Små skogsmaskiner och övriga maskiner

RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

31 inlägg 20787 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

finskpinne  
#106860
Vesslan skrev:
finskpinne skrev: Allt är relativt...


Förutom när man diskuterar med en kvinna, då är det definitivt ! :mrgreen:

V


=))

Där slog du huvet på spiken...

Användarvisningsbild

Re: en ny maskin

Torparn79  
#106885
Mäki skrev:Den maskinen är ju för fan livsfarlig.
Jag sitter bakom skottsäkra rutor i skördaren med en hytt som klarar av stora stammar om dom faller mot den.
Det är 70m säkerhetszon runt en skördare.
Här går en "idiot" runt ett skarpladdat vapen och leker rysk rullett jag undrar vad arbetsskyddsmyndigheterna säger?

öööh, manuellhuggning, förekommer inte det i Finland.. :wink:
det borde ju vara lika farligt om inte farligare när det gäller arbetarskyddet.. :roll:

Avatar Fallback

Re: en ny maskin

Hema  
#340914 Någon som vet hur det har gått med denna maskin?

Användarvisningsbild

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Fredrik Reuter  
#340920 Snyggt gräv i arkivet Hema, det gillar jag! :wink:

De gamla länkarna i första inlägget var "döda" och Ämnet på tråden lite kryptiskt så jag ändrade första inlägget och hittade lite länkar. Den verkar fortfarande leva, dock under namnet "Rakka 3000 Multipurpose"

Hittade också en video som visar en UGV plattform. Det kanske är så att det nya företaget vill gå bredare och därför "multipurpose" radiostyrd maskin. I och för sig verkar denna plattform heta Rakka 4000i...


Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Hema  
#340949 Kan inte ta åt mig äran för något grävande, då denna tråden dök upp som "liknande tråd", men fann den så intressant att jag posta och tack vare det fick tråden uppdaterade länkar. Kanoners. :)

Jag tror att framtiden för basmaskiner likt denna kommer bjudas en kraftig utveckling, då blädning antagligen kommer att öka och då är det kanon att kunna komma fram och plocka enstaka träd här och där. Men det kommer antagligen ske automatiserat, träd uppmärka av drönare och sedan går denna maskin likt en robotgräsklippare och gör jobbet.

OBS Lite lätt utanför topic.
Jag undrar om det skulle vara möjligt att fästa ett skördaraggregat på ett träd vid stammen och att denna sedan med långa hydraulslangar (uppsnurrade på hydraulvinda (likt höglyftande truckar) kör upp längs träden samtidigt som det kvistar och mäter av trädets längd och tjocklek. När sedan aggregatet når en minitjocklek av trädet (så att det inte ska falla ned), så kapas toppen av och fälls åt sidan ifrån maskin, sedan åker aggregatet ned den längd som längddatan rekommenderar och där sker nästa kap. Men denna stock häns sedan på utsidan av aggregatet. Aggregatet fortsätter sedan sin resa ned genom att upprepa senaste moment, tills att rotstocken återstår. Då frigörs de hängande apdterade stockarna på ett kontrollerat sätt i vald riktning (eller att de lyfts upp på maskinen), sedan koppas aggregatet ihop med maskinen och rotstocken kapas.

Detta är då i största grad gjort för att ta hand om stora träd, kanske i första hand granar men även frötallar kanske skulle kunna passa bra.

Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Tosca  
#340953 Slangar verkar ju dumt, ett självgående aggregat vore flexiblare.

Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Jim_90  
#340992

Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Hema  
#341010 Ja jo, men den ska aptera trädet påväg ned utan att "kasta" stockarna mot marken, förutom ev. toppen. Det är antagligen en helt galen tanke, men det hade varit ett sätt att slippa få in en stor skördare i en blädningsskog/kontinutetsbruks skog.

Användarvisningsbild

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

skogsjan695xl  
#341022 Tänk på att stockarna kommer falla rätt så okontrollerat. Och studsa och rulla på marken. Samt att det är väldigt stor risk att stocken kommer träffa ett annat träd och göra skador.

Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Hema  
#341064 De apterade stockarna ska fästas/hängas på utsidan av aggregatet, inte släppas ned från hög höjd. Kanske uttryckte mig otydligt.

Användarvisningsbild

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Fredrik Reuter  
#341189 Hej,
Spännande @hema !
Du är inne och snuddar på Mats Hagners teorier om att naturkulturblädning i framtiden skulle ske från helikopter.
En sak som vore bra att bygga in också är rotröteanalys när den klättrar upp, datorn registrerar exakt vart ev röta tar slut och beräknar sedan i toppen optimalt utfall...

Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Hema  
#341206 Finns det möjlighet att mäta röta utvändigt?

Aggregatetet behöver inte ha alla kapade stockar hä gades, utan skulle kunna fira ned dem allt eftersom. Ja risk för lite plockepinn vid roten kan isf. resultatet bli..

Användarvisningsbild

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Fredrik Reuter  
#442776 Hej,
Hittade lite fler klipp på detta koncept, undrar om det blev något av detta, någon som vet?




Avatar Fallback

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Hema  
#442788 Om det där funkar, hur längre tror ni det dröjer tills "föraren" kan sitta i rastkojan eller på kontoret? Kanske tom. blir självkörande tillsammans med en drönare som ger information vilka träd som skall tas respektive sparas (beroende på kvalite och skador).

Användarvisningsbild

Re: RCM Harveri / Rakkatec / Rakka 3000, skördare utan hytt

Fredrik Reuter  
#442797 Hej,
Sitta i en koja eller för den delen på ett kontor, tror jag tekniskt är möjligt redan idag. Sedan kommer alla praktiska saker och spökar till det. :wink:

Autonomt tror jag dröjer, Tesla får plöja vägen i några år...

[imgur]http://imgur.com/8XQsPXk[/imgur]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).