas nog inte.
Annars kan ju can am typ 800 eller 1000 vara något för dig dom funkar hyfsat i skogen och är riktigt roliga på fritiden. Tillägas skall dock att dom kan köras i lite väl bra hastigheter ibland.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Krutkalle  
#443282 En sexhjulig can am hade kanske inte varit så fel för dig?

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Blomqvist  
#443339
Krutkalle skrev:I min erfarenhet så finns det ingen bättre ATV att ha i skogen än en Honda Rubicon och en kranmankärra med drivning på vagnen. Tycker verkligen att du ska provsköra den. Sedan kan det ju debatteras om dom är så roliga att köra på 'fritiden' men en bättre arbets ATV finns det nog inte i min mening. Skall du köra runt med en sådan så skall det dock nämnas att dom kan 'vandra' lite i sidled på vägen när man kör så hastigheter över 50 rekommenderas nog inte.
Annars kan ju can am typ 800 eller 1000 vara något för dig dom funkar hyfsat i skogen och är riktigt roliga på fritiden. Tillägas skall dock att dom kan köras i lite väl bra hastigheter ibland.


Det är ju nästan exakt det ekipage jag har idag...
-En Honda Foreman och en Kranman T1800 med drivning och hydraulisk vinsh.
Det blir till att titta på en Can Am 1000 tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det någon vettig ATV för både arbete och rekreatio

Blomqvist  
#443340
Krutkalle skrev:En sexhjulig can am hade kanske inte varit så fel för dig?


Finns dom som tvåsitsiga?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).