Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108679 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

B.Cody  
#439010
foton skrev:Rensade en byrålåda i dag , och hittade två st. intyg om utförda motorsåg kurser . Det var i Domänverkets regi, dom var på 20 timmar vardera . 1960 och 1962 . Efter det har jag haft minst 50 st. sågar. Innebär det att jag har motorsågskörkort ?

Avlade du både praktiskt och teoretiskt prov?

Användning av motorkedjesågar och röjsågar (AFS 2012:1), föreskrifter

"17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska finnas."

"Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."

"Det är lämpligt att proven görs om vart femte år"

Räcker grundläggande utbildning för alla typer av arbeten? ADI 689

"Arbetsmiljöverkets bedömning är att proven bör göras om vart femte år, men det är inget krav i föreskrifterna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

snurra  
#439099 Bra att de skrivit annat utbildningsbevis

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

B.Cody  
#439110 Ja, men det finns mig veterligen ingen annan som törs påstå att de kan hålla en utbildning på föreskriven nivå. Både skogsstyrelsen och naturbruksgymnasierna har rättat in sig i fållan samman med LRF och skogsägarföreningarna. Säker skog styr med järnhand över provens utformning och detaljer, krav på examinatorer mm.

Personligen tycker jag oavsett den eventuella nyttan och värdet i sig att det är konstiga detaljkrav på praktiska proven, tvärsomfrågor på teoriproven och en del annat som går utöver AFS:ens krav på säkerhet.

Kanske jag tar tag i det och skapar egna prov en dag, kan nog hålla utbildningar och studiegrupper med godkända och dokumenterade praktiska och teoretiska prov liknande nivå AB för 1000-1500 kr per person plus moms, särskilt de föreslagna 5 års repetetionerna, en födkrok så god som någon.

saxat ur AFS 2012:1
"För att kunna ge eleven tillräckliga kunskaper för att arbeta på ett säkert sätt med motorkedjesåg är det viktigt att den som utbildar personer inom motormanuell avverkning har dokumenterade kunskaper om hur motorkedjesågar
används och praktisk erfarenhet av skogsarbete och i övrigt är lämplig för att utbilda andra."

Jag har mina tvivel på en del hos säker skog då det gäller "i övrigt är lämplig för att utbilda andra".

Själv har jag livnärt mig med motorsågen mer än tio år på heltid, har motorsågskörkort på i alla fall 3 nivåer och både behörighet och legitimation som lärare. Omtyckt som lärare var jag också, folk hejjar glatt på mig än :-)

Ska fundera på det med egna prov, det är inte såå länge sedan det fanns flera godkända utbilare än säker skog. Känner att det kanske är dags att gå vidare i yrkeslivet såhär sista påren före pensionen.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Gaffe  
#442873 Tidigare ägare till ett av mina skogsskiften har genom ett nyttjanderättsavtal rätt att disponera en liten sågbacke där de kapar och klyver cirka 50m3/år.
De är ett par äldre bröder som använder trätofflor och snickarbyxor när de kliver runt i vedhögarna och kapar med motorsåg.
Behöver de ha motorsågskörkort? I min mening behövs det iom att de jobbar på annan mark. (Min)
Tänker mer så inte jag åker dit när de klantar till det...

Vem bär ansvaret? Jag ser ju helst att verksamheten upphör, men det är deras hobby och de kommer nog nöta på i 5 år till iaf.
Likaså deras kapsåg och klyv uppfyller nog inga som helst krav ur arbetsmiljösynpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

stihl261c  
#442874 de här killarna sågar på annans mark så svaret är JA, skulle det hända nånting så är det du som helt plötsligt bär arbetsgivaransvaret för de här två killar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Ferguson system  
#442875 Stihl261c har helt rett. Det er du eller den som eier skogen som er ansvarlig når noen hugger i den. Selv om det bare er for å hente ved til eget forbruk. Det finnes en avtale som kan brukes, som gjør at skogeier fraskriver seg ansvaret. Da er det de som hugger som sitter med svarteper om det skulle gå galt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

alias  
#442880
stihl261c skrev:de här killarna sågar på annans mark så svaret är JA, skulle det hända nånting så är det du som helt plötsligt bär arbetsgivaransvaret för de här två killar.


Jag hade svarat precis tvärt om. Så länge de bedriver verksamhet som du inte har nytta av på mark som de dessutom har rätt att nyttja via ett nyttjanderättsavtal (du kan inte hindra dem från att vara där, även om det är din mark).

Jag kan inte se att det skulle föreligga något anställningsliknande förhållande mellan dig och dessa individer.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

jannee  
#442890 Håller helt med alias, i.o.m. att farbröderna har ett nyttjanderättsavtal är det sak samma som att de arbetar på egen hyrd mark.
Vad de sedan där gör ansvarar de helt och hållet själva för.
Sak samma om jag hyr ut en lägenhet och det begås en våldtäkt där inte blir jag anklagad för våldtäkten - eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

stihl261c  
#442891 så länge du arbetar på egen mark eller inom släkten så behöver du inget motorsågskörkort. I det här fallet handlar det om två personer som håller till på annans mark, de verkar inte heller vara släkt alltså behöver de ett motorsågskörkort minst A nivå. Ni kan själva läsa afs:en från AV.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#442896 Dom behöver inget kort, dom får även hugga ur för älgpass m.m. på annans mark utan kort.
Så länge dom inte arbetar åt markägaren eller gör något som han har "nytta" av behövs inget kort.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

röjar kalle  
#442949 Skulle dom mot förmodan göra sig illa på något sätt.Det här nog ett par rejäla farbröder som tar ansvar för sig eget handlande och inte skjuter över ansvaret på andra.Men som sagt genom sig själv känner man andra.Jag förstår inte varför du misstror dom, det talar bara om för oss vad du är för människa.Skääääääääääms. 😈

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#442950
röjar kalle skrev:Skulle dom mot förmodan göra sig illa på något sätt.Det här nog ett par rejäla farbröder som tar ansvar för sig eget handlande och inte skjuter över ansvaret på andra.Men som sagt genom sig själv känner man andra.Jag förstår inte varför du misstror dom, det talar bara om för oss vad du är för människa.Skääääääääääms. 😈


Det är inte frågan om det, det är frågan om eventuellt juridiskt ansvar och då hjälper det inte om det är rejäla farbröder, det är inte fråganom vem som skjuter över ansvaret utan vad rättsväsendet kan komma fram till. Så det finns ingen anledning att komma här och ondgöra dig över en fullt berättigad fråga.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

röjar kalle  
#442963 Du var snäll den här gången trodde nästan du skulle ta fram suddgummit.Då är det bättre att vederbörande pratar med ansvarig myndighet, och får reda på vad som gäller och talar om för farbröderna vad som gäller.Istället för att komma med sådana viktiga beslut till den här syföreningen och tro att man får någorlunda svar vad som gäller.Det kan han glömma bara en massa tyckande fram och tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#442966 På vissa låter det att man knappt får bära en såg utan att ha "plastkort" :lol:

Men så länge dom inte arbetar åt dej eller gör något som ser ut att gynna markägaren så behövs inget kort.

Skulle vara intressant att veta om det behövs överhuvudtaget, om det är någon som "åkt dit" eller om alla verkligen är ordentliga gossar och tagit "flygcertifikatet" för motorsåg :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

röjar kalle  
#442970 Nu är det så att det måste anmälas som arbetsplats olycka både till polis och Arbetsmiljöverket om det skall bli någon utredning överhuvudtaget.Skulle det vara så att någon av farbröderna skulle förolyckas på vedbacken och ingen säger något annat utreds det som vanlig olycka och läggs ner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).